۶ ماده غذایی التهاب آور

۶ ماده غذایی التهاب آور

به گزارش پرسی بلاگ غذاهایی كه می خورید می توانند به میزان قابل توجهی بر بروز التهاب در بدن شما اثر بگذارند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، التهاب بسته به شرایط می تواند خوب یا بد باشد. از یك طرف، روش طبیعی بدن برای محافظت از خود در هنگام صدمه دیدگی یا بیمار شدن است كه می تواند به بدن شما كمك نماید تا از خود در مقابل بیماری دفاع نماید و بهبودی را تحریك كند و از سوی دیگر، التهاب مزمن و پایدار با افزایش ریسك مبتلا شدن به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی و چاقی مرتبط می باشد.
در ادامه شش ماده غذایی به نقل از "اكوواچ" آورده شده كه می توانند سبب التهاب شوند:
۱) شكر و سیروپ ذرت با فروكتوز بالا:
شكر ساكارز و سیروپ ذرت با فروكتوز بالا دو نوع اصلی شكر اضافه شده در رژیم غذایی غربی هستند. شكر از ۵۰ درصد گلوكز و ۵۰ درصد فروكتوز تشكیل شده است، در حالیكه سیروپ ذرت با فروكتوز بالا از حدود ۴۵ درصد گلوكز و ۵۵ درصد فروكتوز تشكیل شده است.
یكی از دلایلی كه قند اضافه شده مضر است، این است كه می تواند التهاب را افزایش داده و منجر به بیماری شود.
قند هم چنین از آن رو می تواند مضر باشد كه مقدار زیادی فروكتوز را به بدن وارد می نماید. باآنكه مصرف مقادیر كمی فروكتوز موجود در میوه و سبزیجات خوب است اما مصرف مقادیر زیادی از قندهای اضافه شده ایده خوبی نیست.
مصرف مقدار زیادی فروكتوز با بروز چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، بیماری كبد چرب، سرطان و بیماری مزمن كلیه مرتبط می باشد. هم چنین محققان خاطرنشان كردند كه فروكتوز سبب ایجاد التهاب در سلول های اندوتلیال می شود كه رگ های خونی را شكل داده و این یك عامل خطر برای بروز بیماری های قلبی به حساب می آید.
مطالعات نشان داده است كه مصرف زیاد فروكتوز سبب افزایش چندین نشانگر التهابی در موش ها و انسان ها می شود.
غذاهای سرشار از قندهای اضافه شده شامل شیرینی ها، شكلات ها، نوشابه، كیك، كلوچه، دونات و بعضی از غلات هستند.
۲) چربی های مصنوعی ترانس:
چربی های ترانس مصنوعی احتمالاً ناسالم ترین چربی هایی هستند كه می توانید بخورید. این چربی ها با افزودن هیدروژن به چربی های اشباع نشده كه مایع هستند، ایجاد می شوند تا به شكل چربی جامد دربیایند.
در برچسب های مواد تشكیل دهنده، چربی های ترانس اغلب بعنوان روغن های هیدروژنه جزئی شناخته می شوند. بیشتر كره های گیاهی حاوی چربی های ترانس هستند و اغلب برای طولانی شدن عمر مفید مواد غذایی به غذاهای فرآوری شده اضافه می شوند.
بر خلاف چربی های ترانس كه به صورت طبیعی در لبنیات و گوشت وجود دارد، چربی های مصنوعی ترانس سبب ایجاد التهاب و افزایش ریسك بیماری می شوند. علاوه بر پایین آوردن كلسترول HDL (خوب)، چربی های ترانس امكان دارد در عملكرد سلول های اندوتلیال كه در شریان های شما قرار دارد، اختلال ایجاد كند كه این یك عامل خطر برای بیماری های قلبی است.
مصرف چربی های ترانس مصنوعی با سطوح بالای نشانگرهای التهابی هم مرتبط می باشد.
غذاهای پرچرب ترانس شامل سیب زمینی سرخ شده و سایر فست فودهای سرخ شده، بعضی از انواع پاپ كورن های ماكروویوی، برخی مارگارین ها (كره های گیاهی)، كیك های بسته بندی شده و كلوچه ها، برخی شیرینی ها و كلیه غذاهای فرآوری شده ای هستند كه روغن نباتی هیدروژنه جزئی را روی برچسب خود نوشته اند.
۳) روغن های گیاهی و دانه ای:
برخی از دانشمندان اعتقاد دارند كه برخی روغن های گیاهی مانند روغن سویا به علت دارا بودن مقدار زیاد اسید چرب امگا ۶ سبب التهاب می شوند. با اینكه اسید چرب امگا ۶ در رژیم های غذایی مورد نیاز است اما افراد به صورت معمول بیش از اندازه نیاز آنرا مصرف می كنند.
متخصصان بهداشتی سفارش می كنند كه غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی های چرب را بخورید تا نسبت امگا ۶ به امگا ۳ را بهبود بخشیده و از مزایای ضد التهابی امگا ۳ استفاده كنید. با این وجود، شواهد در خصوص تأثیر میزان زیاد مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ بر بروز التهاب در انسان هم اكنون محدود است و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
روغن های گیاهی و دانه ای، بعنوان روغن های پخت و پز استفاده می شوند و ماده اصلی خیلی از غذاهای فرآوری شده هستند و استفاده از آنها باید در مقادیر كنترل شده صورت گیرد.
۴) كربوهیدرات های تصفیه شده:
كربوهیدرات ها امكان دارد منجر به مشكلات بسیاری شوند اما همه آنها هم مشكل ساز نیستند. مصرف كربوهیدرات تصفیه شده امكان دارد منجر به ایجاد التهاب شود.
كربوهیدرات های تصفیه شده بیشتر فیبرهای خویش را حذف كرده اند. فیبر سبب تقویت احساس سیری و كنترل قند خون شده و باكتری های مفید موجود در روده شما را تغذیه می كند.
محققان اعلام نموده اند كه كربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی مدرن امكان دارد رشد باكتری های التهابی روده را تحریك كنند كه این مورد می تواند خطر چاقی و بیماری التهابی روده را افزایش دهد.
كربوهیدرات های تصفیه شده دارای شاخص گلیسمی بالاتر (GI) نسبت به نمونه های فرآوری نشده هستند. غذاهای حاوی GI بالا قند خون را با سرعت بیشتری نسبت به غذاهای حاوی GI پایین می افزایند.
كربوهیدرات های تصفیه شده در آب نبات ها، نان، ماكارونی، شیرینی، برخی غلات، كلوچه، كیك، نوشابه های شیرین شده با قند و تمام غذاهای فرآوری شده حاوی قند یا آرد اضافه شده یافت می شوند.
به صورت خلاصه می توان گفت كربوهیدرات های غیرفرآوری شده همراه با فیبر سالم هستند اما كربوهیدرات های تصفیه شده سطح قند خون را بالا برده و التهاب را تقویت می كنند كه امكان دارد منجر به بیماری شود.
۵) الكل:
مصرف الكل می تواند منجر به ایجاد مشكلات جدی در سلامت افراد شود. افرادی كه الكل مصرف می كنند امكان دارد با سموم باكتریایی كه از روده بزرگ خارج و به بدن داخل می شوند، گرفتار مشكل شوند. این وضعیت كه اغلب به آن "روده نشتی" گفته می شود، می تواند التهاب گسترده را به دنبال داشته باشد كه منجر به صدمه دیدن اعضای بدن می شود.
۶) گوشت فرآوری شده:
مصرف گوشت فرآوری شده با افزایش ریسك مبتلا شدن به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان معده و روده بزرگ همراه می باشد. انواع متداول گوشت فرآوری شده شامل كالباس، بیكن، ژامبون، گوشت دودی و تند گاو است.
گوشت فرآوری شده محصولات نهایی پیشرفته گلیكاسیون (AGEs) بیشتری نسبت به گوشت های دیگر دارد. AGEs با پختن گوشت و برخی غذاهای دیگر در دماهای بالا تشكیل می شود و ثابت شده كه سبب ایجاد التهاب می شود.
از بین تمام بیماری های در رابطه با مصرف گوشت فرآوری شده، ارتباط آن با سرطان روده شناخته ترین مورد است. باآنكه عوامل بسیاری در بروز سرطان روده بزرگ نقش دارند اما یك مكانیسم پاسخ التهابی سلول های روده بزرگ به گوشت فرآوری شده است.



1398/08/28
08:34:50
5.0 / 5
4877
تگهای خبر: بیماری , سلول , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ