معصومه رامهرمزی:

كتاب امدادگر كجایی بیان ناگفته هایی از امدادگران بی ادعا است

كتاب امدادگر كجایی بیان ناگفته هایی از امدادگران بی ادعا است

پرسی بلاگ: كتاب امدادگر كجایی یكی از آثار تازه منتشرشده مركز اسنادوتحقیقات دفاع مقدس، به نویسندگی معصومه رامهرمزی است. كه راوی داستان علی عچرش یكی از امدادگران فعال و بی ادعا در زمان جنگ تحمیلی است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، معصومه رامهرمزی درباب چرایی نگارش كتاب «امدادگر كجایی» اظهار داشت: ۱۴ساله بودم كه بعنوان امدادگر حبه در بیمارستان های جنوب كشور حضور داشتم و از نزدیك شاهد زحمات و تلاش امدادگران در جنگ بودم، كتاب «امدادگر كجایی» در امتداد تحقیقات، پژوهش ها و كارهایی است كه برای جنگ انجام می دادم.
وی اضافه كرد: چون خودم امدادگر بودم، احساس كردم در حوزه آقایان امدادگر كتابی را نداریم یعنی خانم های امدادگر در این زمینه بسیار فعال بوده اند و كتاب هایی در این زمینه منتشرشده اما آقایان امدادگر یا راننده آمبولانس، چون جزو اقشاری بودند كه به شكل مردمی و پراكنده به جبهه ها می رفتند و پس از جنگ باز به شغل های خودشان بازگشتند و حدودا متولی مشخصی را نداشتند و پراكنده شدند، تریبونی وجود نداشت تا این افراد خاطرات خودرا بازگو كنند. خیلی علاقه داشتم تا این اتفاق بیافتد و بتوانیم صحبت های آقایانی كه امدادگر و راننده آمبولانس هم بودند بشنویم و ببینیم آنها در زمینه امداد چه اطلاعات و چه خاطراتی را دارند و این موجب شكل گیری این كتاب شد.
نگارنده كتاب «امدادگر كجایی» با تاكید بر اینكه این كتاب در ادبیات جنگ، خاطره ای دیگر نوشت است، بیان داشت: این كتاب از نوع خاطره است و نه یادداشت و سفرنامه. این كتاب خاطرات، امدادگر یا راننده آمبولانسی است كه به جبهه رفته و سال ها جنگ را تجربه كرده است.
وی درعین حال تصریح كرد: این كتاب خاطره است اما خاطره ای كه مملو از اطلاعات بسیار معتبر و مستند از بحث امداد است یعنی در این كتاب چند سوژه جدی مطرح شده ازجمله ترابری مجروحین از جبهه تا شهرهای بزرگ و اورژانس های كنار خط تا بیمارستان های صحرایی.
رامهرمزی در ارتباط با راوی این كتاب توضیح داد: فردی كه در این كتاب خاطرات خودرا می گوید علی عِچرِش، اهل آبادان است. راوی كتاب، فرد مطلعی است چون در زمان جنگ، مدیر ستاد امداد درمان ماهشهر بوده است و مدتی مدیر ستاد امداد جبهه اهواز و همین طور مدیر هلال احمر ماهشهر بوده است؛ بدین سبب اطلاعات كلان بسیار خوبی را داشته است كه اهتمام كرده ایم این اطلاعات را در این كتاب بیاوریم.
وی افزود: راوی در شهریور سال ۵۹ پیش از شروع رسمی جنگ، به همراه دوستانشان به خاطر درگیری هایی كه آنجا وجود داشته به شلمچه می روند و در منطقه كمپ ولیعصر مستقر می شوند. ایشان اول با امدادگری شروع می كنند و بعد در جریان حملات هوایی عراق به اروندكنار به این نتیجه می رسد كه فقط امدادگر نیست كه می تواند به مجروحین رسیدگی كند و باید خودش راننده آمبولانس باشد. چون سرعت فرد و امدادگر برای رساندن مجروح به بیمارستان نقش تعیین كننده ای در نجات آن دارد. از آن زمان راننده آمبولانس میگردد و این نقش ادامه پیدا می كند.
نگارنده كتاب «امدادگر كجایی» با اظهار به اینكه مجموعه خاطرات راوی این كتاب، همه بحث امداد است، اشاره كرد: یعنی كل كتاب درباره امداد و درمان، امداد و پشتیبانی و در ارتباط با بحث درمان مجروحین جنگ است.
وی بعنوان كتاب اشاره نمود و توضیح داد: امدادگران در زمان جبهه بسیار فعال بودند، آقای عچرش در خاطراتشان از این مسئله بسیار یاد می كند یعنی وقتی در جبهه حضورداشته مجبور بوده در نقش های مختلفی بعنوان امدادگر ظاهر بشود. در جبهه به محض اینكه كسی مجروح می شده صدا می زدند كه امدادگر كجایی؟ امدادگر باید با برانكارد مجروح را می برده بنا بر این دیدم اسمی زیباتر و درخورتر از این نیست كه بگوییم «امدادگر كجایی؟».
رامهرمزی اطلاعات بسیار تازه و نو را از مهم ترین خاصیت های این كتاب برشمرد و اظهار داشت: در كتاب «امدادگر كجایی» ما متوجه می شویم كه هلال احمر چند تا قطار برای اعزام مجروحین داشته، ۳ قطار بیمارستانی، قطار اكسپرس، قطار مسافری داشته مه هركدام چه قابلیت هایی داشته اند. یا متوجه می شویم هلی برد مجروحین از خط مقدم به پشت جبهه چگونه بوده و با انواع و اقسام ستادهای درمانی آشنا می شویم.
وی افزود: در این كتاب اسامی بیشتر از ۷۰ نیروهای امدادگری كه حداقل در منطقه جنوب، آبادان و خرمشهر و ماهشهر و اهواز، حضور داشتند، آورده شده و مشخص است كه در كدام منطقه بودند و چه اقداماتی را انجام می دادند. یكسری شهدای امداد هم داریم كه خیلی مظلوم هستند و از آنها باز یادی كرده ایم.
نگارنده كتاب «امدادگر كجایی» با تاكید بر اینكه در این كتاب حضور زنان خیلی جدی دیده شده است، اظهار داشت: راوی مرتب به نقش خانم ها می پردازد چون خودش به این نقش اعتقاد داشته و دارد. شما در جای جای كتاب حضور زنان را می بینید چون هم خودش اعتقاد به این حضور دارد و هم ما تلاش كردیم از ایشان سؤال بپرسیم و این ها را بیاوریم. به نظر من ما نباید یك نگاه تك جانبه داشته باشیم.
وی به سختی های نگارش این كتاب اشاره و بیان كرد: این كار خیلی مشكل بود چون ما قبلا كتابی در این موضوعات نداشتیم و برای فهمیدن دقیق آنها به علاوه بر مصاحبه آقای عچرش با چندین نفر دیگر هم مصاحبه كردم.
رامهرمزی درانتها اظهار داشت: امیدوارم با عنایت به منابع و شخصیت هایی كه در متن كتاب معرفی شده اند، كتاب های بعدی باز منتشر شود و سوژه امداد به شكل همه جانبه و نه فقط در منطقه جنوب، در غرب و حتی در پشتیبانی كه در شهرهای بزرگ بوده، موردتوجه قرار بگیرد.


1397/08/20
14:40:11
2.5 / 5
5044
تگهای خبر: آثار , بیمارستان , كتاب , مصاحبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(1)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ