برترین كتاب های سال كانادا

برندگان جایزه فرماندار كل كانادا ۲۰۱۸ عرضه شدند

برندگان جایزه فرماندار كل كانادا ۲۰۱۸ عرضه شدند

پرسی بلاگ: جایزه فرماندار كل كانادا با انتخاب برندگان خود، بهترین كتاب های سال ۲۰۱۸ این كشور را معرفی نمود.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از پست نیوز، با انتخاب آثاری متمركز بر احساسات، جادو و ایده های عمیق بعنوان برندگان جوایز فرماندار كل كانادا در سال ۲۰۱۸، شورای هنرهای كانادا نشان داد كه ادبیات چه جایگاه مهمی در زندگی این كشور دارد.
جایزه فرماندار كل كانادا با انتشار اسامی برندگان در دو فهرست هفت گانه، بهترین آثار ادبی این كشور را در دو زبان فرانسوی و انگلیسی برگزید.
در بخش انگلیسی زبان برندگان شامل این آثار هستند:
در بخش داستان «جهان سرخ» نوشته سارا هنسترا بعنوان برنده انتخاب گردید. این رمان با تمركز بر اسطوره شناسی، تاریخ و فلسفه به سیاست ها و برابری جنسیتی پرداخته است.
«انجمن آتش بیروت» نوشته راوی هیج، «جانی اپل سید» نوشته جاشوآ وایتهد، «زنان صحبت می كنند» نوشته میریام توس و «انزوا» نوشته پگی كوپر دیگر مدعیان این بخش بودند.
در بخش شعر «سرود كنار جاده» سروده سیسیلی نیكولسون بعنوان برنده انتخاب گردید. در این مجموعه شاعر با اشاره بر چشم اندازهای كانادایی ایده هایی درباره مرزها، هویت، صنعت و سفر مطرح می كند.
«زیرا: یك خاطرات شاعرانه» نوشته جاشوآ منش، «شب می گردد سال ها» نوشته جیسون استفانیك، «كارمند آبی» نوشته دیون برند، «این زخم یك جهان است» نوشته بیلی ری بلكورت دیگر نامزدهای نهایی این بخش بودند.
در بخش نمایشنامه «بوتیچلی در آتش و یكشنبه در سودوم» نوشته جوردن تاناهیل بعنوان برنده انتخاب گردید. این درام درباره تقسیمات اجتماعی است و با لحنی شاعرانه و بامزه از این مسایل سخن می گوید.
«گرترود و آلیس» نوشته آنا چترتون و نخستین پری با كارین راندوجا، «بهشت گمشده» نوشته ارین شیلدز، «مردان سفید پوش» نوشته انوش ایرانی و«ما اینطوری به آنجا رسیدیم» نوشته كیت باركر دیگر رقبای این بخش بودند.
در بخش كتاب غیرداستانی «ماماس كاچ: بزرگ شدن یك عضو جامعه سرخپوستان كانادا» نوشته داریل جی.مك لئود بعنوان برنده انتخاب گردید. این كتاب درباره خشونت های خانوادگی و آمیختگی بین فرهنگی است.
«چطور با مردی كه پدرم را كشت ملاقات كردم» نوشته كاریس كریگ، «توت های قلب» نوشته ترس ماری میلهوت، «خانه ها: داستانی از مهاجرت» نوشته ابو بكر الربیح با وینی ینگ و «داستان همسر: یك تاریخچه شخصی» نوشته آیدا ادماریام دیگر رقبای این بخش بودند.
در بخش ادبیات نوجوانان «جارو: داستان یك دختر و هیولایش» نوشته جاناتان اوكسیر بعنوان برنده انتخاب گردید. این كتاب برمفاهیمی همچون این كه چه چیزهایی ما را انسان می سازد، تمركز دارد.
«اِب و فلو» نوشته هیتر اسمیت، «یادگیری نفس كشیدن» جنیس لین متر، «سفر چارلی كوچولو» نوشته كریستوفر پلد كرتیس و«جنگ بزرگ وینی» نوشته لیندسی متیك و جاش گرین هات دیگر رقبای این بخش بودند.
در بخش كتاب تصویری برای كودكان «آنها آبی می گویند» نوشته جیلیان تاماكی بعنوان برنده انتخاب گردید.
«دهكده آفریقایی» نوشته شوناتی گرنت و اوا كمپبل، «در تالاب» نوشته ورنر زیمرمان، «برو دنیا را نشان بده: گرامیداشت قهرمانان ذاتی» نوشته وب نیو و جو مورس و«اقیانوس با آسمان ملاقات می كند» نوشته برادران فن دیگر رقبای این بخش بودند.
در بخش ترجمه از فرانسوی به انگلیسی هم «فرود به شب» به ترجمه فیلیس آرنوف و هاوارد اسكات بعنوان برنده انتخاب گردید.
برنده هر بخش یك جایزه ۲۵ هزار دلاری و یك نسخه با صحافی ویژه از كتابش دریافت می كند. ناشر هر كتاب منتخب هم یك جایزه ۳ هزار دلاری دریافت می كند.
به تمامی نامزدهای راه یافته به بخش نهایی هم هزار دلار برای تقدیر از كارشان اهدا می گردد.
در بخش زبان فرانسوی زبان «سنتز» نوشته كارولین جورجز در بخش داستانی بعنوان برنده انتخاب گردید. جایزه بخش شعر به «دلیل گل ها» سروده میشل تراهان رسید و جایزه بخش نمایشنامه را «آمدن به جهان» نوشته آن ماری اولیویه دریافت كرد.
جایزه بخش كتاب غیرداستانی فرانسوی زبان هم به «قبل از بعد: سفر به كوبا با جورج اورول» رسید و جایزه بهترین كتاب كودكان فرانسوی زبان به «فردیناند.اف، ۸۱ ساله، كاترپیلار» تعلق گرفت. در بخش كتاب تصویری هم «مسیر كوه» نوشته مارین دوبوك جایزه برد و جایزه بهترین كتاب ترجمه از انگلیسی به فرانسوی به «جهان با تمركز بر بارنی» تعلق گرفت.
اهدای این جوایز كه از سال ۱۹۳۶ شروع شده، هر سال از جانب انجمن هنرهای كانادا صورت می گیرد و در مجموع ۴۵۰ هزار دلار بابت خلق ادبیات به برندگانش می پردازد.
امسال داوران با بررسی ۱۴۰۰ اثر در ۱۴ كمیته كه ۷ كمیته انگلیسی زبان و ۷ كمیته فرانسوی زبان بودند كار انتخاب را انجام دادند.
در طول ۸۲ سالی كه از اهدای این جوایز می گذرد بیشتر از ۷۰۰ كتاب و بیشتر از ۵۰۰ نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس، شاعر و تصویرگر تجلیل شده اند.

1397/08/13
12:13:27
5.0 / 5
4542
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ