مهر گزارش داد

ایسكارسا به كمك ارتقای دانش مرمتی در ایران آمد

ایسكارسا به كمك ارتقای دانش مرمتی در ایران آمد

پرسی بلاگ: اعضای كمیته علمی بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری به ایران آمدند تا تجربه های سنتی و نوین مرمت آثار تاریخی را با كارشناسان ایرانی در بین بگذارند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، ایسكارسا در واقع كمیته علمی بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری است كه در سال ۱۹۹۶ به ریاست جورجو كروچی تشكیل شد. اعضای این كمیته متخصصان رشته های مختلف مرتبط در كشورهای جهان است كه دارای سوابق علمی و تجربی در رشته های مرمت و سازه های میراث معماری هستند. این اعضا از جانب موسسه ایكوموس كشور مربوطه به كمیته بین المللی معرفی شده و بعد از تایید صلاحیت علمی به عضویت كمیته پذیرفته می شوند.
ایران هم از مدتها پیش عضو این كمیته بوده است ولی توانسته به تازگی از این عضویت استفاده نماید بنابراین برای نخستین بار كارگاه آموزشی مرمت و استقامت بخشی بناهای تاریخی با همكاری ایسكارسا (گروه بین المللی تحلیل و مرمت سازه های میراث معماری) با همكاری اداره كل میراث فرهنگی استان تهران و كارشناسان داخلی و خارجی از ۲۸ مهر ماه به مدت سه روز در سالن شهید مدرس وزارت دارایی جنب كاخ گلستان برگزار گردید.
درمدت برپایی این دوره آموزشی درباره ضوابط و استانداردهای بین المللی حفاظت، مطالعات آرشیوی و اینكه چطور دانش مربوط به تاریخچه بنا به مداخله جهت می دهد. روش های مسنتد سازی مطالعات هندی صدمه نگاری و روش های ساده تشخیص غیر مخرب و رفتار عناصر سازه ای در برابر بارها، روش های داخله، روش های تشخیص صدمه ها و ارزیابی سازه ای، تحلیل سازه ای، توسط اعضای ایسكارسا تشریح شد و مرمت مدرسه سپهسالار و مسجد ده نو در میبد و مرمت منار بسطام هم توسط كارشناسان ایرانی بعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت.
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور در این باره به خبرنگار مهر اظهار داشت: كارشناسان حوزه مرمت آثار در این برنامه شركت كردند تا با پیشكسوتان مرمت كمیته ایسكارسا كه زیر مجموعه ایكوموس است؛ دیدار كنند و تجریبات یكدیگر را به اشتراك بگذارند و یاد بگیرند كه چطور كاركردهای علمی و مرمتی را رعایت نمایند و درك آنها از رفتار سازه و مصالح مختلف ارتقا پیدا كند.
وی در ادامه اظهار داشت: به علت پهناوری كشور، خیلی از آثار تاریخی در اختیار مردم است و تعدادی هم در دست حاكمیت قرار دارد. تجربیات نوین و سنتی هم در حوزه مرمت این اثار در كشورمان بسیار زیاد است مانند مرمت سنتی در منارجنبان و مسجد امام و تجربه های نوین در مرمت گنبد سلطانیه و مسجد سپهسالار و ارگ بم و یا قلعه دختر. می توان ارزیابی كرد كه كدام تجربه ها بهتر بوده است و یا راههای بهتر چیست. ازاین رو حضور كارشناسان بین المللی می تواند شناخت ما را از این روش ها بهتر كند. این نخستین باری است كه از كارشناسان دعوت شده تا به ایران بیایند و تجربیات خویش را در اختیار همكاران ما قرار دهند. ما باید بتوانیم از این ظرفیت های بین المللی بیشتر استفاده نماییم و همكاران ما با تجربه های مرمتی سایت های دیگر هم آشنا گردند.
اساتید سازه و مرمت شركت كننده در این كارگاهها در قالب دو گروه و با سفر به استان های اصفهان، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، لرستان و همدان مشكلات سازه ای بناهایی همچون مجموعه شیخ علاءالدوله در سمنان، سازه های آبی شوشتر، مقبره دانیال نبی در شوش، پل قدیم دزفول و قلعه شوش، آتشكده فیروزآباد، قلعه دختر، میل گور، آتشكده سروستان را از نزدیك بررسی خواهند كرد.
بازدید از مجموعه میدان امام، سی وسه پل، مسجد جامع همدان، پل های تاریخی گاومیشان، كشكان و قلعه فلك الافلاك در استان لرستان از دیگر بناهایی است كه از جانب هیئت اعزامی مورد بازدید و بررسی قرار خواهد گرفت.

1397/07/30
12:27:51
5.0 / 5
4801
تگهای خبر: آثار , آموزش , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ