آیا استریمرهای بازی در مواقع بحرانی می توانند نقش آفرینی کنند؟

آیا استریمرهای بازی در مواقع بحرانی می توانند نقش آفرینی کنند؟

پرسی بلاگ: استریمرهای گیم، با داشتن جامعه مخاطب قوی، قابلیت آنرا دارند که در جریان بحران های بزرگی مانند جنگ، نگاه جهانی را تغییر دهند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، در عصر حاضر، استریمرهای بازی که در نگاه اول سرگرم کنندگانی مجازی به نظر می رسند، در وضعیت بحرانی مانند جنگ، نقشی فراتر از بازی یافته و به بازیگرانی مؤثر در حوزه جهانی بدل می شوند. این افراد با پلت فرم های گسترده و مخاطبان میلیونی خود، به کانال هایی حیاتی برای انتشار اخبار و اطلاعات در زمان واقعی، افشای تبلیغات گمراه کننده و همینطور بسیج کمک های بشردوستانه بین المللی تبدیل می شوند. توانایی آنها در برقراری ارتباط مستقیم و بی واسطه با نسلی جوان و جهانی، موجب می شود بتوانند توجه افکار عمومی را به مسائلی جلب کنند که امکان دارد توسط رسانه های سنتی نادیده گرفته شوند. بنابراین، آنها نه فقط بعنوان مرجعی برای اطلاع رسانی، بلکه بعنوان دیپلمات های غیررسمی و کنشگرانی تاثیر گذار در تشکیل به درک جهانی از درگیری ها عمل می کنند.

دسترسی فوری به اطلاعات از دل جنگ


برخلاف رسانه های رسمی که برای رعایت روال های خبرنگاری زمان می برند، استریمرها می توانند به صورت زنده، از مناطق جنگی گزارش دهند. آنها می توانند تصاویر و صداهایی را پخش کنند که احساسات مخاطب را مستقیم هدف می گیرد و توجه جهانی را سریع تر جذب می کند. این گزارش های بی واسطه و خام، امکان درک بی سابق های از حقیقت میدان نبرد را فراهم می کنند. چنین محتوایی نه فقط آگاهی بخش است، بلکه قدرت بسیج افکار عمومی و ایجاد فشار بین المللی را نیز دارد.

اعتماد و صمیمیت یک به یک


استریمرها ارتباط نزدیک تری با مخاطب خود برقرار می کنند. این ارتباط موجب می شود پیام ها مؤثرتر منتقل شوند و احتمال پذیرش و تأثیرگذاری افزایش یابد. این حس صمیمیت و اعتماد، مخاطب را از یک بیننده منفعل به یک کنشگر فعال مبدل می کند. این تعامل مستقیم امکان گفت و گو و پرسش و پاسخ را فراهم می سازد که در رسانه های سنتی کمتر یافت می شود. درنتیجه، بسیج برای کمک های انسان دوستانه یا فشار سیاسی با سرعت و کارآمدی بیشتری انجام می پذیرد.

نفوذ به مخاطبان جدید


در خیلی از موارد مردم جوان یا آن هایی که به رسانه های رسمی نگاه نمی کنند، بوسیله پلت فرم های گیمینگ اطلاع رسانی می شوند؛ مخاطبانی که در صورت نبود استریمرها، از اخبار جنگ بی خبر می ماندند. این دسترسی مستقیم به نسلی که رسانه های سنتی را دنبال نمی کنند، شکاف اطلاعاتی مهمی را پر می کند. استریمرها با زبان و قالبی آشنا برای این نسل، پیام های پیچیده را به گونه ای قابل درک منتقل می کنند. ازاین رو نقش آنها در آگاهی بانی به گروههای حاشیه نشده از جریان اصلی رسانه، مهم است.

نمونه های موفق جهانی


۱- لوماتکین/لوماکا(Lomaka) استریمر اوکراینی؛
ولادیمیر لوماتکین، با نام کاربری لوماتاکا، در خلال حمله روسیه به شهر خارکف، تصاویر و ویدیوهای بمباران را زنده منتشر نمود. بیشتر دنبال کنندگان وی در روسیه حضور داشتند و الان بسیاری گفتند «از آن چه رییس جمهورشان می گوید عذرخواهی می کنند». این نمونه، نقش تاثیر گذار مستندات واقعی را برجسته می سازد.
۲- بابی Bobuubi یا Bobi فرار از جنگ و تبدیل به فعال اجتماعی؛
پاول، با نام بابی، استریمر بازی Escape from Tarkov، در لحظات اول جنگ در جریان پخش زنده ای اظهار داشت که همسر و فرزندانش را همراه خود می برد:
"…صدای گلوله ها نصف کیلومتر آن طرف تر بود…"
با کمک جامعه بین المللی خود از مسیر امنی عبور کرد و سپس بجای فرار، در یک روستا ماند و به پناهندگان کمک کرد و کمپینی به نام gamers۴ukraine راه انداخت.
۳- حسن پایکر (Hasan Piker) — جمع آوری میلیاردها تومان برای امور امدادی؛
یکی از بزرگ ترین و تأثیرگذارترین استریمرهای سیاسی (political streamer) دنیا است. در جریان جنگ اوکراین بالاتر از ۲۰۰، ۰۰۰ دلار برای کمک رسانی جمع آوری کرد و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر آنرا آنلاین تماشا کردند. همینطور در حوادث دیگر مثل جنگ غزه و زلزله ترکیه-سوریه، کمک های خیریه قابل توجهی را سازماندهی کرده است.
۴-SAWAYAN گروه یوتیوبری اوکراینی در ژاپن؛
این برادران اوکراینی، بعد از حمله در مارس ۲۰۲۲، بصورت زنده به جمع آوری کمک برای کشورشان پرداختند. در یک استریم سوپرچت ۳٫۵۹ میلیون ین (حدود ۲۶۰۰۰ دلار) جمع آوری شد. همینطور جلسات رسمی مطبوعاتی برگزار کردند و با شخصیت های سیاسی گفتگو کردند.

تأثیرات گسترده و تغییر نگاه جهانی


۱. شفافیت در مقابل پروپاگاندا؛
رسانه های رسمی دولتی، مثل روسیه، در انتشار دقیق و بدون سانسور محدودیت دارند. استریمرها ابزاری برای نمایش واقعیات جنگ هستند؛ تصاویر و روایت هایی که مقابل روایت رسمی عمل می کنند.
۲. جذب توجه رسانه های سنتی؛
ویدئوها یا لحظه های پخش زنده استریمرها اغلب توسط شبکه های خبری جهان بازنشر می شوند، چون رسانه های رسمی گاهی به این سرعت و دسترسی نمی رسند.
۳. تقویت جنبش های خیریه و امدادی؛
فعالیت هایی مثل کمپین gamers۴ukraine یا جمع آوری کمک توسط Hasan جذب کننده میلیونها دلار کمک بود و نقش بزرگی در پشتیبانی از غیرنظامیان داشت.
۴. تغییر ذهنیت مخاطبان جوان؛
تماشاگرانی که بوسیله گیم و استریم وارد موضوعات می شوند، اطلاعات را با حس همذات پنداری بهتر درک می کنند و امکان دارد به آگاهی سیاسی بیشتری برسند.
۵. ایجاد شبکه های جهانی پشتیبانی؛
جامعه بین المللی دنبال کنندگان استریمرها، مانند کمک های هدایت مسیر برای Bobi یا افزایش کمک های مالی در استریم های Hasan، نشان داده است که چه طور شبکه آنلاین می تواند به اقدام های واقعی بدل شود.
۶. جمع آوری کمک های مالی؛
استریمرها به طور معمول از پلتفرم های خود برای جمع آوری کمک های مالی برای سازمان های خیریه استفاده می نمایند. بعنوان مثال، در زمان جنگ ها یا بلایای طبیعی، خیلی از استریمرها کمپین های جمع آوری کمک برگزار می کنند و با به اشتراک گذاری لینک های دونیشن، بینندگان خویش را تشویق به کمک مالی می کنند.
۷. افزایش آگاهی؛
استریمرها از پلتفرم خود برای افزایش آگاهی عمومی در رابطه با بحران ها و جنگ ها استفاده می نمایند. آنها به توضیح شرایط دشواری که مردم در آن مناطق تجربه می کنند می پردازند و اطلاعات مهمی در رابطه با نیازهای انسان ها و سازمان های خیریه عرضه می دهند.
۸. ایجاد فضاهای امن؛
استریمرها با تشکیل فضاهای آنلاین برای گیمرها و جوانان، به آنها این امکان را می دهند تا بوسیله بازی و گفتگو با یکدیگر، احساس تنهایی و اضطراب را کاهش دهند. این فضاها می توانند به صورتی حس همبستگی و پشتیبانی را تقویت نمایند.
۹. پشتیبانی از روحیه مثبت؛
بسیاری از استریمرها با تشکیل محتوای سرگرم کننده تلاش می کنند تا روحیه مثبت را در جامعه حفظ کنند. این اقدامات می تواند به کاستن استرس و افسردگی در بین جوانان و حتی بزرگترها کمک نماید.
۱۰. اعمال فشار بر روی مسئولین؛
برخی از استریمرها با استفاده از محبوبیت خود، به نقد سیاستها و اقداماتی که منجر به جنگ یا بحران ها می شود پرداخته و کوشش می کنند تا مسؤلان را به عمل وادار کنند.
۱۱. تقویت جوامع محلی؛
استریمرها با همکاری با سایر گیمرها و محتواسازان، اهتمام در تقویت جامعه های محلی دارند. این همکاری ها می توانند به تبادل دانش، تجربیات و منابع کمک کنند و احساس همبستگی را بهبود بخشند.
۱۲. پشتیبانی از پناهندگان؛
برخی از استریمرها به طور دقیقتر به پشتیبانی از پناهندگانی که از مناطق جنگی فرار کرده اند می پردازند و در این راستا، فعالیتهای مانند جمع آوری پول برای مساعدت با آنها را سامان دهی می کنند.

چالش ها و محدودیت ها


اطلاعات نادرست: برخی استریمرها خبرهای غیرمستند منتشر نموده اند. موج اطلاعات در سرعت بالا امکان دارد موجب انتشار اخبار غلط شود.
محدودیت دسترسی: مانند لوماتاکا و سایر استریمرها، امکان دارد تحت فشار مقامات دولتی قرار گیرند یا کانالشان به خاطر محتوای حساس محدود شود.
خطر شخصی: استریم زنده از مناطق جنگی، خطر در معرض هدف بودن را زیاد می کند. برخی، مانند Bokuchava، وادار به قطع موقتی فعالیت شدند.

اقدامات اجتماعی استریمرها در وضعیت جنگی


۱. همراهی با سازمان های معتبر؛
همانند Hasan Piker که با CARE همکاری کرد، اتکا به نهادهای رسمی می تواند مشروعیت و اعتماد بیشتری به اقدامات ببخشد.
۲. شفافیت و بررسی منابع؛
همراهی اخبار با اشاره به منابع رسمی یا اخطار در رابطه با صحت محتوا، به کاهش خطرات کمک می نماید.
۳. هوش احساسی و همدلی واقعی؛
روایت های انسانی و حقیقی، مثل Bobi که برای مساعدت با سالمندان مانده بود، تأثیرگذاری بیشتری دارند.
۴. هم افزایی با دیگر فعالان؛
همکاری میان استریمرها، مانند گروهSAWAYAN، یا کمپین های مشترک، می تواند دامنه کمک فرهنگی و اقتصادی آنها را گسترش دهد.
بازیکنان و استریمرهای گیم، با داشتن جامعه مخاطب قوی، قابلیت آنرا دارند که در جریان بحران های بزرگی مانند جنگ، نگاه جهانی را تغییر دهند. آنها نه فقط گزارشگر بلکه فعالان اجتماعی، خیریه گردان و حاملان پیام امید و عدالت اند.
از گزارش زنده لوماتاکا تا تلاش جانانه Bobi، از کمپین های میلیاردی Hasan تا جمع آوری کمک زنده SAWAYAN – همگی گواه آن هستند که قدرت روایت و موبایل پخش زنده، می تواند مرزها را بشکند و جهانیان را در لحظات بحرانی به هم نزدیک تر کند.
در نهایت، اگر استریمرها بتوانند گزارش مستند، صداقت، حساسیت و همکاری واقعی را با هم همراه کنند، قادر خواهند بود نه فقط نگاه بلکه درک، همدلی و حتی سیاست جهانی را به سمت انسانیت هدایت کنند.
بطور خلاصه بیشتر دنبال کنندگان وی در روسیه حضور داشتند و الان بسیاری گفتند «از آنچه رئیس جمهورشان می گوید عذرخواهی می کنند». پشتیبانی از روحیه مثبت؛ خیلی از استریمرها با تشکیل محتوای سرگرم کننده تلاش می کنند تا روحیه مثبت را در جامعه حفظ کنند. تقویت جوامع محلی؛ استریمرها با همکاری با سایر گیمرها و محتواسازان، اهتمام در تقویت جامعه های محلی دارند.


منبع:

1404/06/03
10:29:38
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آنلاین , اجتماعی , اطلاع رسانی , انسانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ