اسباب بازیهای مجوزدار وارد چرخه همکاری با صداوسیما می شوند
به گزارش پرسی بلاگ، مدیرعامل کانون پرورش فکری اظهار داشت: اسباب بازی هایی که قبل تر تأییدیه شورای نظارت را دریافت کرده اند، بدون نیاز به تأییدهای مجدد وارد چرخه همکاری با صداوسیما خواهند شد.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، پنجاه وسومین نشست شورای نظارت بر اسباب بازی به تشریح سازوکارهای حمایتی سازمان صدا و سیما برای محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان اختصاص یافت.
این نشست با حضور محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، احسان منشی رییس انجمن تولید کنندگان اسباب بازی، امیرمسعود استادحسین نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن مَداد مدیرکل فنی صدا و تصویر صدا و سیما، سیدمحمدحسین میرطاهری نماینده شورای فرهنگ عمومی، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازیهای کامپیوتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدحسین حبیب نژاد نماینده وزارت صمت در مجموعه جماران پارسیان، دهکده ایرانی کافه فانوس اجرا شد.
مسیرهایی برای بهره برداری و برنامه سازی در صداوسیما
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پنجاه وسومین نشست شورای نظارت بر اسباب بازی، ضمن تشریح رویکرد های جدید در همکاری با صداوسیما، از فراهم شدن فرصت هایی در این عرصه برای تولیدکنندگان اطلاع داد.
وی ضمن اشاره به سازوکارهای تازه برای بهره برداری از شخصیت ها و آی پی های (IP) سازمان صداوسیما اظهار داشت: بر طبق این سازوکار، برای مدت پنج سال حق بهره برداری واگذار می شود، در صورتیکه مالکیت آی پی برای صداوسیما محفوظ خواهد ماند. در این چارچوب، دو مسیر پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد؛ نخست، مسیر مستقل و مشارکتی در برنامه سازی که مؤثر اما هزینه بر است و دوم، مسیری تسهیل شده با هزینه کمتر که در آن شخصیت های موجود صداوسیما مورد استفاده قرار می گیرند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در عین حال اگر مجموعه ای مانند کانون پرورش فکری شخصیت جدیدی همچون «بچه زرنگ» ارائه کند، شرایط همکاری و پخش آن از صداوسیما نیز فراهم خواهد شد. بر این اساس، تولیدکنندگان می توانند به ازای حق پخش، از ظرفیت تبلیغات و فروش محصولات خود در آنتن رسانه ملی بهره مند شوند. این فرصت طلایی بخصوص برای برندها و شرکتهای تولیدکننده پرارزش است.
وی ضمن تقدیر از محمدصادق باطنی رییس مرکز کودک و نوجوان سیما و همکارانش در صداوسیما، این طرح را راهی برای خروج از دیوان سالاری های دست وپاگیر گذشته دانست و اظهار داشت: این اتفاق مسیر را برای تولیدکنندگان باز کرده و به رونق اقتصادی در حوزه اسباب بازی و محصولات فرهنگی کمک خواهدنمود.
علامتی ضمن اشاره به ضرورت تعیین ضوابط و استانداردها اضافه کرد: پیشنهاد می شود کمیته ای زیرمجموعه شورای سیاستگذاری تشکیل گردد تا آیین نامه های لازم را تدوین و مصوب کند. در این چارچوب، اسباب بازی هایی که پیشتر تأییدیه شورای نظارت را دریافت کرده اند، بدون احتیاج به تأییدهای مجدد وارد چرخه همکاری با صداوسیما خواهند شد.
سازوکارهای حمایتی و برنامه سازی مشارکتی برای صنعت کودک و نوجوان
محمدصادق باطنی رییس مرکز کودک و نوجوان سیمای جمهوری اسلامی ایران با تشریح روند حمایت های سازمان صدا و سیما از محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان، به تشریح دو مسیر حمایتی اصلی برای صنعت اسباب بازی پرداخت و بر ضرورت تکمیل زنجیره حمایتی برای پیشرفت کیفیت و تجاری سازی محصولات ایرانی تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به نشست های پیشین شورای نظارت بر اسباب بازی اظهار داشت: سازوکارهای حمایتی بخش کودک و نوجوان سازمان حال به جمع بندی رسیده است. هدف ما ایجاد فرصت های مؤثر برای تولیدکنندگان و هم زمان تضمین سلامت و کیفیت محصولات ارائه شده به مخاطب کودک است.
رئیس مرکز کودک و نوجوان سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مسیر «برنامه سازی مشارکتی» تولید یک برنامه تلویزیونی مستقل بر محور یک محصول یا شخصیت است، که در آن محتوا مستقل بوده و در عین حال فرصت تبلیغ محصول در چارچوب برنامه ایجاد می شود. این مسیر ضمن افزایش تأثیرگذاری محتوا، امکان معرفی و توسعه شخصیت ها و محصولات را فراهم می آورد.
مدیر شبکه کودک سیما همین طور مسیر «بازارپردازی (مرچندایز) تسهیل شده» بیان کرد و اظهار داشت: در این راه، تولیدکنندگان با انتخاب شخصیت های موجود در سازمان و بهره برداری از ظرفیتهای حمایتی و معافیت های بازارپردازی، محصولات خودرا به بازار عرضه می کنند. این مسیر ساده تر و کم هزینه تر است و برای توسعه پایدار صنعت اسباب بازی طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ شخصیت هم اکنون آماده ورود به چرخه تجاری هستند، اضافه کرد: تولیدکنندگان می توانند برای مدت ۵ سال مجوز بهره برداری از IP سازمان را دریافت نمایند و بر مبنای آن محصولات متنوعی شامل عروسک، اسباب بازی، نوشت افزار و سایر محصولات جانبی تولید کنند.
باطنی به تجربه موفق انیمیشن های «پسر دلفینی» و «بچه زرنگ» اشاره نمود و توضیح داد: با اجرای برنامه سازی مشارکتی و واگذاری حق نشر تلویزیونی محصولات، تولیدکنندگان توانستند ضمن حفظ استقلال محتوایی، تبلیغات مؤثری داشته باشند که تقاضا و فروش محصولات آنها به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است.
وی درباره ی سازوکار نظارت بر پروسه تبلیغات توضیح داد: یک شورای نظارتی در کنار شورای اسباب بازی بوجود آمده است تا همه محصولات و برنامه های مشارکتی از نظر محتوایی، فنی و سلامت مورد بررسی قرار گیرند. این شورا مسئولیت دارد که اطمینان حاصل کند تبلیغات به صورت مناسب و متناسب با مخاطب کودک ارائه می شود و هیچ اثر منفی بر تجربه مخاطب نگذارد.
باطنی در انتها با تاکید بر اهمیت پشتیبانی از شخصیت های ایرانی، اظهار داشت: این سازوکارها علاوه بر توسعه بازار داخلی، مسیر ورود شخصیت های ایرانی به عرصه بین المللی را نیز هموار می کند و می تواند نقطه عطفی در رشد و رونق صنعت اسباب بازی کشور باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب