انحصار مزون های لوکس بر لباس ایرانی فقط قشر مرفه توانایی خرید دارند

انحصار مزون های لوکس بر لباس ایرانی فقط قشر مرفه توانایی خرید دارند

به گزارش پرسی بلاگ، یک تولیدکننده لباس اظهار داشت: پوشاک با طراحی اصیل عمدتا در مزون ها و شوروم های خصوصی عرضه می شوند و تنها قشر مرفه جامعه توانایی خرید آنها را دارند.



ریحانه طاهری تولیدکننده محصولات حجاب و فعال در حوزه مد ایرانی - اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار مهر، به چالش های طراحی لباس با الهام از هنرهای سنتی پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه آن چه امروز بعنوان سلیقه به مخاطب عرضه می شود، بیشتر محصول تبلیغات رسانه ای و فضای مجازی است تا اصالت فرهنگی.

خروجی جشنواره های لباس به زندگی راه ندارد


وی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره های گوناگون در عرصه مد و لباس، مانند جشنواره فرش با تمرکز بر سوزندوزی های مکران یا جشنواره فردخت با موضوع هنر ایرانی-اسلامی، اظهار داشت: این رویدادها فرصتی باارزش برای احیای هنرهای بومی هستند، اما خروجی آنها اغلب محدود به نمایشگاه ها می شود و لباس های فاخر تولیدشده به زندگی روزمره مردم راه نمی یابند.
این تولیدکننده محصولات حجاب در ادامه دلیل این مسئله را ضعف تبلیغات و معرفی جذاب این محصولات در فضای مجازی دانست و اضافه کرد: ما در جشنواره فردخت، طراحی هایی مبتنی بر خطاطی و کالیگرافی ارائه دادیم که با استقبال چشم گیر حضار مواجه گردید. حتی در فضای مجازی نیز بازخوردهای مثبت نشان داد که مخاطب به طرح های اصیل و هنرمندانه علاقه دارد، اما این علاقه باید به تقاضای واقعی در بازار تبدیل گردد.
وی با تاکید بر ضرورت تبدیل ایده های هنری به محصولات انبوه و کاربردی اظهار داشت: هدف ما این است که لباس های الهام گرفته از هنر ایرانی - اسلامی، از انحصار نمایشگاه ها بیرون برود و در تن عموم مردم دیده شود. این امر نیازمند عزم جدی در حوزه تبلیغات، تولید و پشتیبانی از طراحان است.

شرط تثبیت صنعت پوشاک در بازار جهانی


طاهری ضمن اشاره به تجربه موفق خود در تلفیق خطاطی سنتی با طراحی مدرن اظهار داشت: صنعت مد ایران می تواند با تاکید بر گنجینه غنی هنرهای بومی، هویت مستقل خودرا در بازار جهانی تثبیت کند، به شرطی که تنها به جنبه نمایشی اکتفا نشود و تولیدکنندگان، رسانه ها و سیاست گذاران همراهی لازم را داشته باشند.
وی به چالش های اقتصادی تولید لباس های فاخر با الهام از هنرهای سنتی پرداخت و اظهار داشت: هزینه تولید لباس هایی با المان های اصیل ایرانی - اسلامی، دو تا سه برابر لباس های معمولی است و این مسئله اصلی ترین مانع برای عرضه گسترده این محصولات است.
این تولیدکننده ضمن اشاره به نبود نهادهای حمایتی اضافه کرد: متاسفانه مرجعی وجود ندارد که قسمتی از هزینه های تولید را تقبل کند یا تسهیلات ویژه ای برای تشویق تولیدکنندگان اختصاص دهد. اگر حمایت های مالی و اعتباری وجود داشته باشد، بطور قطع تولیدکنندگان به سوی طراحی لباس های اصیل و هنرمندانه حرکت خواهند کرد.

قشر مرفه مشتری برخی لباس ها


طاهری با اشاره به اینکه قیمت بالای این لباس ها، قدرت خرید عموم مردم را تحت تأثیر قرار می دهد، اظهار داشت: هم اکنون این محصولات عمدتا در مزون ها و شوروم های خصوصی عرضه می شوند و تنها قشر مرفه جامعه توانایی خرید آنها را دارند. درحالی که ما دوست داریم این لباس ها در سطح جامعه دیده شوند، نه فقط در انحصار افراد خاص.
این فعال حوزه مد اسلامی با تاکید بر ضرورت کاهش هزینه های تولید بوسیله حمایت نهادهای مرتبط اظهار داشت: اگر ارگان های فرهنگی و اقتصادی تسهیلات کم بهره، پشتیبانی از بازاریابی یا حتی فراخوان های ویژه طراحی در این عرصه را عرضه کنند، تولیدکنندگان تشویق می شوند تا از المان های هنری در طراحی لباس های روزمره استفاده نمایند.
وی اضافه کرد: هدف غائی این است که لباس های فاخر ایرانی - اسلامی از انحصار نمایشگاه ها و مزون های لوکس بیرون برود و به پوششی قابل دسترس برای عموم مردم تبدیل گردد. این امر تنها با عزم ملی و حمایت همه‌جانبه امکانپذیر است.
طاهری به ضرورت احیای لباس های بومی و مواجهه با تأثیرپذیری از فرهنگ های خارجی اشاره نمود و اظهار داشت: ما می توانیم مانند هند، لباس های اصیلی با شناسنامه فرهنگی مشخص داشته باشیم. نمونه اش را در لباس های مناطق جنوبی یا کرمان و مکران می بینیم که به سادگی قابل تشخیص هستند.

چگونه تحت تأثیر فرهنگ های دیگر قرار نگیریم


وی با ابراز نگرانی از نفوذ فرهنگ های بیگانه در سبک پوشش ایرانیان، اضافه کرد: متاسفانه امروز شاهد جایگزینی چادر عربی و عبا بجای چادر اصیل ایرانی هستیم که برش و دوخت منحصر به فردی داشت و نماد وقار و زیبایی بود. این مسئله ریشه در یک معضل فرهنگی دارد که باید بصورت ریشه ای بررسی و درمان گردد.
این فعال مد اسلامی، فضای مجازی را بستری کلیدی برای تغییر ذائقه عمومی دانست و اظهار داشت: راهکار اصلی، معرفی الگوهای جذاب و تاثیر گذار در این فضا است. وقتی مخاطبان ببینند که شخصیت های محبوب شان از لباس های اصیل ایرانی - اسلامی استفاده می نمایند، ناخودآگاه به سوی این سبک پوشش گرایش پیدا خواهند کرد.
طاهری ضمن اشاره به ظرفیتهای هنری موجود در کشور اظهار داشت: ما با استفاده از هنرهای سنتی مثل سوزن دوزی، خطاطی و نقوش بومی می توانیم لباس هایی طراحی نماییم که هم مدرن باشند و هم ریشه در فرهنگ ایرانی - اسلامی داشته باشند. این کار نیازمند عزم ملی و برنامه ریزی دقیق است.
این تولیدکننده در انتها ضمن اشاره به تجربه موفق برخی تولیدکنندگان در معرفی طرح های اصیل، اظهار داشت: ثابت شده که وقتی محصولات باکیفیت و زیبا عرضه شوند، مورد استقبال قرار می گیرند. باید این روند را گسترش دهیم تا هویت پوششی ما تحت تأثیر فرهنگ های دیگر قرار نگیرد.


منبع:

1404/05/12
13:04:34
5.0 / 5
66
تگهای خبر: بازار , تولید , جشنواره , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ