کارگروه مد و لباس کشور نیاز به بازبینی قوانین دارد
به گزارش پرسی بلاگ، فعال حوزه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار داشت: کارگروه مد و لباس کشور نیاز به بازبینی قوانین، تغییر رویکردها در قوانین و برگزاری علمی رویدادها دارد.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، شصت و یکمین جلسه کارگروه مد و لباس کشور به ریاست زهرا گلپایگانی و با حضور سیدعلی یزدی خواه نایب ریئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.
در این جلسه که نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند، «بررسی برنامه هایی در راستای استمرار مسیر جشنواره سیزدهم» در دستور کار قرار داشت.
زهرا گلپایگانی رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با قدردانی از حضور فعالان بخش خصوصی زیست بوم هنر - صنعت مد و لباس از عدم حضور و ارائه گزارش برخی دستگاه های دولتی عضو کارگروه مد و لباس کشور انتقاد نمود.
وی با اعلان اینکه با همراهی مجلس شورای اسلامی تمهیدی برای نظارت بر عملکرد دستگاهها در عرصه مد و پوشاک خواهیم داشت، اظهار داشت: انتظار می رود دستگاهها بر تکلیف خود واقف باشند و گزارش کار متناسب با ماموریت های قانونی خودرا عرضه کنند.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تکیه بر اینکه، جشنواره مد و لباس فجر یکی از مهم ترین زمینه های گرد هم آورنده ی اهالی حوزه و لباس است، اظهار داشت: برآنیم تا پیشنهادهای حاضران در جلسه را برای استمرار هم افزایی اجزای زیست بوم هنر - صنعت مد و پوشاک کشور، دریافت و بررسی نماییم.
وی اضافه کرد: صرف برگزاری یک رویداد به عنوان اقدامی اثرگذار و جریان ساز، موضوعیت ندارد، لکن بهانه ای است برای تحول متناسب با ماموریت ها و بازنگری در سیاستهای کلی کارگروه مد و لباس کشور و این که ببینیم برمبنای دغدغه ای که قانونگذار ۱۸ سال پیش برای ایجاد یک نهاد بین بخشی و با نظارت مجلس شورای اسلامی مدنظر داشته، آیا این فضا درحال تحقق است؟ آیا کارگروه به مفهوم مجموعه ای متشکل از نمایندگان دستگاه های دولتی و خصوصی، توانسته در تحقق فرایندی که بنا بود در امتداد تبیین و معرفی هویت، فرهنگ و هنر ایرانی با بهره از بستر پوشاک عاملیت داشته باشد، در این راه برای مخاطب داخلی و فضای بین الملل، کنش جریان ساز و مؤثری داشته و در این زمینه موفق بوده است؟
گلپایگانی با طرح این پرسش که «آیا مردم ما کالایی که انتخاب می کنند معرف مد ایرانی است یا مصرف کننده محصولات درجه چندم مد غربی در حوزه پوشاک هستیم؟ اظهار داشت: باید پرسید چرا ما بازهم از فقدان «صنعت مد» در کشور رنج می بریم؟ ما کجای این میدان ایستاده ایم؟ در صورتیکه ریشه های فرهنگی - هنری، تمدنی فراوانی داریم که لازمه کاربست آن در پوشاک، خوانش معاصر است و این امر نیازمند عنایت ویژه، انسجام و عزم جدی، سرمایه گذاری، آموزش و توسعه مهارت است. امری که در جشنواره سیزدهم قدمهای اولیه ای در امتداد تحقق آن برداشته شده است.
وی اضافه کرد: با بازنمایی نمادها و مفاهیم برآمده از داشته های هویتی ایران زمین و خوانش معاصر آثار و تولید معنا و ارزش در پوشاک می توان مزیت رقابتی تولید کرد و پوشاک ایرانی شامل لباس و کیف و کفش و سایر ملحقات پوشاک ایرانی را در نظام ترجیحات ایرانیان قرار داد و در سبد خرید ایشان جای داد.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: این جشنواره بطور قطع مانند هر کار دیگری نواقصی دارد که از قضا حل این مسایل و حل این مشکلات با یاری همه اهالی زیست بوم هنر صنعت مد و پوشاک کشور ممکن می شود.
وی اضافه کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که در نتیجه هم افزایی بیشتر بخش دولتی و خصوصی، مد و پوشاک ایرانی انتخاب آحاد مردم کشور باشد.
در ادامه این جلسه منصور الیاسی رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در سخنانی مدیریت فضای مد و پوشاک کشور با تأکید بر فرهنگ ایران زمین به ویژه برای نسل جوان» را ضروری دانست.
مجید نامی فعال حوزه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار داشت: بنظر می رسد کارگروه مد و لباس کشور نیاز به بازبینی قوانین، تغییر رویکردها در قوانین و برگزاری علمی رویدادها دارد.
نماینده اتحادیه پوشاک تهران نیز با اعلان اینکه همه سیاست گذاری ها در عرصه مد و پوشاک نیاز به حمایت جدی آموزش وپرورش به عنوان تربیت کننده نسل آینده کشور دارد، بر هدایت خروجی های جشنواره مد و لباس فجر به سوی فضای صنعت تاکید کرد.
در ادامه غزل بهمنی طراح لباس و فعال حوزه مد و پوشاک اظهار داشت: امسال شاهد نخبه پروری بیشتری در جشنواره مد و لباس فجر بودیم.
وی با اشاره به این که شاید کمیت در سیزدهمین جشنواره اولویت نداشت، اظهار داشت: طراحی بسیار حائز اهمیت می باشد و طراح باید به صنعت نزدیک شود تا مهارت طراحی حرفه ای را کسب کند.
سیدعلی یزدیخواه در این نشست با اعلان اینکه مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی را در کارگروه مد و لباس کشور دارد، خواهان دریافت گزارش عملکرد اعضاء کارگروه و دستگاه های عضو طی جلسات ۵۰ تا ۶۱ این مجموعه شد.
وی اضافه کرد: مصوبات جلسات، درصد اجرای این مصوبات توسط دستگاهها و نظم حضور اعضاء کارگروه مد و لباس کشور از بعد نظارتی مورد توجه مجلس شورای اسلامی است.
یزدیخواه با اشاره به جمعیت حدود ۹۰ میلیونی کشور، گردش مالی حوزه پوشاک و آمار فعالیت حوزه مذکور، عرصه پوشاک را بازار جذاب و قابل اعتنایی برای هر طراح و تولید کننده حوزه مد و لباس مطرح کرد.
وی با اشاره به این نکته که کارگروه از بخش های دولتی و غیردولتی تشکیل شده است، اظهار داشت: این ظرفیت بسیار خوبی برای طراحی، تولید و نقش آفرینی در بازارهای هدف جهانی به ویژه در کشورهای اسلامی است.
وی بر لزوم رصد رویدادهای ملی و بین المللی و پیوند با سایر کشورها در عرصه مد و لباس توسط کارگروه تاکید کرد.
همچنین برمبنای قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۲ دی سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی «کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و سازمان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برنامه و بودجه کشور به همراه سه نفراز نمایندگان صنوف ذی ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، است. همچنین، دبیرخانه این کارگروه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر بوده و مصوبات آن بعد از امضا و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجرا می باشد.
منبع: persiblog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب