۱۲ دوره جشنواره مد و لباس فجر چه آورده ای داشته است؟
پرسی بلاگ: به گزارش پرسی بلاگ، یک تولیدکننده پوشاک اظهار داشت: خروجی این 10 یا 12 دوره جشنواره چه بوده؟ چه تغییری ایجاد کرده؟ چه آورده ای برای شرکت کنندگان داشته است؟
سید محمدمهدی روحانی برگزیده یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأثیر برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره مد و لباس در پشتیبانی از تولیدکنندگان اظهار داشت: در جواب پرسش شما درباره ی تأثیر برگزاری جشنواره ها در پشتیبانی از تولیدکنندگان و افراد برگزیده در این صنعت، باید اظهار داشت که این تأثیر بستگی به نوع نگاه و اهداف پشت برگزاری جشنواره دارد. اگر جشنواره ها تنها به دادن جوایز یا لوح های تقدیر محدود شوند، تأثیر عملی چندانی بر حل مشکلات تولیدکنندگان یا رشد صنعت مربوطه نخواهند داشت. در خیلی از موارد، این نوع حمایت ها بیشتر جنبه نمادین و شعاری پیدا می کنند و مشکلات واقعی تولیدکنندگان و فعالان این حوزه بازهم بی پاسخ می مانند.
وی اضافه کرد: حمایت واقعی باید فراتر از مراسم و تقدیرات باشد و به ابعاد عملی مثل شناسایی چالش های موجود، ارائه برنامه های کاربردی برای رفع مشکلات، فراهم کردن تسهیلات مالی واقعا مؤثر بدون پیچیدگی های غیرضروری و همین طور تبلیغات و معرفی محصولات در سطح گسترده بپردازد. متاسفانه، خیلی از جشنواره ها فقط محلی برای حضور افراد خاص، رقابتهای سطحی و برنامه های نمایشی هستند که تأثیر ماندگاری بر صنعت ندارند.
این تولیدکننده اظهار داشت: نقش نوآوری در این راه بسیار اهمیت دارد. وقتی صحبت از رقابت و پیشرفت در یک صنعت خاص می شود، باید زمینه برای پشتیبانی از ایده های جدید و خلاقانه برقرار شود. به عبارتی، اگر فقط تکرار همان محصولات قدیمی با کمی تغییر باشد، نمی تواند تأثیر شایان توجهی داشته باشد. در نتیجه، جشنواره ای که فاقد چنین اهدافی باشد، احیانا بیشتر به یک گردهمایی با اثرگذاری محدود شباهت دارد.
روحانی اظهار داشت: درباب ساختارهای حمایتی صنعت پوشاک ایرانی اسلامی، کمبود سیاستگذاری منسجم و نبود یک مرکز تخصصی که تحت حمایت واقعی دولت فعالیت کند به وضوح احساس می شود. حتی تغییرات مدیریتی نیز بدون برنامه ریزی و معرفی شفاف اهداف جدید به انجام می رسد. بنابراین، برای دستیابی به پیشرفت واقعی و ایجاد تأثیر مثبت نه فقط در قالب این جشنواره ها بلکه در کل صنعت، باید راهکارهایی عملی تر و برنامه هایی پایدار طراحی و اجرا شود.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال می گویند این مغازه را به شما واگذار می نماییم. اجاره اش مبلغی مشخص است. نمی گوییم مجانی کار کنید، ولی از شما کمتر می خواهیم بپردازید تا حمایتی از شما کرده باشیم. من این مجموعه ای که درحال فعالیت هستم را با فوریت و دقت بالا ساخته ام؛ روی در و دیوارش، حس و تلاش من است. تا حالا در سیزده استان کشور، نمایشگاه هایی برای ترویج فرهنگ حجاب برگزار کرده ام و از تمام اداره های ارشاد شهرهای مختلف لوح تقدیر گرفته ام. اما این لوح ها پول نمی شوند، آینده نمی شوند و حتی برای نیروهای من هم آورده ای ندارند. فقط حس خوبی به من می دهند که مسیری را طی کرده و موفق بوده ام. اما برای سرمایه گذاری مجموعه من هیچ تغییری خلق نکرده اند.
این تولیدکننده اظهار داشت: روزی که در جشنواره فجر حاضر بودم، تنها دو شعبه داشتم. حال تعدادشان به چهار رسیده، اما با اطمینان می گویم هیچکدام از این رشد مدیون حمایت دولتی نبوده است. همه اش را خودمان انجام داده ایم. چالش هایی که با آن روبرو می باشیم، خیلی فراتر از چند دقیقه صحبت است. مهم ترین مشکلات حال نیروی انسانی و منابع مالی هستند. نیروی انسانی متخصص بسیار محدود شده است؛ هرچند که افراد کمیابی یافت می شوند، بسیاری تعهد کافی ندارند و در محیط پرچالش و تورمی، اصلاً برایشان مقرون به صرفه نیست که بمانند. در نتیجه به سرعت محیط را ترک می کنند.
وی اضافه کرد: مسئله منابع مالی هم دست ما را بسته است. به عنوان مثال، جنس هزار تومانی را می خرم و با سختی فراوان هزار و صد تومان می فروشم؛ از این مبلغ اندک مجبورم حقوق نیروهایم را پرداخت کنم. اما وقتی سال جدید می رسد، همان کالا برای من با قیمت ۱، ۵۰۰ تومان قابل خریداری است. حال چگونه باید کسب وکارم را ادامه دهم؟
روحانی اظهار داشت: در مورد تولید پوشاک تابستانی هم مشکلی جدی داریم. شما هم از اهمیت این مساله بطورکامل آگاه هستید. وقتی از امروز به آینده نزدیک نگاه کنید، تولیدکننده ای مثل من باید از تابستان آماده شود. اما وقتی بازار تهران مملو از بی اطمینانی و تزلزل است و تنها ۱۰ درصد فعالان بازار اجناس خودرا عرضه می کنند، فرصت ما برای تولید در عمل از بین می رود. نمی توان جنس تابستانی را در زمستان آماده کرد؛ چون تمرکز بر نیاز همان فصل هاست، اما زمانی که نااطمینانی سیاسی وجود دارد و تکلیف هیچ چیز روشن نیست، حتی زمان خرید مواد اولیه یا تولید هم مشخص نیست. به همه این ها نگرانی های اقتصادی هم اضافه می شود. قیمت دلار دائم گرفتار نوسان است؛ کالایی با دلار ۱۰۰ هزار تومان خریداری می شود و وقتی دلار به ۸۴ هزار تومان کم شود، ضرر هنگفتی برای ما باقی می گذارد. کسب وکار چیزی فراتر از چهار عمل ساده ریاضی است؛ بخش بزرگی از آن وابسته به آرامش روانی است. اما متاسفانه در وضعیت فعلی چنین آرامشی وجود ندارد؛ هر روز اخبار نگران کننده ای در مورد مسایل سیاسی یا نوسانات ارزی دریافت می نماییم که کل سیستم را تحت تأثیر قرار داده و تمرکز کاری را از ما می گیرد.
وی اضافه کرد: سالیان زیادی است که درگیر این مسایل هستیم؛ پوستم کلفت شده، اما هر بار که موضوع حمایت یا دورهمی های این چنینی مطرح می شود، بیشتر آزار می بینم. چونکه حتی دورهمی های قبلی هم هیچ نتیجه قابل لمسی برای ما نداشتند و فقط هزینه و زمان ما را تلف کردند.
این تولیدکننده اظهار داشت: جشنواره ای که هر سال در جریان است و جاهایی هم دیده ایم که موفقیت هایی کسب شده، باید خروجی ملموس و مفیدی داشته باشد. اگر محصولی در یک جشنواره برنده می شود، باید ظرفیتش حداقل در سطح ملی به تولید انبوه برسد. نمی گوییم صادرات جهانی، اما حداقل در بازار داخلی عرضه اش صورت بگیرد. سوال اینجاست که آیا چنین اتفاقی رخ داده است؟ متاسفانه، گاهی احساس می شود که تبلیغی که ما انتظار داریم، وجود ندارد. بطورمثال این که بیایند و بگویند فلانی محصول تازه ای ساخته و باارزش است، چنین چیزی دیده نمی گردد.
وی اضافه کرد: خاطرم هست که پارینه دبیر جشنواره ای می گفت مقرر است برندهای برگزیده در سطح شهر معرفی شوند، اما باور کنید تا حالا حتی یک عکس یا فیلم از مراسم اهدای جوایز به ما نداده اند که در مجموعه خودمان یا فضای مجازی منتشر نماییم. عجیب نیست که چنین موارد ساده ای هم نادیده گرفته شود؟ آیا واقعا باید به این شرایط دل خوش کنیم؟ خروجی این ۱۰ یا ۱۲ دوره جشنواره چه بوده؟ چه تغییری ایجاد کرده؟ چه آورده ای برای شرکت کنندگان داشته است؟
روحانی اظهار داشت: من به عنوان نماینده مجموعه ای از افراد، که اغلب بالاتر از ۸۰ تا ۹۰ نفر از آنها هنرمندان زن هستند و هر کدام تخصص و هنر ویژه ای دارند، واقعا انتظار حمایت بیشتری دارم. برای ما خلق یک کالای جدید کار دشواری نیست، اما وقتی حمایت ها و شرایط اینگونه باشند، هیچ انگیزه ای برای حضور در این فضاها باقی نمی ماند. ترجیح می دهیم بر مجموعه خود تمرکز کرده و بجای مواجهه با مشکلات، مسیر خودمان را مستحکم تر پی بگیریم.
منبع: persiblog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب