بصیری مطرح كرد؛

باید با هنر، تاریخ را جذاب و داستانی کنیم

باید با هنر، تاریخ را جذاب و داستانی کنیم

به گزارش پرسی بلاگ، مریم بصیری در جلسه نقد و بررسی کتاب جان فیروزه جان اظهار داشت: هنر ما اینست که با هنر همچون سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و کتاب بتوانیم تاریخ را به روز، جذاب و داستانی نماییم.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، مریم بصیری در جلسه نقد و بررسی کتاب «جان فیروزه جان» که توسط انتشارات به نشر برگزار شد اظهار داشت: دلیل نوشتن این رمان پسربچه هفت ساله ای بود که دیوان اشعار و قرآن را به صورت کامل حفظ نموده بود، روضه خوانی می کرد و تفسیر بلد بود. با عنایت به شواهد و منابع رمان «جان فیروزه جان» را نوشتم، محمد تقی بهلول یکی از شخصیت های این کتاب است و برای نوشتن از حقیقت و همینطور تخیل کمک گرفتم.
وی اضافه کرد: حوزه کاری من پژوهشی است، زمانی دوست داشتم پژوهش های سینمایی و ادبی داشته باشم. حدود ۱۲ کتاب کودک و چندین مجموعه داستانی و نمایشنامه نوشته ام. رمان «دخیل عشق» نخستین رمان جدی من بود که در رابطه با امام رضا (ع) نوشتم ام.
این نویسنده اظهار داشت: زمانیکه متوجه شدم کتاب های تاریخی که نوشته شدند، خیلی تاریخی هستند و داستان نیستند؛ بلکه فقط روایت تاریخ هستند و در آنها رد پایی از شخصیت پردازی دیده نمی گردد. تلاش کردم رمان تاریخی بنویسم و دراین میان هم چند نمایشنامه تاریخی نوشتم.
بصیری اضافه کرد: تاریخ کل زندگی ماست و کلی داستان دارد. وقتی تاریخ می خوانیم، متوجه می شویم که هر روز مسائل را تکرار می نماییم و آدم ها هم فقط شکل و شمایلشان عوض می شود.
بصیری با اشاره به اینکه محمد تقی بهلول را مارکوپولو ایرانی می دانم، اظهار داشت: بهلول مدام درحال سفر بود و ۲۸ سالگی از ایران رفت و تا آن زمان کل ایران را چندین بار دیده بود. این شخصیت برای من جالب و جذاب بود. او علاقه زیادی به همسرش داشت و به همسرش گفته بود که می خواهم طلاقت دهم چون در خط مبارزه با ظلم افتادم و امکان دارد پس از من سراغ تو بیایند و اذیتت کنند.
نویسنده «جان فیروزه جان» ضمن اشاره به این که این کتاب زندگینامه بهلول نیست، افزود: برای نگارش این اثر کتاب های زیادی در مورد بهلول خواندم. عکس، فیلم و صوت و هرچه بود را دیدم. متأسفانه هیچیک از بستگان او را پیدا نکردم او تنها یک خواهر داشت و اثری از خواهرزاده او پیدا نکردم. با عنایت به شواهد و منابع خواستم رمانی بنویسم که محمد تقی بهلول یکی از شخصیت های آن باشد.
بصیری اظهار داشت: بهلول مدام درحال سفر بود به هرجا می رفت یک ملتی دنبال او بودند. از طرفی او را مسبب جریان مسجد گوهرشاد می دانستند و وی در نهایت به افغانستان فرار کرد و حدود ۳۶ سال زندانی بود و به کشورهای مختلفی همچون مصر رفت. او به خاطره خاصی از شرایط زندانی بودن خود اشاره نکرده است. همه این ها سبب شد که اصل ماجرا را در زمان حال بگذارم که او بخواهد همسرش را طلاق دهد. بحث من این بود که بهلول جرقه ای زد و مساله کشف حجاب پس از رفتن او از ایران صورت گرفت. همین سبب شده که برخی فکر کنند این کتاب دو پاره است.
این نویسنده با اشاره به اینکه رمان ها می توانند چند شخصیت اصلی داشته باشند، اضافه کرد: بهلول یکی از شخصیت های اصلی رمان "جان فیروزه جان" است و در نیمه رمان شخصیت او حذف نمی شود؛ بلکه فیروزه و بقیه زنان پررنگ تر می شود. در واقع در طول کتاب شخصیت ها کمرنگ و پررنگ می شود. در این کتاب تلاش کردم روایت تاریخ را همراه با تخیل داشته باشم. شخصیت های این کتاب مانند پدر و مادر، همسر و خواهر بهلول واقعی هستند.
بصیری اظهار داشت: «جان فیروزه جان» نگاهی به زندگی بهلول، از زمان تولد تا کوچ او به افغانستان و زندانی شدنش دارد. این اثر با استفاده از مستندات تاریخی در رابطه با زندگی و قیام شیخ و وقایع مسجد گوهرشاد، به ماجرای کشف حجاب در مشهد می پردازد. در کنار زندگی شیخ، به اطلاعاتی که در رابطه با خانواده او و هم رزمانش موجود بوده، در چارچوب شخصیت های واقعی و خیالی و داستان های فرعی پرداخته شده است.
نویسنده «جان فیروزه جان» اضافه کرد: شخصیت ها در این کتاب واقعی هستند؛ اما روایت جزئیات برگرفته از تخیل است. در رابطه با برخی شخصیت ها در تاریخ دو خط بیشتر نوشته نشده و من خلأ ها را بسط دادم و به اندازه هم از لهجه های مختلف در کتاب استفاده کردم.
وی ضمن اشاره به این که خیلی اوقات به داستان جفا می نماییم، اظهار داشت: نمی دانم چرا همه دوست داریم آن چه واقعی است را بنویسیم. تاریخ گاهی حفره هایی دارد که نمی توان عین آنرا گفت و نوشت. هنر ما اینست که با هنر همچون سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و کتاب بتوانیم تاریخ را به روز، جذاب و داستانی نماییم. با رمان و داستان آشتی نماییم. با داستان می شود با تاریخ آشنا شد.


منبع:

1403/03/15
14:56:05
5.0 / 5
190
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ