ناصر پروانی مطرح كرد؛

نیما یوشیج چیزی فراتر از قالب های معین شعری می خواست

نیما یوشیج چیزی فراتر از قالب های معین شعری می خواست

به گزارش پرسی بلاگ، ناصر پروانی اظهار داشت: نیما یوشیج چیزی فراتر از قالب های معین و از پیش تعیین شده می خواست و همانطور که خود اظهار داشت: ما درست به دوره ای رسیده ایم که شعر مرده است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کارگاه شب های پروانه ای روز گذشته شنبه ۱۲ خرداد با حضور ناصر پروانی و تعدادی از شعرا و نویسندگان در خانه نیما یوشیج اجرا شد.
پروانی در آغاز این مراسم درباره ی نیما یوشیج اظهار داشت: نیما در ابتدا به سبک کلاسیک خراسانی شعر می سرود اشعار او مطابق با اصول شعری قدیم، دارای وزن، قافیه و عروض شعر کلاسیک بودند؛ اما این نوع شعر آن چیزی نبود که نیما سودای آنرا در سر داشت.
وی اضافه کرد: نیما چیزی فراتر از قالب های معین و از پیش تعیین شده می خواست و همانطور که خود می گوید: «ما درست به دوره ای رسیده ایم که شعر مرده است. مسیر نظر تنگ و محدودی که قدم ها داشته اند به انتها رسیده است. انتهای دیوار است راه کور شده است.» آشنایی او با زبان فرانسه و مطالعه اشعار شاعران اروپایی، دریچه ای جدید به ذهن او گشود و با دگرگونی ساختار، قالب و فرم شعر کهن، سبکی نو ارائه نمود.
پروانی سپس درباره ی نیما یوشیج و دوستانش شامل سیمین و جلال، ملک التجار و محله فوق صحبت کرد و از شعر و شاعران آن دوره سخن به میان آورد.
در این جلسه برخی از دانشجویان به خواندن شعرهایی از نیما یوشیج و دانشجویان بین الملل هم شعر نو با زبان هندو خواندند.


منبع:

1403/03/13
15:28:30
5.0 / 5
264
تگهای خبر: مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ