در نشست خبری پایانی نمایشگاه كتاب عنوان شد؛

شگفت زده استقبال مردم از نمایشگاه كتاب هستیم، دو چاره برای كاغذ

شگفت زده استقبال مردم از نمایشگاه كتاب هستیم، دو چاره برای كاغذ

به گزارش پرسی بلاگ رئیس نمایشگاه كتاب تهران در آخرین نشست خبری این نمایشگاه توضیحاتی درباره جمع بندی این نمایشگاه از جانب مدیران ارشاد ارائه نمود.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران همزمان با آخرین روز این نمایشگاه قبل از ظهر شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در نشستی خبری به همراه مهدی اسماعیلی معاون اجرایی نمایشگاه كتاب تهران به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.
جوادی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینكه استقبال مردم از این دوره از نمایشگاه فراتر از تصورات ذهنی ما بود و نشان از عقبه فرهنگی قابل توجه در كشور ما داشت، عنوان كرد: امسال فعالیت های ما هم در حوزه نشر داخلی و هم در حوزه بین الملل به رغم محدودیت ها مطلوب بود. ما بالای ۳۰۰ هزار عنوان در بخش فارسی و بیشتر از ۱۴۰ هزار عنوان كتاب در بخش عربی و لاتین عرضه كردیم و تلاش شد در این راه یارانه های نشر هم به صورت هدفمند توزیع و در هر دو بخش در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. در بخش دانشجویی، یارانه ها به ازای هر نفر ۲۰ هزار تومان افزایش داشت و برخی استان ها كه به علت مشكلات چند ماه اخیر نتوانستند حضوری در این رویداد داشته باشند را هم مدنظر داشتیم و اعلام كردیم یارانه دانشجویان این استان ها نزد ما محفوظ است و در رویدادهای آتی استانی كتاب به دانشجویان این استان ها اهدا می شود.
جوادی افزود: امسال با افزایش حدود ۶ برابری استقبال اساتید دانشگاه از یارانه روبرو بودیم. میزان یارانه پرداختی به اهل قلم هم به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا كرد و در بخش مؤسسات هم ۴۰۰ مؤسسه یارانه دریافت نمودند كه این كامپیوتر به صورت مشاركتی اهدا شده است.
وی همینطور با اشاره به آمار افزایش ۳۶ درصدی فروش كتاب در نمایشگاه امسال هم عنوان كرد: این آمار به معنای این نیست كه تعداد بیشتری كتاب خریداری شده است. می دانیم كه به شكل های مختلفی می شود آنرا تحلیل كرد و این اتفاق در ایام آتی خواهد افتاد. اما در مجموع نشان از اتفاقات قابل توجهی دارد. در بحث تراكنش ها هم حدود ۱۱ درصد افزایش تراكنش رخ داده كه این نشان از افزایش تعداد دفعات خرید كتاب است و نشان داده است كه خریدهای مردم با دقت و گزینش بیشتری انجام شده است.
در ادامه نشست خبری، مهدی اسماعیلی راد هم در سخنانی با تشكر از مدیریت مجموعه مصلی، شهرداری تهران و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به خاطر برگزاری نمایشگاه اظهارداشت: مجموعه پیش بینی ما برای استقبال از نمایشگاه معادل این میزان از حضور مردم نبود و در واقع ما هم شگفت زده استقبال مردم از نمایشگاه هستیم. می دانیم كه در بخش تولید كتاب و توزیع كاغذ هم مشكلات زیادی امسال گریبان گیر ناشران بود كه امیدواریم با تداوم توزیع كاغذ از راه كانال پیش بینی شده در وزارت ارشاد برای سال آینده این مشكلات كمتر وجود داشته باشد.
در ادامه نشست خبری محسن جوادی در پاسخ به سوالی درباره مجموعه مباحث مطرح شده درباره حل بحران كاغذ بخصوص بعد از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه كتاب عنوان كرد: كاغذ در نشر ایران بحث مزمنی است و رهبر انقلاب هم تاكید داشتند كه برای آن چاره اساسی تدبیر شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام برگزاری نمایشگاه با وزیر صنعت معدن و تجارت، معاون اقتصادی رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه جلساتی برگزار كردند. تصمیم بر این گرفته شد تا این مسئله در دو مقطع حل شود. مقطع اول حل مشكلات فعلی و تسهیل دسترسی ناشران به كاغذ و مسئله بعدی حل مشكل به صورت بلندمدت. بر مبنای آنچه كه به اطلاع ما رسیده است امیدواریم در همین هفته چاره كوتاه مدت حل مشكل كاغذ توسط آقایان جمع بندی و اعلام گردد.
در ادامه این نشست خبری، سوالی درباره انحصار فروش تبلیغات نمایشگاه كتاب در محوطه مصلی عنوان شد كه رئیس نمایشگاه كتاب در پاسخ به آن اظهار داشت: طی دو هفته آینده كل اطلاعات مالی نمایشگاه از راه پایگاه اینترنتی ما اعلام می شود و شما خواهید دید پرفروش ترین ناشر امسال نمایشگاه نه تنها از ناشران آموزشی كه بعضی از آنها بیشترین حجم تبلیغات در نمایشگاه دارند نیست، بلكه از ناشران عمومی است. جالب اینكه امسال ناشران دانشگاهی هم از دانشگاه آموزشی فروش بیشتری داشته اند. من این مسئله را كه نمایشگاه كتاب از حیث تبلیغات تبدیل به فروشگاه یك ناشر شده است را قبول ندارم و فكر می كنم كه مجموعه اتفاقات تبلیغاتی در نمایشگاه در خدمت تقویت نشر عمومی هم بوده است.
مهدی اسماعیلی راد هم در همین زمینه عنوان كرد: امسال برای اولین بار تبلیغات نمایشگاه كتاب در چارچوب مزایده برون سپاری شد. متأسفانه شركت برنده مزایده هم اعلام نكرده است كه تبلیغات نمایشگاه را با چه مبلغی به مخاطبان واگذار كرده است. من قبول دارم كه به علت كمبود زمان برای برگزاری مزایده برخی مسائل امسال از دست ما در رفته است اما در شیوه نامه تبلیغات نمایشگاه به این مسئله تاكید شده بود كه هیچ برندی نمی تواند بیشتر از ۳۰ درصد فضای تبلیغاتی نمایشگاه را بر عهده بگیرد. حس ما هم این است كه در واگذاری تبلیغات به برخی برندهای خاص در نمایشگاه امسال، تخلفی صورت گرفته و رقم واگذاری ها به اندازه ای بالا رفته كه تنها یكی دو برند توانسته اند از آن استفاده كنند.
در ادامه این نشست خبری سوالی در مورد علت جمع آوری و حضور نیافتن بعضی از آثار ناشران در نمایشگاه كتاب كه این روزها در فضای مجازی مطرح است، پرسیده شد. جوادی در پاسخ به این سوال عنوان نمود از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارا بودن مجوز انتشار كتاب برای فروش و عرضه آن كفایت می كند اما در مورد یك سری از آثار برخی نهادهای نظارتی نظرات مختلفی دارند و عنوان می كنند كه بعضی از آثار مجوزدار صلاح نیست در معرض فروش و تبلیغات نمایشگاهی قرار بگیرد. این نهادها نگاهشان به نمایشگاه كتاب همانند نگاهشان به مسئله آموزش و پرورش است. با این همه امسال هم در حوزه حضور آثار در نمایشگاه كتاب نهادی فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود نكرده است. دوستان نظارتی از بیرون از مجموعه وزارتخانه به ما پیشنهاداتی دادند كه بعضی از آثار نباید حضور داشته باشد و البته ما هم در این زمینه با آنها گفتگو كردیم. چیزی حدود ۳۰ عنوان كتاب در همین زمینه به ما معرفی شده بود كه نباید در نمایشگاه حضور داشته باشد و مورد تبلیغ قرار بگیرد كه دوستان ما در اداره كتاب در این زمینه گفتگوهایی را با نهادهای مربوطه داشتند و بخشی از این مشكلات حل شد.
جوادی افزود: ما معتقدیم این گونه امور باید به صورت گام به گام مورد توجه و حل قرار بگیرد و نمی گردد یك شبه كاری پیش برد. ما برای برگزاری نمایشگاه و حضور كتاب ها چارچوب قانونی داریم و اداره كتاب ما هم بر مبنای چارچوب قانونی مجوز نشر می دهد. اگر جایی هست و دوستانی كه دغدغه و نظری متفاوت دارند و معتقدند كه ما كار تطبیق و صدور مجوز را درست انجام نمی دهیم و در نتیجه اثری منتشر می شود كه خلاف اخلاق و امنیت ملی است بهتر است پیش از زمان برگزاری نمایشگاه در این زمینه با ما وارد مذاكره شوند. می دانیم كه در روزهای برگزاری نمایشگاه فرصت مناسبی برای گفتگو نیست و بهترین كسی كه می تواند اینگونه مسائل را با گفتگو حل كند، خود وزارتخانه است.
در ادامه نشست خبری در مورد میزان یارانه های پرداختی و تأثیرگذاری آنها در ناكارآمد كردن سیستم فروش و چرخه عرضه كتاب در كشور سوال شد كه رئیس نمایشگاه كتاب در پاسخ به آنها گفت ما امسال در بخش دانشجویی ۲ میلیارد تومان، در بخش سازه های نشر دانشگاهی ۳ میلیارد تومان، در بخش مؤسسات ۵ میلیارد تومان، برای اهل قلم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و برای اساتید هم یك میلیارد تومان یارانه اختصاص دادیم. خواهش می كنم به این مسئله توجه كنید كه اگر نقدینگی در اختیار ناشری نباشد، دیگر كتابی تولید نمی گردد كه كتاب فروش بتواند بفروشد. سیستم كتابفروشی سیستمی نیست كه نقدینگی را به نشر وارد كند. فرصت نمایشگاه كتاب زمانی است كه می توان به كمك آن به تزریق نقدینگی برای ناشران پرداخت. البته ما تلاش مان بر این است كه در روزهای بعد از نمایشگاه كتاب هم یارانه ها فرصت عرضه در كتابفروشی ها را هم پیدا كند.
در آخر این نشست خبری مهدی اسماعیلی راد آخرین آمار مربوط به تخلفات نمایشگاه را هم به شرح زیر اعلام نمود:
تا آخر روز هشتم نمایشگاه كتاب ۲۹۸ گزارش در زمینه تخلفات ناشران ثبت شده و بر اساس آن ۱۵۳ رأی صادر گردیده است. این آرا شامل ۱۶ مورد تعطیلی یك روزه غرفه ها، ۶ مورد تعطیلی غرفه ها تا آخر نمایشگاه، ۴۹ مورد اخطار كتبی درج در پرونده و پیشگیری از حضور در نمایشگاه كتاب تهران و نمایشگاه های استانی، ۸۰ مورد شامل جمع آوری اثر، اخطار كتبی، درج در پرونده، دریافت تعهد و قطع دستگاه كارت خوان، ۶ مورد مربوط به فروش آثار افست و غیرمرتبط، یك مورد اجاره غرفه به غیر، ۷۲ مورد فروش غیرقانونی كتاب سایر ناشران، ۲۵ مورد فروش كالای غیر كتاب، ۳۴ مورد عدم رعایت قوانین نمایشگاه و ۱۱ مورد فروش كتاب بدون مجوز بوده است.


منبع:

1398/02/14
15:40:42
5.0 / 5
4621
تگهای خبر: آثار , آموزش , بین المللی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ