در گفت وگو با پرسی بلاگ مطرح شد؛

تصمیم یک ناشر برای فروش قسطی آثارش

تصمیم یک ناشر برای فروش قسطی آثارش

به گزارش پرسی بلاگ، مدیر نشر خزه اظهار داشت: با عنایت به قیمت بالای کاغذو تعرفه های چاپ کتاب تبدیل به کالایی گرانقیمت شده به همین خاطر تصمیم به فروش قسطی کتاب هایمان گرفتیم.



محسن فرجی مدیر نشر خزه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان این که می خواهد کتاب هایش را در فضای مجازی بصورت اقساطی به فروش برساند اظهار داشت: تا چند سال پیش، کتاب به نسبت اقلام دیگر یک کالای فرهنگی ارزان محسوب می شد. ولی حالا با قیمت های بسیار بالای کاغذ و تعرفه های چاپ، کتاب هم تبدیل به کالایی گرانقیمت شده و خرید آن برای همه مخاطبان به سادگی گذشته نیست. به همین خاطر تصمیم گرفتیم علاوه بر توزیع کتاب بوسیله مراکز پخش، خودمان هم در صفحات مجازی نشر خزه به فروش قسطی کتاب هایمان بپردازیم.
وی اضافه کرد: اگر این طرح مورد استقبال قرار بگیرد، هم فرصت مناسبی است برای مخاطبان که کتاب های ما را آسان تر و با دغدغه ای کمتر تهیه کنند، هم امکان مطلوبی است برای ما که در این شرایط اسفناک اقتصادی، بتوانیم همچنان به کارمان ادامه بدهیم.
فرجی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین کاری سابقه دارد یا ابتکار نشر خزه، اظهار داشت: در کتاب «در جستجوی صبح» که زندگینامه خود نوشت زنده یاد عبدالرحیم جعفری است، ایشان عنوان کرده که قبل از انقلاب در دوره ای به علت سخت شدن شرایط نشر، به فروش اقساطی کتاب پرداخته اند. در حقیقت این ابتکار را باید به نام بنیان گذار مؤسسه انتشاراتی امیرکبیر ثبت نمود. اما این که پس از انقلاب هم ناشران یا کتابفروشان دست به چنین کاری زده باشند، من نشنیده ام و اطلاعی ندارم.
این داستان نویس درباره ی شرایط خرید قسطی کتاب از نشر خزه اظهار داشت: شرط خاصی نگذاشته ایم و کتاب ها بدون ضمانت و سود به مخاطبان عرضه خواهد شد. فقط یک شرط وجود دارد و آن هم خرید حداقل ۳۰۰ هزار تومان کتاب است. در حقیقت، خریداران ۳۰ هزار تومان را اول می پردازند و باقی مبلغ را طی ۹ قسط ۳۰ هزار تومانی پرداخت می کنند.
مدیر نشر خزه اضافه کرد: ممکنست این سوال پیش بیاید که اگر خریداران کتاب اقساط خودرا نپردازند، چه می شود؟ پاسخ من این است که اولاً کتابخوانان ما همگی دارای درک و فرهنگی بالا هستند و بعید است برای بازپرداخت اقساط کتاب های خود خلف وعده کنند. ثانیاً مبالغ هر قسط آنقدر پایین است که علیرغم این شرایط خیلی مشکل اقتصادی، به کسی فشاری وارد نمی نماید.
وی در آخر اظهار داشت: با این بحث ها که کتاب را با پیتزا مقایسه می کنند و بطورمثال می گویند با پول یک پیتزا می توان دو جلد کتاب خرید، بطورکامل مخالفم؛ با شکم گرسنه و فکر پریشان نمی توان کتاب خرید و خواند. پس اول باید خریدار کتاب به سطحی از آرامش اقتصادی و رفاهی رسیده باشد و بعد به سراغ کتاب بیاید. ولی حالا که این شرایط و آرامش فراهم نیست، باید خودمان دست به کار شویم و کاری نکنیم که همین اندک مخاطبان باقیمانده هم به خاطر این اوضاع، قید کتاب و کتابخوانی را بزنند. به نظرم فروش اقساطی کتاب یکی از همین راهکارهاست که از ریزش کتابخوانان و خاموش شدن چراغ صنعت نشر، جلوگیری می کند.

1403/01/27
14:58:32
5.0 / 5
128
تگهای خبر: آثار , خرید , صنعت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ