در گفت وگو با پرسی بلاگ مطرح شد؛

چرا اتاق فرار در ایران فراگیر نشده است؟

چرا اتاق فرار در ایران فراگیر نشده است؟

پرسی بلاگ: یک بازی ساز می گوید یکی از دلایلی که اتاق های فرار در ایران فراگیر نشده، به سلایق فرهنگی جامعه ایران مربوط می شود. گروهی از افراد هستند که دوست دارند در این سبک بازی کنند اما گروهی دیگر نه.



سامان کاظمی طراح اتاق فرار بازی کانال سکوت، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باتوجه به تجربیاتم باید بگویم که تابحال چندین اتاق فرار در کشور در سطح مناسب طراحی و اجرائی شده است. البته ایده و معیارهای آنها برگرفته از اتاق فرارهایی بوده که در خارج از کشور طراحی و اجرائی شده است.
وی افزود: یکی از دلایلی که اتاق های فرار در ایران فراگیر نشده، به سلایق فرهنگی جامعه ایران مربوط می شود. گروهی از افراد هستند که دوست دارند در این سبک بازی کنند و گروهی دیگر چندان آشنایی با این بازی ها ندارند. یکی دیگر از دلیلهای فراگیر نشدن بازی اتاق فرار در ایران حالت ترس در آنست. ذات این بازی آمیخته با ترس و هیجان است. بنا بر این این بازی در ایران کمرنگ شده است.
طراح اتاق فرار بازی اتاق تاریک اظهار داشت: گفت: در سبک بازی های اتاق فرار به لحاظ ترس موجود آدرنالین ترشح می شود و بازیکن به صورتی هنگام بازی یک ترس خاصی را تجربه می کند. اغلب این سبک را دوست دارند و علاقمند هستند تا در شرایطی قرار بگیرند تا چنین تجربه ای را کسب کنند. برای اینکه خاصیت بازی اتاق فرار این است که بازیکن تلاش می کند تا به آن هدف نهایی یعنی آن رها شدن و خلاص شدن از وضعیت برسد. یعنی از آن وضعیتی که قرار گرفته بیرون رود.
وی اضافه کرد: بنظر می رسد ۹۰ درصد جامعه از بازی های اتاق فرار استقبال کنند و آنرا دوست داشته باشند، اما با توجه به این که هنوز این بازی به قدر کافی در جامعه فراگیر نشده است و شاهد فرهنگ سازی نیستیم، بازی اتاق فرار در کشور و جامعه ایرانی کمرنگ است. البته در تهران شاهد چندین اتاق فرار در سطح مناسب هستیم، اما هنوز این بازی و اجرای آن در جامعه جای کار دارد. با وجود آنکه چندین بازی اتاق فرار را ساخته ام، اما در جریان برگزاری این جشنواره نبودم. بنظرم این امر به خاطر عدم فراگیر بودنش در سطح جامعه است. ای کاش قدری این جشنواره به لحاظ رسانه ای در سطح مناسبی برگزار می شد تا حداقل من و همکارانم به عنوان بازی سازان اتاق فرار در جریان قرار می گرفتیم.
کاظمی در ادامه به مقایسه بازی مافیا و اتاق فرار پرداخت و اظهار داشت: اتفاقی که برای بازی گروهی مافیا افتاد این بود که این بازی در جمع های خودمانی و حتی در کافه های تهران اجرائی می شد. بعد از مدت ها شاهد بودیم که بازی مافیا در قالب مسابقات تلویزیونی تولید و از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی پخش گردید. امروز کمتر کسی است که با بازی مافیا آشنا نباشد. بنظر می رسد این اتفاق باید برای فراگیر شدن بازی اتاق فرار رخ دهد، یعنی بازی اتاق فرار در قالب مسابقات تلویزیونی تولید و اجرائی شود.
این بازی ساز اظهار داشت: بازی اتاق فرار نسبت به بازی مافیا پتانسیل بسیار بالایی دارد، برای اینکه بازی مافیا برمبنای دروغ است و گروه زیادی بنا بر این چندان رغبتی به آن ندارند. درحالی که اتاق فرار هیچ خاصیت منفی ندارد که به بازیکن منتقل کند. حدودا این بازی بازیکن را به چالش می کشاند و اگر بتوان اتاق فرار را در سطح جامعه فراگیر کرد، توانسته ایم یک اقدام مؤثری را در این صنعت انجام دهیم. در بازی اتاق فرار به نسبت بازی مافیا، آدرنالین بیشتری ترشح می شود درحالی که در بازی مافیا چیزی جز به هم ریختن اعصاب و روان عاید بازیکن نمی شود و در آخر ۹۹ درصد بازی های مافیا به جنگ و دعوا ختم می شود.
وی اظهار داشت: اتاق فرار ذهن بازیکن را به دور از اعصاب خوردی به چالش می کشاند. در اکثریت بازی های اتاق فرار همراه با ترس و اکشن است در صورتیکه در بعضی دیگر اتفاق خاصی در بازی رخ نمی دهد و بازی در قالب پازل اجرا می شود. هر اندازه کیفیت ساخت اتاق فرار بالاتر برود، به همان نسبت برای بازیکن جذاب تر خواهد بود و در نهایت بازیکن خصوصاً نسل امروز می تواند بواسطه بازی انرژی خودرا تخلیه کند. در غیر این صورت این انرژی در وجود نسل امروز باقی می ماند و ممکنست اثر منفی داشته باشد.
کاظمی در آخر به ارزیابی اتاق فرار در کشور پرداخت و اظهار داشت: آن چه امروز در اتاق فرارهای کشور شاهد می باشیم، چندان جذاب نیست و تنها در حد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تجربه اتاق فرار را کسب می نماییم و در نهایت لذت خاصی را شاهد نیستیم. درحالی که اتاق فرار جذاب باید در یک محیط بزرگ تری به همراه بخش های متنوع تر و جذاب تر و دور از تکرار باشد. بطور قطع چنین اتاق فرار جذابی در سطح کشور فراگیر و مورد استقبال قرار می گیرد.


منبع:

1402/10/23
12:26:57
5.0 / 5
240
تگهای خبر: تولید , جشنواره , صنعت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ