با تصحیح و بازبینی پویان آزاده؛

ردیف موسیقی ایران برای پیانو کتاب شد

ردیف موسیقی ایران برای پیانو کتاب شد

پرسی بلاگ: آیین رونمایی کتاب ردیف موسیقی ایران برای پیانو اثر جواد معروفی با تصحیح و بازنگری پویان آزاده در تالار رودکی تهران اجرا شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، آیین رونمایی کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی با تصحیح و بازنگری پویان آزاده، پنجشنبه ۱۶ آذر ماه مصادف با سی امین سالگرد درگذشت جواد معروفی آهنگساز، تنظیم کننده و ردیف دان موسیقی ایرانی، با حضور میلاد کیایی، کیوان ساکت، بهروز وجدانی، علیرضا میرعلینقی، سید مجتبی حسینی (معاون هنری سابق)، رضا خرم و تعدادی دیگر از هنرمندان در تالار رودکی اجرا شد.
خیلی خوشحالم که در عرصه ردیف دست خالی نیستیم
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت انتشار این کتاب در جملاتی اظهار داشت: در سیستم حوزه موسیقی، نکته ای وجود دارد که در ارتباط با نغمه های ایرانی بر ساز ویلون و پیانو است؛ در دهه های گذشته پیرامون این پروسه مقاومت خاصی وجود داشته است. البته ویولن بواسطه استاد صبا و شاگردانش از این هجمه عبور کرد اما همچنان روی موضوع پیانو حرف و حدیث های بسیاری است. بر این اساس بسیار خوشحالم آقای پویان آزاده توانست برای نخستین بار این ردیف را به چاپ برساند تا در عرصه مکتوبات این ردیف دست خالی نباشیم.
در ادامه برنامه ویدیویی از زنده یاد جواد معروفی پخش گردید که در آن به مهارتهای ساز پیانو اشاره داشت.

آرزوی مرحوم جواد معروفی محقق شد
بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی هم در این مراسم ضمن تقدیر از انتشار این اثر موسیقایی عنوان کرد: این کتاب برای نخستین بار به همت آقای پویان آزاده به چاپ رسیده و باید بگویم ایشان توانستند آرزوی استاد خود جواد معروفی را به عاقبت برسانند.
این پژوهشگر موسیقی اقوام ایرانی، به موضوع ثبت آثار موسیقی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از کنوانسیون های مربوط به موسیقی کنوانسیون آثاری از میراث فرهنگی ناملموس است که در سال ۲۰۰۳ در یونسکو به تصویب رسید و خوشبختانه سال ۲۰۰۹ نخستین اثر ایرانی تحت عنوان «ردیف موسیقی ایرانی» به این کنوانسیون ارسال و در یونسکو به ثبت گردید. تا به امروز هم ۲۴ اثر در این لیست جهانی به ثبت رسیده که ۵ عدد از این آثار مربوط به موسیقی است و این اتفاق بزرگ نشان از اهمیت و جایگاه موسیقی در میان سایر عناصر میراث فرهنگی دارد.
وی با اشاره به این نکته که پویان آزاده ۵ پرونده در لیست میراث ملی ناملموس به ثبت رسانده است، اضافه کرد: نخستین پرونده در عرصه پیانو نوازی تحت عنوان «نت نویسی پیانو ایرانی» است که سال ۹۱ در لیست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسید. سال ۹۵ هم «نت نویسی مرتضی محجوبی» به همت پویان آزاده در لیست حافظه جهانی یونسکو در ایران ثبت گردید و سال ۹۶ نیز «شیوه نواختن پیانو ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی» به ثبت رسید در همان تاریخ «شیوه نواختن پیانو کلاسیک ایرانی در ایران» به ثبت رسید و در سال ۹۷ نیز این کتاب در لیست نمونه میراث فرهنگی ثبت گردید. البته در آن تاریخ این کتاب به چاپ نرسیده بود و به پرونده شیوه نوازندگی جواد معروفی اضافه شده است.

قدردانی از زحمات یک چهره دوست داشتنی در موسیقی
در ادامه برنامه ویدیویی از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پخش گردید که به اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان اختصاص داشت که در این اجرا قطعه «چهارگاه برای ارکستر» اثرجواد معروفی با نوازندگی پویان آزاده بود.
میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره ی نحوه آشنایی خود با مرحوم جواد معروفی اظهار داشت: آشنایی من با مرحوم جواد معروفی به ۶۰ سال قبل باز می گردد. آن زمان به شورای موسیقی رادیو دعوت شدم و نخستین دیدارم با چهره پاک و دوست داشتنی استاد جواد معروفی این هنرمند بزرگ به آن دوران بر می گردد. برخورد احترام آمیز این هنرمند بزرگ را هیچگاه فراموش نمی کنم. جواد معروفی در تنظیم موسیقی کم نظیر بود؛ موضوع مهمی که در ارزش یک کار هنری بسیار اهمیت دارد. ناگفته نماند آن دوران و در برنامه رادیو، استادان روح الله خالقی و جواد معروفی هر ۲ دراین زمینه شاخص بودند. نکته دیگر اینکه، پدر آقای جواد معروفی استاد موسی خان معروفی، جزو نخستین کسانی بود که ردیف موسیقی ایرانی را بصورت مکتوب درآورد و نت نویسی کرد.
در ادامه این مراسم ویدیویی از یکی از استادان شناخته شده دانشگاه نیویورک پخش گردید و اعلام کرد، مقرر است این کتاب و این شیوه ردیف موسیقی ایرانی روی پیانو در این دانشگاه تدریس گردد.

ماجرای «ارتقای مکتب» چیست؟
علیرضا میر علینقی پژوهشگر موسیقی ایران نیز در این مراسم ضمن بیان خاطره آشنایی خود با مرحوم جواد معروفی به کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اشاره نمود و اظهار داشت: حدود شش سال قبل مقدمه ای برای این کتاب نوشتم و جالب است بدانید آقای پویان آزاده وسواس بسیاری در تولید این کار داشت که اعجاب انگیز است و در کمتر کسی این نگاه حساس را سراغ دارم.
میرعلینقی در ادامه صحبت های خود به موضوع ردیف اشاره نمود و توضیح داد: طبق عادت بیشتر استادان قدیم، نوشته های اساتید با نواخته هایشان فاصله داشت. یعنی وقتی چیزی را می نوشتند الگویی در ذهن داشتند اما وقتی می خواستند بنوازند بیشتر به خیال آزاد و بداهه نوازی خود متعهد بودند تا متنی که نوشته اند. این درحالی است که نت در موسیقی ما سابقه ۱۰۰ ساله دارد اما خیلی از موسیقدان های ارجمند ما نت را به رسمیت نمی شناختند و یا آنچنان با آن اخت نمی گرفتند تا فاصله بین آن چه که نوشته می شود با نواختن آن کمتر شود و کار خیلی مشکل و باارزش آقای پویان آزاده، در امتداد اقدامی است که به آن ارتقای مکتب می گوییم.
وی در آخر اضافه کرد: به عنوان دوستداران استاد و شخص آقای پویان آزاده باید بگویم از انتشار این کتاب بسیار خوشحالم. این کتاب را نقطه عطفی در تاریخ پیانو ایرانی می دانم چونکه کاری است ماندگار. امیدوار هستم در سالهای بعد آثاری از این دست با دقت و حوصله بسیار به عرصه برسد و ما را از داشتن مکتب ویژه پیانو ایرانی خرسند کند.

تلاش ما اشاعه فرهنگ موسیقی درست است
پویان آزاده مصحح کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» به عنوان سخنران پایانی این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم بیان کرد: خوشحالم پس از سال ها این کارگان برای پیانو کلاسیک ایرانی شکل گرفت و این اصالت توانست امتداد پیدا کند. همانطور که دوستان و اساتید بزرگوار اشاره داشتند این کتاب می تواند نقطه عطفی برای پیانو ایرانی باشد.
وی درباره ی مهارتهای پیانو ایرانی در این کتاب اظهار داشت: تعدادی از مواردی که باید درباره ی این کتاب توضیح داده می شد، در مقدمه آمده اند. البته نیاز هم بود این بازبینی ها صورت گیرد. چونکه نمونه های صوتی که استاد معروفی منتشر نموده اند با نت هایشان انطباق نداشت و این اتفاق مقرر است در قالب پروژه ای شکل بگیرد و حمایت شود، این سبک از نوازندگی مهجور است و نیاز به حمایت دارد و تلاش ما اشاعه فرهنگ موسیقی است.
آزاده در ادامه صحبت هایش به بحث آموزش پیانو ایرانی در مراکز علمی اشاره نمود و اظهار داشت: تمام تلاش من حفظ اصالت ردیف های پیانو ایرانی و حفظ اصالت اجرای آثار جواد معروفی بود و تغییرات شخصی در آن ایجاد نکردم.

در پایان این مراسم با حضور هنرمندان کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» رونمایی گردید.
کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» به همت انجمن موسیقی ایران و نشر پیانو با تصحیح و بازنویسی پویان آزاده روانه بازار نشر شده است.


منبع:

1402/09/18
10:52:26
5.0 / 5
261
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ