یعقوبی مطرح كرد؛

شب یلدا قبل از انقلاب در تقویم ملی نبود

شب یلدا قبل از انقلاب در تقویم ملی نبود

به گزارش پرسی بلاگ، مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: شب یلدا پیش از انقلاب در تقویم ملی ما نبود و چندسال پیش شورای فرهنگ عمومی پیش قدم شد و شب یلدا در تقویم ملی قرار گرفت.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، چندی قبل خبری با مضمون تغییر نام تاریخی و کهن «شب یلدا» منتشر گردید. برنامه «سعدآباد» رادیو تهران با محوریت بررسی این خبر با رضا یعقوبی مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور و چهارشنبه سوری گفتگو نمود.
یعقوبی در پاسخ به این که آیا عنوان جدیدی برای «شب یلدا» در تقویم ملی به ثبت رسیده است؟ با تکذیب حذف مناسبت ملی «شب یلدا» تقویم رسمی کشور اعلام نمود اظهار داشت: به هیچ عنوان تغییر عنوانی رخ نداده و «شب یلدا» (۳۰ آذر) همانطور که در طول تاریخ ایران و زیست بوم مردم ایران زمین بوده است؛ الان هم هست و خواهد ماند.
وی ضمن اشاره به شیطنت رسانه ای که شایع کرده شورای فرهنگ عمومی؛ عنوان «شب یلدا» را تغییر داده است اظهار داشت: «شب یلدا» پیش از انقلاب در تقویم ملی ما نبود و چندسال پیش شورای فرهنگ عمومی پیش قدم شد و «شب یلدا» در تقویم ملی قرار گرفت و حتی سال قبل در یونسکو ثبت جهانی شد.
مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور با تکیه بر این که مناسبت خوب «شب یلدا» که در فرهنگ ما مورد احترام است چه دلیلی دارد تغییر کند؟ اظهار داشت: من دبیر کمیسیون نامگذاری شورای فرهنگ عمومی هستم که نامگذاری ها مناسبت ها در آن صورت می گیرد. مناسبت «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» بعنوان یک مناسبت جدید به «شب یلدا» اضافه شده است. همانطور که در تقویم ملی برای برخی روزها چند مناسبت وجود دارد.
یعقوبی اظهار داشت: شرایط اجتماعی و فرهنگی ما سبب کم رنگ شدن رفت و آمدهای خانوادگی و فامیلی شده است. این نامگذاری سبب کمک به این امر فرهنگی می شود.
وی با اظهار تأسف از این که اطلاع رسانی خوبی در این خصوص انجام نشده یا افرادی هستند که به اتفاقات جامعه فقط نگاه منفی دارند اظهار داشت: ابتدا یکی از مدیران مصاحبه ای انجام دادند که جامع نبود و رسانه ای که با وی مصاحبه کرده بود احساس کرد عنوان «شب یلدا» تغییر یافته است که این گونه نیست و آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بعنوان رییس شورای فرهنگ عمومی شخصاً مصاحبه و تاکید نمودند هیچ تغییر عنوانی رخ نداده و مناسبت «شب یلدا» همچنان به قوّت خود باقی است.
مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه این گفتگو در مورد مناسبت سه شنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) و این که یک عنوان مناسبتی دیگر هم به این روز اضافه شده اظهار داشت: این مناسبت در تقویم رسمی کشور نیست. چهارشنبه سوری هم اکنون به چهارشنبه سوزی تبدیل گشته است. برخی بمب و نارنجک در این روز منفجر می کنند که خسارت های جبران ناپذیری به دنبال دارد و ما می خواستیم یک عنوان فرهنگی دیگر هم به این روز بدهیم تا مردم بیشتر حال همسایگان را رعایت نمایند. ازاین رو هیچ تغییر عنوانی وجود نداشته بلکه «روز تکریم همسایگان» به خاطر خارج شدن این روز از «چهارشنبه سوزی» انتخاب شده است.


منبع:

1402/09/12
09:46:34
5.0 / 5
221
تگهای خبر: اجتماعی , اطلاع رسانی , مصاحبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ