توسط نشر مركز چاپ شد؛

کندوکاوی در تاریخ کار در بازار نشر

کندوکاوی در تاریخ کار در بازار نشر

پرسی بلاگ: کتاب کندوکاوی در تاریخ کار؛ از عصر سنگ تا روزگار روبات ها نوشته جیمز سوزمن با ترجمه حسن افشار توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «کندوکاوی در تاریخ کار؛ از عصر سنگ تا روزگار روبات ها» نوشته جیمز سوزمن بتازگی با ترجمه حسن افشار توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۲۱ انتشار یافته است.
جیمز سوزمن نویسنده این کتاب، انسان شناس و استاد کمبریج است. او متولد ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی است و سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی ارشد خودرا در رشته انسان شناسی اجتماعی از دانشگاه سنت اندروز گرفت. سال ۱۹۹۶ هم مدرک دکترای انسان شناسی اجتماعی را از دانشگاه ادینبورگ دریافت کرد.
این مولف در پیشگفتار «کندوکاوی در تاریخ کار» از مساله اقتصاد و انقلاب صنعتی شروع می کند و می گوید انقلاب صنعتی اول از دودکش موتور بخار زغال سنگ تنوره کشید و انقلاب صنعتی دوم هم از پریز برق پیدا شد. انقلاب سوم هم به شکل ریزپرداز الکترونیکی خودرا نشان داد. هم اکنون ما در میانه انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم که ثمره ازدواج انبوهی از فناوری های مجازی، زیست شناختی و فیزیکی است و گفته می شود میزان دگرگون کنندگی اش سرعت تصاعدی خیلی بیشتری نسبت به دیگر انقلاب ها دارد.
سوزمن می گوید برخی اقتصاددانان در توضیح مساله اقتصاد، یا اقتصاد کمیابی، می گویند انسان، نفرین شده اشتهای سیری ناپذیرش است و بدین سبب که منابع کافی برای ارضای اشتهای همه وجود ندارد، همه چیز کمیاب است. این دیدگاه که خواسته های ما نامحدود ولی منابع محدودند، قلب تپنده این تعریف از علم اقتصاد است: مطالعه چگونگی اختصاص منابع کمیاب برای برآورده ساختن نیازها و خواسته های مردم. نویسنده کتاب پیش رو می گوید ایجاد ثبات در بازارها، نظام مالی، اشتغال، و نظام پولی هم از وظایف علم اقتصاد است. پس با این نگاه اقتصاددانان، کمیابی عاملی است که ما را به کار کردن وامی دارد، چون تنها با کار است که می شود بین خواسته های ظاهراً نامحدود و منابع محدودمان پل بزنیم.
کتاب پیش رو ۴ بخش اصلی دارد که در مجموع ۱۵ فصل را در خود جا داده اند. بخش اول، «سرآغاز» است که چهار فصل «زندگی یعنی کار»، «دست های بی کار و منقارهای پرکار»، «ابزارها و مهارت ها» و «مواهب دیگر آتش» را در بر می گیرد. دومین بخش کتاب «محیط محتاط» عنوان دارد و ۲ فصل «جامعه مرفه اولیه» و «ارواح در جنگل» را شامل می شود.
«کار توان فرسای مزرعه» سومین بخش کتاب است که فصول هفتم تا دهم را با این عناوین در بر می گیرد: «پرش از پرتگاه»، «سورچرانی ها و تنگ سالی ها»، «وقت طلاست» و «نخستین ماشین ها». فصول یازدهم تا پانزدهم کتاب هم در بخش چهارم «آفریدگان شهر» قرار دارند که اسامی شان بدین سان است: «چراغ های پرنور»، «بیماری فزون خواهی»، «استعدادهای برتر»، «مرگ یک مزدبگیر» و «بیماری تازه».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
تصادفی نبود که پارچه و پوشاک اولین تولیدات انبوه در انقلاب صنعتی بریتانیا بودند. روستاییان در همیشه تاریخ فقط با نظر به جنبه های عملی کارشان لباس می پوشیدند، ولی شهرنشینان حتی در دوران باستان اغلب برای جلب توجه لباس انتخاب می کردند. مگر نه اینکه در میدان پر ازدحام شهر، اگر عوام و خواص یک جور لباس می پوشیدند قابل تشخیص از یکدیگر نمی شدند. گرایش اقشار و اصناف فرودست شهری در سرتاسر جهان به تقلید از فرادستان همیشه غرولند رجالی را بدنبال می آورد که می خواستند یگانگی بصری خودرا حفظ کنند. برخی بزرگان شهری، مثل درباریان «خورشیدشاه» لویی چهاردهم که با کلاه گیس و جامه های پر از منجوق و پولک در باغ های کاخ ورسای قدم می زدند، دانسته و آگاهانه این سر و وضع مسخره و لباس های گرانقیمت را برمی گزیدند تا تهی دستان بضاعت تقلید از آنها را نداشته باشند. دیگران همچون رومیان، با قانون گذاری، محدودیت هایی برای پوشش طبقات مختلف ایجاد می کردند.
این کتاب با ۴۱۴ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۳۱۵ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1402/08/29
13:00:15
5.0 / 5
213
تگهای خبر: اجتماعی , الكترونیكی , بازار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ