مطالعه و مرور كتاب؛

رسانه ها چگونه می آموزند عاشق سانسور باشیم

رسانه ها چگونه می آموزند عاشق سانسور باشیم

به گزارش پرسی بلاگ، رسانه ها با نگاهی منفعت گرایانه حقیقت را جعل می کنند، بخشی از حقیقت را مخدوش یا پنهان می سازند و بدین سان به ما می آموزند عاشق سانسور باشیم و از روزنامه نگاری متنفر.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «رسانه های مغرض» نوشته شریل اتکیسون با ترجمه علی شاکر چندی است توسط نشر خزه منتشر و روانه بازار نشر شده است.
شریل اتکیسون نویسنده و داستان نویس برنده پنج جایزه امی در زمینه روزنامه نگاری پیگیرانه است و این کتاب تلاشی برای افشای تعصبات و فساد در رسانه های ایالات متحده به حساب می آید.
در معرفی این کتاب آمده است:
کتاب رسانه های مغرض شامل روایت های شیرین و جذاب و البته گزنده ای است از فضایی که در آن رسانه ها شکل گرفته است تا منافع قدرت را تأمین کند کتاب شریل اتکیسون کیفرخواستی ضد رسانه هایی است که با کنار گذاشتن اخلاق و استانداردهای روزنامه نگارانه می خواهند با شکل دادن و ترویج نوعی روایت دلخواه اهداف سیاستمداران را پیش ببرند. اتکیسون برنده جایزه معتبر جرارد لوئب در کتاب خود نشان داده است که رسانه ها با نگاهی منفعت گرایانه حقیقت را جعل می کنند، بخشی از حقیقت را مخدوش یا پنهان می سازند و بدین ترتیب اذهان عمومی را به این سمت هدایت می کنند که به روایت های سانسور شده و مجعول، دل خوش کنند. این رویکرد نویسنده در عنوان فرعی کتابش به خوبی پیداست. چگونه رسانه ها به ما می آموزند عاشق سانسور باشیم و از روزنامه نگاری متنفر.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
گرم شدن زمین رویدادی ذاتاً غیر سیاسی است، ولی کارشناسان در اینباره بحث می کنند که سیاستمداران چقدر در این رویداد مقصر بوده اند یا نبوده اند. آگوست ۲۰۱۹ مردی به ۶ افسر پلیس فیلادلفیا تیراندازی کرد. هنوز ماجرا داغ بود که در شبکه های تلویزیونی و اجتماعی نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و همینطور کارشناسان سیاسی روی خط می آمدند و سیاست های طرف مقابل را عامل این اتفاق می دانستند. حرف هایی تکراری و قابل پیشبینی که هیچکدام هم روشنگر جنبه های مختلف این ماجرا نبودند.
یکی از جالب ترین نمونه ها به شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ مربوط است. لری اُ. کانور از رادیو دبلیو ام ای ال در گفت گو با من می گوید مجریان شبکه های کابلی به جای این که اضطرار وضعیت پیش آمده را به مخاطبان خود گوشزد کنند، صندلی های خویش را چرخاندند به سمت بحث های سیاسی کارشناسان دموکرات و جمهوری خواه در مورد آشفتگی ناشی از کرونا در جامعه.
یکی از مدیران ارشد اخبار هم معتقد است: تقریبا هیچگاه اصل قصه مشخص نمی شود؛ به جای آن در شبکه برنامه هایی روی آنتن می رود که ماجرا را به بحث های سیاسی تقلیل می دهند. برای همین است که ما این گونه از چشم مخاطبان افتاده ایم.
این کتاب در ۲۸۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه شده است.


منبع:

1402/08/20
16:05:11
5.0 / 5
213
تگهای خبر: اجتماعی , بازار , پلیس , ترجمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ