آخرین وضعیت مازندران پس از بارش باران؛

گاز ادارت مازندران قطع شد، رانش زمین ادامه دارد

گاز ادارت مازندران قطع شد، رانش زمین ادامه دارد

به گزارش پرسی بلاگ بارش برف در بالادست و باران در پایین دست مازندران طی دو روز گذشته، باز هم دردسرساز شده و خسارت های زیادی به بار آورده است به صورتی كه پل روستای منگل بعنوان مسیر ارتباطی بین محور سوادكوه با جاده نظامی قائمشهر فروریخت و بعضی از منازل روستایی در فریدونكنار با مشكل آبگرفتگی رو به رو هستند و هم باران به خیلی از اراضی كشاورزی و بانك نشای كشاورزان صدمه جدی وارد كرده است.


خسارت برف اردیبهشت به باغات بالادست غرب مازندران
به دلیل بارش های برف ۲ روز گذشته در ارتفاعات غربی استان مازندران تمامی باغات بالادست این مناطق گرفتار خسارت ناشی از سرمازدگی شدند.
محمد آزاد، فرماندار شهرستان رامسر در گفتگو با ایسنا با تاكید بر اینكه تمامی محورهای این شهرستان شامل شهری و روستایی و حتی كوهستانی باز و تردد در آنها جریان دارد، اظهار داشت: مشكلی به لحاظ انسداد مسیرهای مواصلاتی و شریان های ارتباطی درون شهرستان وجود ندارد.
وی، تنها مشكل رامسر، متأثر از بارش های ۲ روز گذشته را خسارت عمده به محصولات كشاورزی و باغات در ارتفاعات شهرستان، عنوان و اشاره كرد: به سبب بارش برف در ارتفاعات شهرستان رامسر و سرمای غیرقابل انتظار در این برهه از سال، خیلی از باغات و محصولات كشاورزی گرفتار صدمه شدند كه برآورد خسارات در حال پیگیری است.
فرماندار ویژه شهرستان تنكابن هم با اذعان بر باز بودن تمامی جاده های شهری و روستایی شهرستان، اشاره كرد: تنها محور ارتباطی الموت به سبب ارتفاع برف در مناطق كوهستانی فاقد تردد است كه البته این محور هرساله این مشكل را داشته و انسداد آن دور از انتظار نیست.
خسارت باغات تنكابن متعاقباً اعلام می شود
سید امیر حسینی جو در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه ادارات راهداری و منابع طبیعی در صدد اصلاح و ایمن سازی محورهای ارتباطی روستاها و ییلاقات شهرستان جهت بهینه سازی ترددهای اردیبهشت ماه هستند، اضافه كرد: خسارات باغات به سبب سرمازدگی ناشی از بارش برف در ارتفاعات شهرستان تنكابن بعد از جمع بندی گزارش جهاد كشاورزی برآورد شده و متعاقباً اعلام خواهد شد.

فرماندار شهرستان نور در گفتگو با ایسنا با اشاره به بارش های شدید باران در روز گذشته، اظهار نمود: خطر پاره شدن دیواره آب بندان آئیش شرق نور به سبب بارش شدید باران و ضعیف بودن خروجی های پایین دستی بسیار زیاد بود كه با اقدامات انجام شده و بازگشایی مسیرها، این مشكل رفع شد.
علی شادمان اشاره كرد: قسمتی از پل روستای آهودشت ورودی شهر چمستان به سبب طغیان آب رودخانه و بارش شدید باران گرفتار ریزش شد كه با حضور به موقع و بازسازی، جلوی تخریب احتمالی پایه های پل گرفته شد.
وی با اشاره به اینكه بخش بلده با بارش شدید برف همراه بوده است، افزود: سهمیه سوخت در فصل بهار برای افراد ثابت هزار لیتر و به افراد سیار ۵۰۰ لیتر داده شد و مشكل سوخت هم در این بخش وجود ندارد. خسارت های احتمالی هنوز برآورد نشده اما با تلاش زیاد همكاران تلاش شد تا خسارت شالیكاران به حداقل برسد.
تجاوز به رودخانه دلیل اصلی آبگرفتگی برخی روستاهای فریدونكنار
به گزارش خبرنگار ایسنا، با ادامه بارش های اخیر باردیگر مبحث سیل و آبگرفتگی، چالش هایی را برای مردم به وجود آورده كه شهرستان فریدونكنار هم بی نصیب نمانده است.
به دنبال این بارندگی ها بعضی از روستاهای فریدونكنار به سبب تجاوز بعضی از افراد و كشاورزان به حریم رودخانه و افزایش سطح آب با مشكل آبگرفتگی در معابر و منازل رو به رو شدند.
محمدمهدی نصیری فرماندار فریدونكنار در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: علت آبگرفتگی چند روستا در فریدونكنار آب های بالادست نیست چونكه خروجی آب ها به سمت پایین دست بسته شده است. با عنایت به نزولات آسمانی چند روز اخیر و پر شدن آب در رودخانه ها، بعضی از روستاها گرفتار آبگرفتگی شدند.
فرماندار فریدونكنار اشاره كرد: اقداماتی صورت گرفت كه سطح آب پایین رود اما به سبب تشدید بارش های شب گذشته مجدداً سطح آب افزایش پیدا كرد اما با رصد لحظه ای از روستاها اطلاع داریم كه صدمه ای به منازل نرسیده و فقط كوچه ها و حیاط منازل گرفتار آب گرفتگی شدند.
نصیری با اشاره به اینكه تجاوز به نهرها علت اصلی این آبگرفتگی بوده است، اشاره كرد: باتوجه به اینكه تجاوزات زیادی به نهرها صورت گرفته از ظرفیت رودخانه ها كاسته شده و به دنبال آن آب به سطح خیابان ها سرازیر شد و احتمالاً خساراتی را به دنبال خواهد داشت.
فرماندار فریدونكنار شد: انتظار داریم با همكاری كشاورزان و اهالی روستاها نهرهایی كه مورد تجاوز قرار گرفتند آزاد شوند تا مشكلات جدی تری به وجود نیاید.
وی ادامه داد: هم اكنون نمی توان خسارت های وارد شده را پیش بینی نمود اما آنچه كه مشخص است به منازل خسارتی وارد نشده اما مزارع و خزانه های برنج خسارت هایی را متحمل شدند كه بعد از فروكش كردن آب میزان آن مشخص می شود.
فرماندار فریدونكنار اظهار نمود: روستاهای كلاگرسرا، فرم و سوته به صورت جدی درگیر آبگرفتگی هستند اما در روستاهای ازباران و مهلبان این مورد در حال رفع شدن است و بحرانی وجود ندارد.
نصیری با اشاره به اینكه لایروبی سال های قبل خیلی از رودخانه ها در فریدونكنار مانع فاجعه در این شهرستان شد، اشاره كرد: یك تیم ارزیابی از هلال احمر به روستای كلاگرسرا اعزام شده است كه در حال بررسی و در مواقع ضرورت كمك رسانی هستند.
كاهش دو متری عرض رودخانه كلاگرسرا در اثر تجاوز!
امید محسنی، عضو شورای اسلامی روستای كلاگرسرا فریدونكنار هم در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: آب خزانه های برنج، نشا ی زمین های شالیزاری و حیاط منازل اهالی روستا را گرفته و به دستور فرماندار خروجی آب از بالادست بسته شده تا آب بیشتری به پایین سرازیر نشود.
وی با قدردانی از زحمات مسئولانی كه از آغاز آب گرفتگی در روستا حاضر شدند، اشاره كرد: فرماندار، بخشدار، فرمانده سپاه، مدیر جهاد كشاورزی، مدیر بنیاد مسكن از مسئولانی بودند كه از ساعات ابتدایی با بازدید از روستا مشكلات موجود را بررسی كردند.
عضو شورای اسلامی روستای كلاگر سرا با اشاره به اینكه تمامی رودخانه ها لایروبی شده بود، اشاره كرد: یكی از علت های اصلی آبگرفتگی روستا، تجاوز به حریم رودخانه بوده چونكه گنجایش این حجم از آب را ندارد.
محسنی افزود: در حالیكه رودخانه های سطح محل چهار متر عرض دارد اما با تجاوزی كه از جانب برخی كشاورزان صورت گرفته، عرض این رودخانه به دو متر كاهش یافته است.
برف بهاری در سوادكوه
خبرنگار ایسنا از سوادكوه هم گزارش می دهد بارش برف بهاری بخصوص در مناطق بالادست، این شهرستان را سفیدپوش كرده است.
آبگرفتگی سه منزل مسكونی و یك مدرسه در جویبار
محمد مدانلو، بخشدار مركزی جویبار هم در گفتگو با ایسنا در مورد بارش های اخیر، اظهار نمود: آب گرفتگی در حد مزارع، باغات و خزانه های شالی است و بیشتر روستاهایی كه در اطراف انهار سنتی قرار دارند، اراضی شأن تحت الشعاع آب قرار گرفته است.
وی اشاره كرد: سه مورد آبگرفتگی منزل در روستای فوتم سفلی و یك مدرسه در بیزیكی جویبار هم گزارش شده است كه نیروهای امدادی هلال احمر به محل اعزام شدند.
بخشدار مركزی جویبار با اشاره به اینكه عمده خسارت بارش های اخیر به خزانه های شالی بوده است، اظهار داشت: بنظر می رسد حدود ۳ هزار هكتار از اراضی شالیزاری بخش مركزی در معرض آبگرفتگی قرار گرفته اند.
خسارت بارش برف به باغات كجور
عظیم امینی رئیس مركز جهاد كشاورزی بخش كجور در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه بارش برف چند روز گذشته به باغات این بخش بخصوص در ارتفاعات خساراتی را وارد كرد، اظهار داشت: با عنایت به اینكه اغلب درختان سیاه ریشه در ارتفاعات به گلدهی و یا میوه های ریز رسیده بودند كارشناسان جهاد كشاورزی در حال بررسی و برآورد دقیق میزان خسارت هستند.
وی ادامه داد: با عنایت به پیش بینی های هواشناسی، هشدارهای لازم به باغداران روستاهای بخش كجور داده شد و باغداران نسبت به روشن كردن آتش اقدام نمودند.
رئیس مركز جهاد كشاورزی بخش كجور با اشاره به اینكه این خسارت ها نسبت به فروردین ماه سال قبل كمتر بوده است، اظهار داشت: بیشتر خسارت ها به درختان سیاه ریشه همچون گردو و گیلاس در ناصر آباد، صالحان، منجیر، شهر پول و چند روستای دیگر وارد شد كه هم اكنون نمی توان میزان آنرا به صورت دقیق برآورد كرد.
مردم مازندران در مصرف گاز صرفه جویی كنند
علی اكبر صحی، سخنگوی شركت گاز مازندران هم در گفتگو با ایسنا از افت فشار گاز در بخشی از شهرهای این استان اطلاع داد.
وی اشاره كرد: به سبب صدمه در خط سی اینچ لوله اصلی گاز در استان گیلان بر اثر وقوع سیلاب، گاز بخش هایی از این استان قطع شده است كه به سبب تأمین آن از راه مازندران و گلستان، در مازندران با افت فشار گاز مواجه هستیم.
سخنگوی شركت گاز مازندران با تاكید بر اینكه وظیفه داریم گاز هم میهنانمان در استان گیلان را تأمین نماییم، اظهار داشت: در این راستا از تمام مردم مازندران تقاضا می نماییم در مصرف گاز صرفه جویی كرده و گاز منازلشان را با مصرف بهینه مدیریت كنند.
صحی اشاره كرد: هم اكنون هیچ گونه قطعی گاز در استان مازندران وجود ندارد و تنها در بعضی مناطق غربی استان در شهرهای تنكابن و رامسر با افت فشار گاز مواجه هستیم.
او همینطور اشاره كرد: به سبب تأمین گاز خانگی مردم در مازندران و همینطور كمك به مناطق سیل زده و تأمین گاز در استان گیلان در صورت ضرورت مصرف گاز بخش صنایع و سی ان جی ها در مازندران را امكان دارد محدود نماییم.
سخنگوی شركت گاز مازندران با اشاره به اینكه ساماندهی در بخش گاز خانگی مازندران در اولویت خدمت رسانی به مردم قرار دارد، اظهار داشت: تا امروز وضعیت گاز مازندران پایدار می شود و هم اكنون گاز ادارات دولتی این استان برای كمك به جبران كمبود گاز مشتركان خانگی شرق گیلان قطع شد.
افزایش رانش زمین بعد از باران شب گذشته در مازندران
علی اصغر احمدی مدیركل مدیریت بحران استان مازندران هم در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه طی بارندگی های دو روز اخیر در این استان، جریان آب رودخانه ها افزایش پیدا كرد اما به سبب لایروبی صورت گرفته، مشكل جدی به وجود نیامد، اظهار نمود: تنها نگرانی ستاد بحران مازندران در شهرستان سیمرغ به سبب حجم زیاد و عبور آب از بالای پل بود كه خوشبختانه مشكل خاصی گزارش نشد.
وی با اشاره به اینكه در ساری و بخصوص پنبه چوله حجم زیاد آب باعث آب گرفتگی مزارع كشاورزی شد و در سوادكوه شمالی پل روستای منگل بعنوان محور ارتباطی سوادكوه با جاده نظامی قائم شهر فروریخت، اشاره كرد: راه ارتباطی این روستا از مسیرهای دیگر برقرار است.
مدیركل مدیریت بحران استان مازندران با اشاره به اینكه در شهر زیرآب هم به سبب لایروبی صورت گرفته، مشكل خاصی گزارش نشده است، اظهار داشت: در پل سفید هم آثار صدمه از سیلاب قبلی وجود دارد اما هم اكنون مشكل خاصی از باران شب گذشته به وجود نیامده است.
احمدی به وضعیت راه های روستایی مازندران هم اشاره و اشاره كرد: با عنایت به اینكه خاك ها از بارش های گذشته و سیلاب اشباع شده اند، همچنان شاهد رانش های فراوان هستیم.
وی ادامه داد: در شهرستان بابل هم بعضی از راه های روستایی گرفتار رانش شده و در منطقه رستوران آبشار سوادكوه هم نشست زمین به وقوع پیوست كه در حال تعمیرات و اقدامات عمرانی هستیم.





1398/02/04
14:00:20
5.0 / 5
5036
تگهای خبر: آثار , شركت , هواشناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ