طرح طبیعت گردی آشوراده تایید شد

طرح طبیعت گردی آشوراده تایید شد

به گزارش پرسی بلاگ، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اجرای فاز نخست پروژه طبیعت گردی در جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط زیستی موافقت نمود.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت گردی با حضور علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی -، حسن اکبری ـ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ـ و هم حسین میررجبی ـ معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ـ بعنوان اعضای کمیته ملی طبیعت گردی، و همینطور علی محمد زنگانه ـ استاندار استان گلستان ـ برگزار شد و پروژه «طبیعت گردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری»، بعنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از جانب رئیس جمهور در مسافرت استانی گلستان، عنوان شد و مورد تایید نهایی اعضای این کمیته قرار گرفت.
بنابر گزارشی که روابط عمومی معاونت گردشگری از این کمیته منتشر نموده است، طرح پیشنهادی استان گلستان ویژه طبیعت گردی در جزیره آشوراده دارای دو بخش است که شامل ۲۲ هکتار داخل جزیره و ۱۳۸ هکتار بعنوان سایت پشتیبان در بندر ترکمن است، ازاین رو برپایه تعامل صورت گرفته در این جلسه، تنها ویژه بخش نخست انجام گرفت.
کمیته طبیعت گردی همینطور تصمیم گرفت، اقامت شبانه در طرح سایت پلان پیشنهادی حذف شود و مقرر شد اقامت در بافت روستایی موجود در جزیره آشوراده صورت پذیرد. بر این اساس در قسمت نخست که شامل ۲۲ هکتار داخل جزیره آشوراده می شود، سازه ها به صورت سبک و با کاربری تفریحی، پذیرایی، فضای سبز، برگزاری غرفه صنایع دستی و گردشگری و عرضه خدمات عمومی در نظر گرفته خواهد شد. همینطور بخش دوم این طرح بعنوان پروژه پشتیبان در «بندر ترکمن» هم به سازه های سنگین همانند کاربری های اقامتی شامل هتل، مجتمع های اقامتی و سایر کاربردهایی که احتیاج به سازه سنگین دارد، اختصاص می یابد.
بنابراین موافقت اولیه با کلیات طرح سایت پیشنهادی ۲۲ هکتاری در جزیره آشوراده صورت گرفت تا بر این اساس بعد از نهایی شدن طرح در استان گلستان، روند سرمایه گذاری آغاز و ایجاد تأسیسات لازم وارد فاز عملیاتی شود.


علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری ـ در نشست این کمیته ضمن اشاره به اینکه طرحی که در مسافرت ریاست جمهوری مصوب شد و بسیار مورد تاکید ایشان بود، اظهار داشت: این طرح نه تنها در حوزه گردشگری بلکه در حوزه خلیج گرگان با لایروبی انجام شد، به ثمر نشست و بی گمان این منطقه یکی از ظرفیتهای بی نظیر گردشگری کشور را به وجود خواهد آورد.
وی همینطور تصریح کرد: یکی از حوزه هایی که اداره کل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری استان گلستان باید روی آن کار کند «محور خلیج گرگان» است که ظرفیت منحصر به فردی را به خاطر نوع آب و دسترسی بوجود می آورد. ازاین رو حالا که این فضا فراهم شده زمان آن است که کاری جدی در آن حوزه صورت گیرد.
علی محمد زنگانه ـ استاندار گلستان ـ نیز ضمن اشاره به ظرفیتهای متنوع استان بخصوص در منطقه آشوراده و خلیج گرگان، اقدامات لایروبی در این مناطق را یکی از دستاوردهای مهم خواند و پیشبینی کرد: پیشبرد طرح طبیعت گردی آشوراده منطبق با معیارهای محیط زیستی با عنایت به توافق اولیه تمامی اعضای کمیته ملی طبیعت گردی کشور می تواند گامی مطمئن به سمت میراث ارزشمندی در حوزه گردشگری به شمار آید.
حسن اکبری ـ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ـ هم بعنوان یکی از اعضای اصلی کمیته ملی طبیعت گردی کشور اظهار داشت: نزدیک به ۲۵ سال از مبحث فعالیت گردشگری در جزیره آشوراده می گذرد و امروز شاهد تصویب طرحی در این جزیره منطبق با معیارها و اصول محیط زیست هستیم.
آشوراده در پایان شرقی شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن، استان گلستان واقع شده و تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر (کاسپین) است. این جزیره زمانی دارای پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه با بیشتر از ۱۰۰۰ نفر سکنه بود که در دهه ۷۰ به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا و وقوع سیل، مردم جزیره را ترک کردند. این جزیره حالا به حالت متروک درآمده و محیط زیست آن به واسطه رفتارهای غیراصولی و طرح های اشتباه، در معرض نابودی قرار گرفته است.



1402/05/03
08:15:05
5.0 / 5
267
تگهای خبر: خدمات , شركت , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ