توسط انتشارات سروش؛

اطلس خط به چاپ چهارم رسید

اطلس خط به چاپ چهارم رسید

به گزارش پرسی بلاگ، چاپ چهارم کتاب اطلس خط؛ تحقیق در خطوط اسلامی با تألیف و تصنیف حبیب الله فضایلی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «اطلس خط؛ تحقیق در خطوط اسلامی» تألیف و تصنیف حبیب الله فضایلی اخیرا توسط انتشارات سروش به چاپ چهارم رسیده است.
حبیب الله فضایلی (۱۳۰۱- ۱۳۷۶) نامی آشنا برای اصحاب قلم و راهیان هنر زیبانویسی است. آثار تعلیمی و پژوهشی باقی مانده از استاد، دو کتاب اطلس خط و تعلیم خط، دو فرهنگ بزرگ خط و مرجع اصیل و ماندگار در حوزة تعلیم و پژوهش اند.
اطلس خط حاصل هفده سال جست وجوی استاد فضایلی در جغرافیای هنر خوشنویسی است؛ دایره المعارفی جامع از تاریخ خط و خطاطی ایران و جهان اسلام که گلچینی از بوستان های زیبا و رنگ رنگ زیبانویسی را در خلال تاریخ تحوّل این هنر به دست می دهد.
نویسنده در سالهای کوشش برای تألیف و جمع آوری این گوهر از دو اصل هیچگاه چشم نمی پوشد: ۱. تدوین منبعی معتبر و بی شبهه از جغرافیای خوشنویسی در سرزمین های اسلامی؛ ۲. تدوین مرجعی از بنیاد و پیدایش انواع خطوط، تطور و دگرگونی خطوط، نام ها و نشان ها از استادان زبده کار خوشنویسی با وجه تسمیة خطوط در طول تاریخ و روایت سرگذشت آن استادان. اطلس خط و تعلیم خط دو اثر گرانبها و مکمل هم اند که هیچ هنرآموز و هنردوستی که به خوشنویسی علاقه یا ارتباطی دارد از آنها بی نیاز نیست.
استاد حبیب الله فضایلی از کودکی به هنر خطاطی علاقه مند بود و موش و گربه عبید زاکانی را در روزهای نوجوانی به صورت کتابی کامل با خط نستعلیق همراه با تذهیب و نقاشی صحنه های متعدد تمام کرده بود. او که در دانشگاه اصفهان تحصیل کرده و در هر سه حوزه‌ی علوم حوزوی، علوم جدید و از همه بیشتر هنر خوشنویسی توفیق به دست آورده بود، انجمن خوشنویسان اصفهان را تأسیس و سرپرستی کرده و هم زمان در آموزش و پرورش هم مشغول به کار بود. او با بیست سال کار اجزای کتاب تحقیقی منحصربه فردش را به نام اطلس خط در ۱۳۵۲ فراهم آورد و چاپ کرد؛ کتابی ریشه ای و مکݠڡݡݐی برای تحقیق و دانش پژوهی در این رشته و اثری که همچون انگݠیزه های تألیف آن پیݡݔشگݠیری از تغییر خط فارسی بود که زمزمه هایش شروع شده بود.
از دیگر کتاب های وی تعلیم خط (۱۳۵۶) کتاب داستان اصحاب رس (۱۳۶۳) مردآفرین روزگار (۱۳۶۸) گنجینة الاسرار (۱۳۶۳) و قرآن با خط زیبای نسخ (۱۳۶۶) است.
چاپ چهارم این کتاب با ۷۱۲ صفحه مصور رحلی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰.۰۰۰ تومان عرضه شده است.


منبع:

1402/02/15
02:44:24
5.0 / 5
308
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازار , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ