نبود قیمت پشت جلد و مشكلات كاغذ، ۳

اصلاح قیمت کتاب های منتشرشده از مرگ آنها جلوگیری می کند

اصلاح قیمت کتاب های منتشرشده از مرگ آنها جلوگیری می کند

به گزارش پرسی بلاگ، مدیرعامل انتشارات روایت فتح می گوید اگر اصلاح قیمت روی کتاب هایی که بیشتر از سه تا پنج سال از انتشار آنها می گذرد شکل نگیرد، این کتاب ها از عرصه پخش خارج می شوند و به اصطلاح می میرند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ فاطمه میرزاجعفری: رکن اساسی حوزه نشر، کاغذ است. کاغذ مورد استفاده در کشور چیزی بالغ بر ۳۵۰ هزار تن است که از این میزان ۶۰ هزار تن برای صنعت نشر صرف می شود. در مقابل میزان کاغذهای ساخته شده در داخل جوابگوی این نیاز عمده کشور نیست؛ یعنی تمام تولیدات داخل ۲۰ درصد از نیاز کشور را تأمین می کند.
اما با شروع سال جدید کاغذ با افزایش قیمت مواجهه شد و بدین سان هر بند کاغذ چاپ و و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از بندی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به بندی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد؛ این در شرایطی است که بعد از افزایش قیمت های این بازار در هفته های پایانی سال، قیمتها متعادل شده و به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده بود.
همچنین کاغذ تحریر ۶۰ در ۷۰ هم از بندی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی کاغذ در سال جدید در حالی انجام شده است که فعالیتهای خرید و فروش تازه شروع شده و هنوز به صورت کامل راه نیفتاده است.
به این ترتیب و با افزایش قیمت کاغذ؛ کتاب هم با افزایش قیمت مواجهه خواهد بود. اما آن روی افزایش قیمت کاغذ عدم درج قیمت و یا درج بارکد بر روی جلد کتاب است که باآنکه ناشران می توانند کتاب های خویش را به قیمت روز به فروش برسانند اما سبب عدم اعتماد مخاطبان می شود.
به همین بهانه در پرونده جدیدی با عنوان «بررسی نبود قیمت پشت جلد و مشکلات کاغذ» در خبرگزاری مهر به بررسی نحوه قیمت گذاری کتاب و عدم درج آن بر روی جلد کتاب و مشکلات اقتصادی همچون قیمت کاغذ که ناشران با آن رو به رو هستند پرداخته ایم.
شماره اول این پرونده به مصاحبه با حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) اختصاص داشت که مشروح آن در پیوند «ناشران باید تنها مرجع تغییر قیمت کتاب باشند» قابل دسترسی و مطالعه است.
همچنین در شماره دوماین پرونده با میر شمس الدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در پیوند «کاغذ داخلی و توزیع آن توسط ارشاد پاسخگوی کامل نیاز ناشران نیست» قابل دسترسی و مطالعه است.
در سومین گفتگوی این پرونده به سراغ مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارات روایت فتح رفتیم که مشروح گفتگو با ایشان در ادامه می آید؛
* آقای محمدخانی همان گونه که می دانید خیلی از کتاب ها قیمت پشت جلد ندارند و کتابفروشی ها مبادرت به چسباندن برچسب با قیمت جدید می کنند نظر شما در اینباره چیست.
به عنوان مسئول نشر و یا کتابخوان در هر دو زاویه این کار را نمی پسندم که اثری منتشر شود و قیمت واضحی نداشته باشد چونکه سبب عدم اطمینان به ناشران و فروشندگان می شود و در دراز مدت ضربات زیادی را به صنعت نشر وارد می نماید اما از علل این کار میتوان به عدم ثبات اقتصادی اشاره نمود و باید برای حل این مسائل حتما به این ریشه ها توجه گردد و راهکارهایی برای آنها داشته باشیم که سبب پیشگیری از این اتفاقات شود.
* طبیعتاً قیمت کاغذ در افزایش قیمت کتاب تاثیر دارد و بنابراین کتابفروشی باید کتاب را روز به روز با قیمت جدید تهیه نماید اما برچسب گذاری هم سبب از دست رفتن اعتماد مشتری می شود نظر شما چیست.
من هم موافقم که این مساله سبب از دست رفتن اعتماد مشتریان می شود و نفع آنی را نباید در واقع لحاظ کرد و باید نفع دراز مدت را در نظر داشت از طرفی هم کتاب و صنعت آن وضعیت خوبی را ندارد برای همین بعضاً کتابفروشان می خواهند با تغییر قیمتها بخشی از ضرر و زیان های لحظه ای خویش را جبران کنند اما این راه خوبی نیست حداقل برای کتاب هایی که در دوسال گذشته انتشار یافته اند.
* درج نشدن قیمت پشت جلد درخواست برخی ناشران و کتابفروشان است اما آیا ناشران ملزم به درج قیمت هستند؟
خب فکر می کنم که در واقع عرف و احترام به مخاطب و خریدار ما را اجبار می کند که قیمت پشت جلد را مشخص نماییم همچنین احترام به اثر هم ما را بر این می دارد که قیمت اثر را مشخص نماییم و برای عرضه آن قیمت گذاری شود و اعلام گردد. عدم ثبات اقتصادی و تأثیرگذاری قیمت دلار بر روی کاغذ و تاثیر قیمت کاغذ بر روی قیمت کتاب همه مشکلاتی هستند که عرصه نشر با آن دست و پنجه نرم می کنند و به نظر می آید باید حمایت هایی شکل بگیرد که از این مقطع نابسامانی اقتصادی گذر نماییم در واقع مخاطب را در نظر بگیرم تا بتواند همچنان کتاب را بعنوان محصول فرهنگی دریافت کند.
* به نظر شما تولید کاغذ داخلی و در اختیار گذاشتن آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه اندازه نیاز ناشران را مرتفع کرده است؟
انتشارات روایت فتح مدت هاست که کاغذی را دریافت نکرده است و چند سالی است که از بازار آزاد کاغذ دریافت کردیم و قیمت گذاری ما هم بر مبنای بازار آزاد است و مانند سایر نشرهای خصوصی درحال فعالیت هستیم و مشکلات این زمینه را بسیار احساس می کنیم؛ چونکه قیمت کاغذ بدون قائده ای افزوده می شود مخصوصاً در آخر سال این مساله روی قیمتها تأثیرگذار است و تولیدات ما را با چالش مواجهه می کند و بعضاً متوقف یا کند می کند امیدوارم بتوانیم در سال آینده با این صدمه ها مواجهه نباشیم.
* به نظر شما مرجع قیمت کتاب چه کسی است ناشر، کتابفروش یا غیره آیا میتوان به جای درج قیمت از بارکد بر روی کتاب بهره برد تا آنها را به قیمت روز به فروش برسانند؟
حتماً مرجع قیمت گذاری باید ناشر باشد چونکه هزینه ها و ملاحظات در نشر اتفاق می افتد و برای قیمت گذاری یک اثر باید نشر پشت ماجرا باشد و اگر غیر از این باشد نابسامانی قیمت گذاری اتفاق می افتد و تنوع قیمتها سبب ریزش مخاطب و خریداران می شود؛ شاید تصمیم گیری در رابطه با استفاده از بارکد و جایگزینی آن درست باشد اما باید با جمع بندی با ناشران، فروشندگان و پخش کنندگان صورت گیرد، اما درج بارکد هم اذعان به اینست که یک اثر قیمت مشخص ندارد و بر مبنای قیمت های روز افزایش خواهد داشت و این مساله مطلوب ما و مخاطبان نیست.
* به نظر شما کاغذ داخلی تا چه اندازه از کیفیت مناسب برای تولید کتاب برخوردار است؟
همانطور که گفته شد کیفیت کاغذ داخلی مطلوب نمی باشد و قطر تمام شده یک اثر در واقع هر کتاب امکان دارد متفاوت باشد و کیفیت مطلوبی هم که در سالیان گذشته ما تهیه کرده بودیم نداشت و علیرغم علاقه ما به استفاده از محصولات ایرانی نمی تواند در دستور کار ما قرار گیرد. هم اکنون کاغذ مورد استفاده ما بالک یا سبک است که در ایران تولید نمی شود از طرفی هم کاغذ ایرانی از کیفیت خیلی مطلوبی برخوردار نیست و عدم استفاده از کاغذ ایرانی ما را گرفتار مشکل کرده است. در واقع کاغذ ایرانی نمی تواند برای ما راهکار مناسبی باشد.
* برای کاهش صدمه به کتابفروشان و ناشران چه اقداماتی باید انجام شود؟
درباره کاهش صدمه به کتابفروشان و ناشران حتما حمایت دولت و حمایت متفاوت و گاه به گاه وزارت ارشاد می تواند کمک ساز باشد. میتوان از مجمع ناشران برای ایجاد تعاونی هایی جهت تأمین کاغذ مورد مصرف جلد، متن کتاب و زینک استفاده نمود. همینطور اتحادیه پیش از این کمک های بیشتری داشت و امروز متأسفانه به صورت کامل این وظیفه را انجام نمی دهد. ازاین رو استفاده از تعاونی ها و حمایت ارشاد را من بعنوان کاهش صدمه معرفی می کنم و با عنایت به نابسامانی اقتصادی و قیمت کاغذ این مساله باید زودتر به نتیجه برسد.
* آیا قانون ضرورت درج قیمت بر روی کتاب ها باید برداشته شود یا خیر؟ به نظر شما برای حل مساله کاغذ و قیمت آن چه چاره ای پیش رو است؟
من هم موافق نیستم که کتاب قیمت گذاری نشود و با قیمت متفاوت ارائه شود اما باید راهکاری برای کتابفروشان و ناشران و پخش کنندگان ارائه شود که جلوی ضرر و زیان آنها گرفته شود و از سویی فکر می کنم قیمت کتاب هایی را که بالاتر از سه تا پنج سال از تولید آنان می گذرد را با قیمت جدید از سوی نشر وارد قفسه کتابفروشان کرد چونکه اگر اقتصاد امروز را در نظر بگیریم با پنج سال قبل فرق زیادی داشته است و باید قیمت جدیدی برای این کتاب ها در نظر گرفت تا نفعی برای کتابفروشان داشته باشد.
طبیعی است که اگر چنین اتفاقی نیفتد انگیزه ای برای عرضه کتاب ها از سوی کتابفروشان وجود ندارد و این کتاب ها از عرصه پخش خارج می شوند و به اصطلاح ما می میرند ازاین رو باید با اصلاح قیمتی که از سوی ناشر اتفاق می افتد کتاب ها به دست کتابفروشان برسد که آنها هم نفع مالی نسبتاً بهتری را از این کتاب ها داشته باشند. هرچند که شخصاً مخالف اصلاح قیمت برای کتاب های انتشار یافته با بازه زمانی یک تا سه سال برای هر نشر هستم.

1402/02/06
00:55:52
5.0 / 5
335
تگهای خبر: بازار , تولید , خرید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ