میان افتخار حسین مطرح كرد؛

امام خمینی نخستین رهبر جهان اسلام است که به فلسطین توجه کرد

امام خمینی نخستین رهبر جهان اسلام است که به فلسطین توجه کرد

به گزارش پرسی بلاگ، وزیر اسبق اطلاع رسانی ایالت خیبرپختونخوا پاکستان گفت امام خمینی با درایت خود آخرین جمعه رمضان را به نام روز جهانی قدس نامگذاری و بعنوان نخستین رهبر جهان اسلام به فلسطین توجه کرد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، به مناسبت روزجهانی قدس و به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و همینطور مشارکت سرکنسولگری ایران، جرگه صلح ملی بین المذاهب ایالت خیبرپختونخوا و شورای امامیه اتحاد بین المسلمین پیشاور همایش «قدس هویت و اعتبار جهان اسلام» در دو نشست باحضور رهبران احزاب مختلف، شخصیت های برجسته سیاسی، مذهبی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی، علمای شیعه و سنی برگزار گردید.
در این همایش علی بنفشه خواه، سرکنسول ایران، مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور، قبله ایاز، رئیس شورای ایدیولوژی اسلامی پاکستان، مولاناحامد الحق، رئیس شورای دفاع پاکستان و رهبرحزب جمعیت علمای اسلام (س)، رئیس حوزه علمیه دارالحقانیه اکوره ختک نوشهره، اختیار ولی خان، رهبر پارلمانی حزب مسلم لیگ (ن) و نماینده مجلس ایالت خیبرپختونخوا، میا افتخارحسین، دبیرکل حزب ملی عوامی و وزیر اسبق اطلاع رسانی ایالت خیبرپختونخوا، علامه رمضان توقیر، وکلای سرشناس ایالت، شبکه های تلویزیونی و اصحاب رسانه و جمع کثیری از مسؤلان و دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از شهرهای مختلف ایالت خیبرپختونخوا، ایبت آباد، پیشاور، پاراچنار، کوهات، اورکزی، هنگو، دیره اسماعیل خان، هری پور، نوشهره، مردان و مناطق قبایلی حضور داشتند.
پیش از مراسم، نمایشگاه نقاشی با مبحث قدس که توسط هنرجویان خانه فرهنگ ج. ا. ایران به تصویرکشیده شده بود در معرض بازدید شخصیت ها و شرکت کنندگان در این همایش قرارگرفت.
سپس این همایش با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاسم جاوید، قاری جوان و ممتاز پیشاور شروع شد. درابتدا کلیپ مستند ویدئویی ۷ دقیقه ای با مبحث غزه و فلسطین درمورد فجایع و ظلم رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم فلسطین به زبان اردو برای حضار پخش گردید.
علی بنفشه خواه، سرکنسول ایران درپیشاور ضمن تشکر ازخانه فرهنگ ایران و ابراز خرسندی از حضور خود در این همایش باشکوه، خطاب به سیاستمداران، علمای دینی و مذهبی و اصحاب رسانه اظهار داشت: در ایام اخیر خبر افزایش یکپارچگی و وحدت بین کشورهای اسلامی ازجمله بهبود روابط ایران و عربستان سعودی مورد استقبال اغلب کشورهای اسلامی قرار گرفته که امیدواریم امیدوام در آینده نزدیک هم شاهد کاهش اختلافات درجهان اسلام باشیم.
سرکنسول ایران درپیشاور با اشاره به تأسیس رژیم صهیونیستی اسرائیل درسال ۱۹۴۸ میلادی اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که جهان اسلام از ادامه اشغال، شکنجه مردم بیگناه و تحقیر برادران و خواهران مسلمان در فلسطین رنج برده و همه ساله درماه مبارک رمضان مسجد الاقصی مورد هتک حرمت قرار می گیرد و به مردم مسلمان اجازه عبادت در این مکان مقدس داده نمی گردد. همه این رفتارهای وحشیانه در حالی اتفاق می افتد که سازمان های به اصطلاح حقوق بشری بین المللی عملاً سکوت کرده اند. شکی نیست تا آن زمان که تسامح و مماشات جهانیان ضد رژیم صهیونیستی ادامه یابد، جلوی اقدامات و جنایات غیرانسانی آنها گرفته نخواهد شد.
بنفشه خواه اظهار داشت: این رژیم نامشروع، از آغاز تاکنون، هزاران فلسطینی را شکنجه و به شهادت رسانده و درنتیجه این رفتار خشونت آمیز، در دو دهه بیشتر از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه محصور هستند و این رژیم بیشتر از ۴ میلیون نفر را آواره و مجبور به ترک منازل خود کرده است. درحالیکه صهیونیست ها در آن مناطق درحال شهرک سازی می باشند.
وی اظهار داشت: در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مردم سراسر جهان همواره حمایت یکپارچه خویش را از مردم مظلوم فلسطین نشان می دهند. بیشتر از چهار دهه است که مردم جهان به مناسبت روز جهانی قدس در اعتراض به اشغال فلسطین توسط اسرائیل و اعلام حمایت معنادار خود از مردم مظلوم و انزجار از سیاست های نژادپرستانه رژیم اسرائیل راهپیمایی هایی برگزار می کنند. تابحال ۴۴ قطعنامه درشورای امنیت سازمان ملل متحد، ضد رژیم صهیونیستی به منظور عقب راندن آنها از اراضی اشغالی، محکومیت حمله آنها به مسجد الاقصی، توقف شکنجه و کشتار مردم بی گناه و مسائل در ارتباط با این رژیم عرضه شده است. اما متأسفانه آمریکایی ها از حق وتوی خود برای خنثی کردن این قطعنامه ها بهره برده اند که سبب وقاحت و وحشیگری بیشتر صهیونیست ها شده است. آمریکا و متحدانش بدون توجه به حقوق فلسطینیان و با نقض آشکار مقررات بین المللی، طرح هایی را عرضه کرده که کاملاً در جهت تداوم اشغالگری اسرائیل است.
سرکنسول ایران در پیشاور اضافه کرد: ما بعنوان کشورهای مختلف اسلامی و سایر ملل آزادیخواه جهان، نباید در پشتیبانی از برادران و خواهران مسلمان خود که آنرا وظیفه انسانی و دینی مان می دانیم، دریغ نمائیم. و با قدرت، همبستگی خویش را به ملت فلسطین اعلام می نماییم و توجه جهانیان را به این نکته جلب می نمائیم که مساله قدس، بزرگترین و اصلی ترین مساله درجهان اسلام می باشد.
بنفشه خواه در انتهای سخنان خود اظهار داشت: معتقدیم تنها چاره و فصل مساله فلسطین، پیش گرفتن دموکراتیک ترین راه بوده و آن برگزاری همه پرسی در این سرزمین بعد از آزادی تمامی اسرای فلسطینی از سیاه چال های رژیم آپارتاید اسرائیل و بازگشت همه پناهندگان فلسطینی به وطن خود می باشد.
بی شک بر مبنای وعده خداوند متعال، در قرآن کریم، مردم ستمدیده در آینده نزدیک فرمانروای جهان خواهند شد.
قبله ایاز، رئیس شورای ایدولوژی اسلامی پاکستان ضمن تقدیر از خانه فرهنگ ایران بر اهتمام جدی خود در مورد برگزاری برنامه های مختلف وحدت آفرین میان شیعه و سنی، در بخشی از سخنان خود گفت: امروز علما و روحانیون شیعه و سنی برای مساله قدس گرد هم آمده اند و این مورد حاصل تلاشهای جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره در برابر مساله فلسطین به وظیفه خود عمل نموده و خانه فرهنگ ایران در پیشاور با پیام وحدت المسلمین برای بیداری و یادآوری به مسلمانان این منطقه هرساله برنامه های روز قدس را برگزار نموده و در این جهت بسیار مسئولانه فعال بوده است.
رئیس شورای ایدولوژی اسلامی پاکستان اظهار داشت: بعد از مدت طولانی ایران و عربستان به تفاهم رسیده و این تفاهم تنها محدود به این دو کشور نبوده، بلکه ثمرات و اثرات آن باعث پیشرفت و آرامش درکشورهای اسلامی ازجمله: یمن و سوریه خواهد بود.
قبله ایاز اشاره کرد: به سبب مشکلات و عدم ارتباطات میان ایران و عربستان سعودی، پاکستان هم با برخی مشکلات روبرو بوده و امیدواریم به یمن از سرگیری ارتباطات دو کشور بزرگ اسلامی، مشکلات کشور پاکستان هم برطرف شد.
مولاناحامد الحق، رئیس شورای دفاع پاکستان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (س) و رئیس حوزه علمیه دارالحقانیه اکوره ختک نوشهره با اشاره به برگزاری مراسم روز قدس در جمعه الوداع درحوزه علمیه دارالحقانیه اکوره ختک نوشهره گفت: بنده از جانب حوزه علمیه اکوره ختک از علما و روحانیون شرکت کننده در این کنفرانس و بخصوص از رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور تشکر و قدردانی نموده و روز قدس را بعنوان دفاع ازهویت جهان اسلام شناخته و برای حل مساله فلسطین و دفاع از قدس بعنوان مبحث اول و اساسی جهان اسلام تاکید می نمایم.
رئیس حوزه علمیه دارالحقانیه اکوره ختک نوشهره با تأکید بر درخواست تشکیل اتحادیه کشورهای مسلمان برای ایجاد وحدت بین المسلمین، از دولت های کشورهای اسلامی ازجمله: ایران، کشورهای آسیای میانه، عراق، پاکستان، افغانستان، عربستان سعودی و امارات اظهار داشت: چین از خود جرأت نشان داده و میان ایران و عربستان تفاهمنامه ای را به امضا رسانده و برای اتحاد و تحکیم اقتصاد و سیاست منطقه گام بزرگی برداشته است.
وی اضافه کرد: امیدواریم جنگ عربستان و یمن هم به زودی به پایان رسیده و وزیر امورخارجه ایران به کشور عربستان سعودی سفر نماید و امیدوارم خواب وحدت مسلمین عالم محقق می گردد.
مولاناحامد الحق اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل هیچگاه راضی به تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی نبوده، اما امکان تشکیل این اتحادیه بعد از تفاهم دو کشور بزرگ اسلامی ایران و عربستان محقق و به زودی عملی خواهد شد.
وی اضافه کرد: بنده به سفیر ایران در اسلام آباد هم تاکید داشته ام که در مورد ظلم و بربریت اسرائیل ضد مردم مظلوم غزه و فلسطین بایستی کنفرانس اسلامی منعقد شده و حزب جمعیت علمای اسلام (س) در این جهت هر نوع همکاری لازم را انجام خواهد داد.



صدیق الرحمان پراچا، رهبر حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا با توصیف نمودن قدس بعنوان خط قرمز مسلمانان گفت: استقامت مردم فلسطین در مقابل ظلم بی حد رژیم غاصب صهیونیستی به خاطر حمایت مردم ایران و پاکستان می باشد. چونکه آنان اطمینان دارند مردم ایران و پاکستان در این راه پشتیبان آنان بوده و آنان را تنها نخواهند گذاشت.
رهبر حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: کشورهای اسلامی بعد از تفاهم دو کشور مسلمان ایران و عربستان سعودی هم این فرصت را داشته تا اتحادیه ای برای حل مساله فلسطین و آزادی قدس را ایجاد کرده و ازجهاد و استقامت مردم فلسطین درمقابل رژیم صهیونسیتی حمایت نموده و به سیاست های شوم آمریکا و این دولت غاصب پاسخ محکم و دندان شکن دهند.
مقصود سلفی، رئیس حزب جماعت اهل حدیث ایالت خیبرپختونخوا در سخنان خود گفت: کشور پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی با ظرفیت های فراوان مادی و معنوی خود توانایی نابودی رژیم غاصب اسرائیل و دفاع قاطع از مردم مظلوم فلسطین را داشته و این آرزو در زمان اتحاد واقعی و همسویی جهان اسلام محقق می گردد.
رئیس حزب جماعت اهل حدیث ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: مسجد الاقصی محور مشترک همه مسلمانان جهان بوده و بی توجهی به این قبله اول مسلمانان و سکوت در برابرجنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، ظلمی بزرگ به جهان اسلام می باشد. و دیگر زمان آن فرا رسیده است که دولتمردان کشورهای اسلامی سکوت خویش را شکسته و برای اقدامی جدی جهت آزادی قدس شریف وارد میدان عمل شوند.
مقصود سلفی اضافه کرد: اهمیت و جایگاه قدس شریف در نگاه امام خمینی (ره) در جهت اهداف عالیه و مشترک متفکران راستین جهان اسلام بوده و این مرد بزرگ تاریخ معاصر با درک اهمیت و جایگاه مسجد الاقصی برای بیداری جهان اسلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را بعنوان روز جهانی قدس نام گذاری نموده است.
علامه جهانزیب جعفری، رئیس حزب مجلس وحدت المسلمین ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: ایران برای جهان اسلام حسن و برکات بزرگی داشته و اگر اوراق تاریخ مشاهده گردد، تمامی علمای بزرگ تشیع و تسنن از کشور ایران می باشند.
رئیس حزب مجلس وحدت المسلمین ایالت خیبرپختونخوا در قسمتی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: بصیرت حضرت امام خمینی (ره) مساله فلسطین را به مساله جهان اسلام تبدیل کرده و توجه مسلمانان عالم به مظلومیت مردم فلسطین متمرکز شده است. و این خود یک نوع خدمت بزرگی به جهان اسلام بوده، چونکه او می دانست که مساله فلسطین مساله جهان اسلام است نه جهان عرب. و خیلی از مشکلات جهان از وجود ناپاک رژیم صهیونیستی بوده و نبایستی از آن چشم پوشی نمود.
میا افتخارحسین، دبیرکل حزب ملی عوامی و وزیر اسبق اطلاع رسانی ایالت خیبرپختونخوا در این مراسم اظهار داشت: مسئله فلسطین از هر زاویه مساله اسلامی، انسانی و مظلومیت بشری بوده و علت آن عدم وحدت دربین مسلمانان عالم می باشد. اگرمسلمانان متوجه دسیسه ها و نقشه های پشت پرده دشمنان اسلام می بودند، هیچگاه فلسطین در این اوضاع نمی ماند. متأسفانه منافع جهان اسلام و سیاست های خارجی مشترک نبوده و این امر سبب بروز مشکلات درکشورها و جوامع اسلامی بوده است.
دبیرکل حزب ملی عوامی و وزیر اسبق اطلاع رسانی ایالت خیبرپختونخوا باتاکید براتخاذ یک سیاست خارجی و منافع کشورهای اسلامی برپایه آموزه های اسلامی اظهار داشت: باچاخان، مؤسس حزب ملی عوامی درسال ۱۹۲۶ به بیت المقدس سفر داشته و به فلسطینی ها نصیحت نموده تا زمینهای خویش را به یهود نفروشند، اما آنان درپاسخ به باچاخان گفتند: امام مهدی به زودی ظهورکرده و زمین ها را به مسلمانان پس خواهد داد. بنابراین مانعی برای فروختن زمین به یهودی ها وجود ندارد. باچاخان در جواب آنان اظهار داشت: با این تفکر، غلامی، سرنوشت شما خواهد شد.
میا افتخار اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) با درایت و آینده نگری خود آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به به نام روز جهانی قدس نامگذاری کرده و بعنوان نخستین رهبردرجهان اسلامی به قدس توجه نموده و پرده از چهره خبیث رژیم صهیونیستی برداشته است.
وی با تأکید بر چاره مساله فلسطین و برگرداندن آواره های فلسطینی به موطن خود و آباد نمودن این سرزمین مقدس اضافه کرد: با این که چین یک کشور کمونیستی بوده، اما دوکشور مسلمان ایران و عربستان را به یکدیگر نزدیک کرده و کلید انقلاب دیپلماتیک را زده است. و این امر مهم، ثمرات فراوانی را برای جهان اسلام داشته و باعث اتحاد بین المسلمین خواهد شد.
اختیار ولی خان، رهبر پارلمانی حزب مسلم لیگ (ن) و نماینده مجلس ایالت خیبرپختونخوا در سخنان خود گفت: مساله فلسطین مساله دینی و اعتقادی مسلمانان جهان بوده و تا آن زمان که بیت المقدس آزاد نگردد، مسلمانان مدیون مردم مظلوم فلسطین خواهند بود.
رهبرپارلمانی حزب مسلم لیگ (ن) و نماینده مجلس ایالت خیبرپختونخوا بیان داشت: اسرائیلی ها نماد بربریت و ظلم به مردم مظلوم فلسطین بوده و بایستی کشورهای جهان اسلام به وظیفه شرعی خود عمل کرده و درتمامی زمینه ها از آنان دفاع کرده و به رژیم غاصب صهیونیستی پاسخ محکمی بدهند. رژیم صهیونیستی بایستی بداند توان هسته ای پاکستان قدرتهدف قرار دادن اسرائیل را دارد.
اختیار ولی اظهار داشت: پشت سر تمامی مسائل جهان اسلام دسیسه ها و سیاست های یهودی قرار داشته و پشت سر اختلافات ایران و عربستان و حتی از بین بردن اقتصاد و وحدت میان شیعه و سنی هم دست پنهان اسرائیل قرار دارد.
وی اضافه کرد: رهبران سیاسی و مذهبی حاضر در این کنفرانس بایستی سوگند یاد کرده تا محصولات اسرائیلی مانند فست فود ها و نوشیدنی های کوکاکولا را تحریم کرده و این یک نوع آغاز جهاد ضد این رژیم غاصب خواهد بود.
دکتر فخرالاسلام، رئیس مرکز مطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور گفت: رژیم صهونیستی در ماه مبارک رمضان مردم فلسطین را عمداً مورد ظلم و آزار قرار داده، تا توجه عالم اسلام را از اتفاقات و تظاهرات سیاسی درسرزمین اشغالی منحرف نماید. اما با این وجود توجه جهان اسلام به مساله فلسطین چندین برابر شده است.
رئیس مرکز مطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور بیان داشت: متأسفانه کشورهای جهان اسلام نقش اساسی و اثر گذار خویش را در برابر مساله فلسطین ایفا ننموده اند. جوانان مسلمان جهان، امروز بایستی مساله فلسطین را درشبکه های اجتماعی مطرح نموده و برای آزادی بیت المقدس و استقلال فلسطین صدای خویش را به جهانیان رسانده و ظلم های رژیم
صهیونیستی را به تمام جهان بازگو نمایند. عدم توجه به مساله بیت المقدس از جانب بعضی از دولت های اسلامی احتیاج به تلاشهای اجتماعی داشته و بیداری مردم ۵۶ کشور جهان در این خصوص در برنامه ها قرار گیرد. ملت اسلامی بایستی دولت های مسلمان را برای تلاش و رسیدن به چاره مساله فلسطین و پیشگیری از ظلم های رژیم صهیونیستی مورد فشار قرار دهند.
اقبال حیدری، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام ایالت خیبرپختونخوا و رئیس شورای صلح ملی بین المذاهب ایالت خیبرپختونخوا، با تقدیر ازخانه فرهنگ ایران برای برگزاری این همایش باشکوه در سخنان خود گفت: شورای صلح ملی بین المذاهب ایالت خیبرپختونخوا همیشه برای از بین بردن فرقه گرایی در کشور اقدامات مؤثری انجام داده و به سبب فرقه گرایی و نبود وحدت بین المسلمین، رژیم صهیونیستی در این ایام با برکت ماه مبارک رمضان دست به افزایش ظلم و ستم خود ضد مردم مظلوم فلسطین زده است.
رئیس حزب جمعیت علمای اسلام ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: اگر مسلمانان فتوای مفتی کفایت الله، مفتی هند مبنی برتحریم تجارت با اسرائیل را عملی می نمودند، امروز مساله قدس و کشورهای مسلمان متفاوت بود.
وی اظهار داشت: ما شرکت کنندگان دراین کنفرانس از دولت پاکستان و سران دیگر کشورهای اسلامی درخواست می نمائیم، برای آزادی قبله اول مسلمانان صدای خویش را بلند کرده و تصمیمات جدی را عملی نمایند.
سید فیاض علی شاه، معاون حزب قومی وطن و معاون اداره تبلیغ الاسلام و سردبیر روزنامه مشرق با بیان تاریخچه بیت المقدس اضافه کرد: مساله قدس امتحان تمامی مسلمانان جهان بوده و تنها راه موفقیت و سربلندی در این امتحان، اتحاد بین المسلمین می باشد.
معاون حزب قومی وطن و معاون اداره تبلیغ الاسلام و سردبیر روزنامه مشرق اظهار داشت: همان طورکه عنوان کنفرانس امروز هویت و اعتبار جهان اسلام را قدس نامیده شده است، در این شکی نیست و بایستی مسلمانان جهان برای دفاع از این هویت و اعتبار قدس شریف، با اثبات وحدت خود در میدان عمل و کنارگذاشتن همه اختلافات به وجود ناپاک رژیم صهیونیستی پایان دهند.
سید فیاض علی شاه اضافه کرد: درشرایط کنونی که رژیم صهیونیستی با مشکلات داخلی و بحران سیاسی مواجه بوده، فرصت نادری برای جهان اسلام ایجاد کرده، تا با تحریم تمام محصولات آنان، این رژیم غاصب را بیشتر تضعیف نمایند.
مولانا شعیب رئیس شورای بین المللی علما و مشایخ پاکستان در اظهارات خود بر آغاز نهضت برای آزادی قدس تاکید ورزیده و گفت: شورای بین المللی علما و مشایخ پاکستان پس ازعید سعید فطر، نهضتی را برای بیداری مردم پاکستان بخصوص قوم پشتون درحمایت ازمردم مظلوم فلسطین آغازخواهد نمود.
رئیس شورای بین المللی علما و مشایخ پاکستان اظهار داشت: راهپیمایی های روزجهانی قدس درسراسر پیشاور به همت شورای بین المللی علما و مشایخ پاکستان و با شرکت مردم و انجمن های اسلامی این شهر برگزار شده است. البته نبایستی به برگزاری راهپیمایی ها و کنفرانس ها بسنده کرد، چونکه مساله فلسطین نیازمند بیشتر از اینها بوده و بایستی راه کارهای عملی را درپیش گرفت. دولت های ایران، افغانستان، پاکستان و دیگر دولت های اسلامی می بایست برای آزادی قدس تلاشهای مشترک و منسجمی را انجام دهند.
مفتی عبدالجمیل منصوری، امام جماعت و رئیس حوزه علمیه فاروق پیشاور در انتها همایش با تأکید بر مبحث همایش با عنوان" قدس هویت و اعتبار جهان اسلام" دعای پایانی مراسم را با آرزوی توفیقات روز افزون برای جمهوری اسلامی ایران بعنوان افتخارکشورهای اسلامی و منادی وحدت و یکپارچگی درجهان اسلام و نمایندگی فرهنگی این کشور سرافراز و همینطور سربلندی و اتحاد کشورهای اسلامی به پایان رساند.


منبع:

1402/01/31
04:06:27
5.0 / 5
377
تگهای خبر: اجتماعی , اطلاع رسانی , انسانی , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ