عوامل پیدایش و تشدید سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

عوامل پیدایش و تشدید سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

پرسی بلاگ: سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که معده و روده را تحت تأثیر قرار می دهد. علایم این سندرم شامل گرفتگی و درد شکم، نفخ، اسهال یا یبوست یا هر دو است.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از پایگاه خبری "مایو کلینیک"، این یک بیماری مزمن و مدیریت آن، یک پروسه طولانی مدت است. فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به IBS علایم شدید دارند.
تعدادی از افراد می توانند علایم خودرا با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس کنترل کنند. این سندرم تغییری در بافت روده ایجاد نمی کند یا خطر مبتلاشدن به سرطان روده بزرگ را افزایش نمی دهد. همین طور علت دقیق IBS هنوز مشخص نیست.
عواملی که بنظر می رسد در پیدایش و تشدید علایم آن نقش داشته باشند، عبارتند از:
* انقباضات عضلانی روده
* مشکلات سیستم عصبی
* عفونت های شدید
* برخی خوراکی ها
* تغییر در باکتری های روده
* استرس
بیشتر افراد مبتلا به IBS علایم بدتر یا مکرری را در طول دوره های افزایش استرس تجربه می کنند. سندرم IBS بیشتر در افراد زیر ۵۰ سال و در بیشتر موارد در زنان رخ می دهد.
روش های تشخیصی از قبیل کولونوسکوپی، سیتیاسکن، آندوسکوپی فوقانی و آزمایش مدفوع می توانند وجود یا عدم وجود IBS را تایید کنند. هنوز درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و درمان IBS فعلا فقط بر تسکین علایم متمرکز است.
اگر مبتلا به IBS هستید، اهتمام کنید: از غذاهایی که علایم شما را تحریک می کنند اجتناب کنید، غذاهای با فیبر زیاد بخورید، به مقدار زیاد مایعات بنوشید و بطور منظم ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید.




منبع:

1402/01/18
22:21:02
5.0 / 5
328
تگهای خبر: بیماری , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ