توسط انتشارات راه یار؛

سرگذشت رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان به کتابفروشی ها آمد

سرگذشت رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان به کتابفروشی ها آمد

پرسی بلاگ: کتاب زاده زابل با تحقیق محمدجواد کربلایی و میلاد حبیبی توسط انتشارات راه یار چاپ و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «زاده زابل؛ سرگذشت حبیب الله دهمرده» با تحقیق محمدجواد کربلایی و میلاد حبیبی بتازگی توسط انتشارات راه یار چاپ و روانه بازار نشر شده است.
حبیب الله دهمرده، نماینده فعلی «زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند» در مجلس شورای اسلامی، استاندار اسبق لرستان، کرمان و سیستان وبلوچستان، رییس دانشگاه سیستان وبلوچستان است.
در قسمتی از سخن نویسنده این کتاب می خوانیم:
«تصمیم بر این بود که از پیشرفت ها و دستاوردها بنویسیم. می خواستیم پای حرف دانشمندان و نخبگان و فناوران و صنعتگران کشورمان بنشینیم و از سختی ها و فراز و فرودها و اقدامات علمی و فناورانه شأن بگوییم. پیشرفت ها و دستاوردهایی که حائز زوایای مختلف و مختلفی هستند و می توان آنها را بطور کلی به شش بخش تقسیم کرد: صنعت، علم و فناوری، فرهنگی، اجتماعی، دفاعی امنیتی و در نهایت حکمرانی. در میان این شش حوزه آنچه بیش از همه پنهان و ناملموس و البته زیربنایی تر بنظر می رسد موضوع حکمرانی است. منظور از حکمرانی اقدامات و دستاوردها و پیشرفت هایی است که در عرصه مدیریت، سیاست ورزی و دیپلماسی کشور رقم خورده است. بدین سبب در دورانی که عده ای خسته و ناامید از دانشکده های غرب زده مدیریت، بدنبال واردات مدیر از غرب بودند تا مشکلات کشور را مرتفع کنند. سراغ عرصه مدیرت رفتیم! هدفمان این بود با زیر ذره بین بردن مدیران جهادی و شاخص کشورمان، آنها را به عنوان الگوهای موفق بومی در عرصه مدیریت و سیاست گذاری به جامعه معرفی نماییم.
در این میان ناگهان پایمان به سیستان و بلوچستان باز شد؛ سرزمینی که از دید سرمایه داری از مرکز دور افتاده و آنچنان امتیاز و اعتباری برایش قائل نیستند. مختصاتی که در طول این سال ها به آن بی مهری ها کرده اند. به دورش رانده اند، برایش کم گذاشته اند و مردمان صبور و غیورش را رنجانده اند.
مسلماً اگر بناست تحول و پیشرفتی رخ بدهد، اول از همه دست مدیریان و مسئولان را می بوسد؛ برای اینکه برمبنای تدابیر، سیاست گذاری ها و اقدامات آن هاست که مسیر پیشرفت کشور ریل گذاری می شود. این تجربه ها، این تلخی ها و شیرینی ها، این موفقیت ها و ناکامی ها، این فراز و فرودها باید به گوشمان برسد و در حافظه تاریخی مان ثبت و ضبط شود. آیندگان و نسل های جدیدی که مقرر است در این راه قدم بگذارند و شانه به زیر این دفعه سنگین بدهند، باید با تاکید بر این روایت ها و تجربیات بهترین تصمیمات را بگیرند و مناسب ترین راهکار ها را برگزینند.»
در قسمتی از این کتاب نیز می خوانیم:
«آن قدر جزع و فرع می کنم که موقع خداحافظی، امیر بزرگوار جناب آقای شجاع یواشکی به من اشاره می کند و می گوید: «بی سر و صدا برو بساز.» پس از این جلسه، قسمتی از زمینهای ارتش را می گیریم و بدون مجوز و تنها با یک اشاره آقای شجاع دورو بر سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰، ساخت و ساز را شروع می نماییم. خدا پدر و مادر این شجاع را بیامرزد؛ خاله و عمه و دایی و عمویش هم رویش! به این شکل، مساحت گسترده ای از زمینهای ارتش را بدون پرداخت حتی یک ریال پول و بدون هیچ مجوزی، برای دانشگاه می گیریم. حالا در چنین زمین وسیعی، تا ابد می توان ساخت و ساز کرد و دانشکده و رشته اضافه کرد.
با این اقدامات و سرمایه گذاری ها، داریم خودمان آماده می نماییم تا بتوانیم از لیسانس بیاییم بالاتر و دانشجوی فوق لیسانس و دکتری بگیریم؛ بدین سبب این طور نیست که دانشگاه به همین سادگی رشد کند. باید مقدماتی فراهم گردد تا بتوان بر بستر این مقدمات، قدهای بزرگ تری برداشت. دانشگاهی که دانشجویان فوق لیسانس و دکتری نداشته باشد، دبیرستانی بیش نیست؛ بدین سبب بدنبال ایجاد دانشگاهی جامع در تمام مقاطع هستم. برای آنکه در رشته ای مقطع فوق لیسانس ایجاد شود، لازم است دانشگاه تعداد زیادی تحصیل کرده دکتری داشته باشد. همین طور فرایندی برای تربیت استاد ایجاد شود. حالا با تمام توان بدنبال کادرسازی و اصلاح سیاستگذاری در دانشگاه هستم. بررسی می کنم؛ باتوجه به نیازها، دو تا رشته موقعیت مناسب تری برای سرمایه گذاری دارند؛ یکی ریاضی و دیگری مهندسی شیمی. مهندسی شیمی پیش از انقلاب در دانشگاه تأسیس شده بود؛ اما کار خاصی برای آن انجام نداده بودند. گروه ریاضی را هم چون رشته خودم بود، در دوران معاونت راه انداخته بودیم.»
این کتاب در ۴۴۷ صفحه همراه با اسناد و مدارک در رابطه با حبیب الله دهمرده، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان عرضه شده است.


منبع:

1402/01/11
02:46:43
5.0 / 5
351
تگهای خبر: اجتماعی , بازار , صنعت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ