برای تولید زباله کمتر و یک سفر محیط زیستی در نوروز چه کنیم؟

برای تولید زباله کمتر و یک سفر محیط زیستی در نوروز چه کنیم؟

به گزارش پرسی بلاگ، هنگام سفر به طبیعت، رفتار ما انسان ها با طبیعت و محیط زیست چگونه است؟ آیا هم اکنون رفتار همه ما ایرانی ها با طبیعت و محیط زیست رفتارهای آگاهانه و مسئولانه است؟



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، رها سازی ماهی قرمز سفره هفت سین، زباله های رها شده در طبیعت، شکستن شاخه و برگ درختان، افزایش احتمال آتشسوزی و... از مواردی هستند که چند سالی است با شروع سال نو ذهن همه دوستداران و فعالان محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی را به خود مشغول کرده است.

قطعا استفاده از طبیعت و تفرج در آن حق همه مردم است؛ اما حواسمان باشد که حق صدمه به طبیعت را نداریم. پسماندهای غذایی بعنوان یکی از چالش های زیست محیطی شهرهای بزرگ شناخته می شوند. با افزایش مصرف گرایی و رشد روز افزون استفاده از فست فودها و غذاهای بیرون بر، حجم زباله های غذایی و پسماندهای شهری افزایش پیدا کرده است؛ اما در روزهای نوروز با افزایش سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، حجم این زباله ها بیشتر خواهد شد.

هنگام حضور در طبیعت یا در راه سفر حتما با خود کیسه زباله همراه داشته باشید و زباله های تولیدی خویش را جمع کنید و به بحث مدیریت پسماند در مسافرت و تفرج ها اهمیت دهید. حتی اگر شهروندان بتوانند زباله هایی را که از قبل در طبیعت باقی مانده جمع کنند؛ خیلی خوب است؛ چونکه این کار کمک به طبیعت خودمان و حفظ آن برای نسل های آینده است.

همچنین بهتر است؛ در پارک ها و آثار طبیعی از آن دسته مواد غذایی استفاده نماییم که زباله کمتری تولید کنند. همینطور از بسته بندی پلاستیکی کمتری استفاده نماییم یا حداقل یک کیسه را برای چند چیز مختلف استفاده نماییم تا زباله کمتری تولید شود.

از ریختن زباله در جاده ها خودداری نماییم. حتما داخل ماشین یک سطل کوچک یا کیسه زباله برای جمع آوری پسماند خود داشته باشیم.

یک وعده غذایی می تواند غذایی چند ۱۰ گرم پسماند آلومینیوم، کاغذ و پلاستیک تولید نماید. بعلاوه زمانی که پسماند غذایی زیاد شود، غذای در دسترس حیوانات بی خانمان بیشتر خواهد شد. در نتیجه رشد غیرقابل کنترل برخی گونه ها امکان دارد نظم زنجیره غذایی را برهم زند و سبب از بین رفتن تعادل در طبیعت شود.

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته در رابطه با پسماندهای غذایی

عمده آلودگی بوجود آمده ناشی از پسماندهای غذایی، در جریان جمع آوری آنها اتفاق می افتد. افزایش ضایعات غذایی که اغلب محتوی آب هستند، سبب بیشتر شدن حجم زباله تر می شود. زباله تر علاوه بر مشکلاتی که در جمع آوری پسماند ایجاد می کند، سبب به وجود آمدن شیرابه هم می شود که امکان دارد منابع آب را در معرض خطر و آلودگی قرار دهد. کاهش حجم زباله و بخصوص زباله غذایی به معنای کاهش برداشت ما از منابع طبیعی است.

بهترین روش مدیریت پسماند «بازیافت» آن است. میتوان زباله غذایی را به مواد قابل استفاده و سودمند دیگری مانند کمپوست تبدیل کرد که یکی از بهترین راه های بازیافت این دسته از زباله هاست.

نکته حائز اهمیت دیگر اینست که کنترل وضعیت پسماندهای غذایی به فعالیت افراد جامعه هم بستگی دارد. خرید مواد غذایی باکیفیت، استفاده از روش های صحیح حمل مواد غذایی از فروشگاه تا منزل مانند خرید نان با استفاده از ساک پارچه ای و نگهداری صحیح نان در منزل از مصادیق مسئولیت مردم در پیشگیری از افزایش ضایعات غذایی است.

همچنین اگر از چادر یا زیرانداز در طبیعت استفاده می کنیم؛ بهتر است؛ در سکوهای ساخته شده اتراق نماییم و از نشستن روی رستنی ها که سبب له شدن آنها می شود؛ جلوگیری نماییم. شاید از نظر ما بسیاری از رستنی ها علف هرز باشد اما خیلی از آنها گونه های اندمیک و بومی منطقه هستند، ازاین رو باید از له کردن و گذاشتن اجسام داغ روی آنها خودداری نماییم.

چادرها را به شاخه های درختان بخصوص درختان جوان و کم سن نبندیم و در صورت روشن کردن آتش از خاموش شدن آن به هنگام ترک محل اطمینان حاصل نماییم چونکه امکان دارد خاکستر زیر آتش با وزش باد سبب وقوع آتشسوزی های عظیم در جنگلها و مراتع کشور شود.

از شکستن شاخه ها و بوته های زنده خودداری نماییم. همینطور از هر نوع صید و شکار و آزار و اذیت پرندگان و حتی حشرات جلوگیری نماییم. بطور قطع رعایت این نکات سبب حفظ محیط زیست و داشتن یک سفر آگاهانه و مسئولانه می شود.

بیشتر بخوانید: پیشنهاداتی برای تولید زباله کمتر و یک سفر محیط زیستی

به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، طبق تعریف انجمن بین المللی اکوتوریسم (TIES)، میتوان اکوتوریسم را بعنوان سفری مسئولانه به مناطق طبیعی تعریف کرد که در این سفر محیط زیست و رفاه مردم محلی حفظ می شود. چنین سفرهایی را میتوان به لطف شبکه بین المللی موجود میان افراد، مؤسسات و صنعت توریسم ایجاد کرد که در آن گردشگران و متخصصان گردشگری در مورد مسائل زیست محیطی آموزش می بینند.

پیوستن به اکوتوریسم راهی برای تضمین ادامه رونق صنعت توریسم، عرضه مزایای اجتماعی و اقتصادی به مقاصد و جوامع در سرتاسر جهان است. طبیعت گردی فرصتی را برای غرق شدن در دنیای طبیعی به روشی لذت بخش و مؤثر فراهم می آورد. اما علیرغم هدف محافظت از محیط زیست، اکوتوریسم می تواند حتی ناخواسته صدمه های زیست محیطی ایجاد نماید چونکه اکوتوریست ها اغلب به مناطق و محیطی شکننده می روند که در معرض خطر سقوط یا فرسایش قرار دارند. اختلال در زندگی حیات وحش، حذف پوشش گیاهی با جمع آوری گیاهان و افزایش تولید زباله به علت حضور بازدیدکنندگان در منطقه هم از نتایج احتمالی طبیعت گردی است.

در سفرهای نوروزی با داشتن چنین سفری مسئولانه می توانیم محیط زیست خویش را حفظ نماییم و بلای جان تنوع زیستی و حیات وحش مان نشویم.

بیشتر بخوانید: «گردشگری انبوه»؛ بلای جان محیط زیست





منبع:

1401/12/28
07:29:12
5.0 / 5
287
تگهای خبر: آثار , آموزش , اجتماعی , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ