قزلی مطرح كرد؛

اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می کنند

اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می کنند

به گزارش پرسی بلاگ، نویسنده کتاب شریان مکران در اختتامیه دومین جایزه کتاب روایت پیشرفت اظهار داشت: زمانی که ما اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می کنند و بهره برداری از آن می شود.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، اختتامیه دومین جایزه کتاب روایت پیشرفت عصر امروز سه شنبه نهم بهمن در خانه اندیشه ورزان اجرا شد.
میلاد حبیبی مجری این برنامه در ابتدای آن اظهار داشت: از اوایل دهه ۹۰ بطور جدی مجموعات مختلفی به موضوع روایت پیشرفت پرداختند و بدین سان باتوجه به اهمیت موضوع روایت پیشرفت بنا شد این کار بصورت جدی دنبال کنند.
وی اضافه کرد: این جمع با هدف پشتیبانی از مجموعاتی که در این عرصه فعالیت می نمایند شکل گرفته است و در قالب جایزه آثار این حوزه را ارزیابی می نماید. این جایزه از دوره اول پروسه اجرای آن عمل می شود و بعد از گسترش کرونا به تأخیر می افتد امسال نیز دومین اختتامیه این جایزه انجام می شود.
حبیبی اظهار داشت: برخلاف جایزه جلال و جایزه های دیگر ضریب دادن به مسائل ادبی این جایزه زمینه سازی و پشتیبانی در حوزه روایت پیشرفت است، امیدواریم برای دوره های بعدی بتوانیم قدم های خوبی برداریم.
زهرا ابوالحسنی رییس گروه جامعه و پیشرفت پژوهشکده مطالعات فناوری ایران در ادامه این جلسه اظهار داشت: فلسفه شکل گیری جشنواره در حقیقت تلاشی برای ظرفیت روایت پیشرفت بود که تمدنی جدی است و از آنجا که رهبری نسبت به الگوی ایرانی اسلامی روایت پیشرفت تاکید دارند تصور کردیم این خلاء جبران پذیر است.
وی اضافه کرد: روایت پیشرفت ابزاری است برای مسیر تمدن اسلامی و به ایجاد امید صادق کمک می نماید چونکه اگر بدانید چه مسیری طی شده است می توانید خودباوری ملی را افزایش دهید.
ابوالحسنی با اشاره به این که این جایزه کمک می نماید تا الگوهای بومی را بشناسیم اظهار داشت: در بحث روایت پیشرفت به الگوهای موفق تاکید نداشته ایم و مسیر الگوهای ناموفق را هم بررسی کردیم این جایزه برای ما موضوعیت ندارد و بدنبال رصد فضا و کارکرد بهتر در این عرصه بودیم؛ همین طور بدنبال ارتقای این فضا بودیم، در حقیقت بدنبال فراهم سازی بستری برای تکمیل زنجیره فرهنگی بودیم.
وی اضافه کرد: اگر کتاب های خوب وجود داشته باشد فیلم های خوب نیز تولید می شود و سعی کردیم در این راه روایت پیشرفت را یک روایت بالنده بدانیم و بر این اساس در مصادیق روایت پیشرفت معیارهایی را مد نظر داشتیم چونکه باید توجه داشته باشیم چه چیزی می تواند روایت پیشرفت مطلوب ما باشد.
ابوالحسنی اظهار داشت: روایت باید از عینک نظری شما باشد و این باید بومی انقلابی اسلامی باشد به بیان دیگر ما باید در عرصه فناوری اطلاعات ورود نماییم و خلاءهای این بخش را پر نماییم.
اگر اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می کنند
مهدی قزلی در ادامه این جلسه اظهار داشت: ما از ماجراهای متفاوت خبر نداریم برای مثال اگر از اتفاقات ۷۸ خبر داشتیم می توانستیم از آنها در ماجرای ۸۸ استفاده نمائیم به همین ترتیب در مورد موضوعات متفاوت ما ضعف اهمیت روایت در کشور را احساس می نماییم.
وی اضافه کرد: همین طور درباره ی سوریه، عراق و یمن فقدان روایت را احساس می نماییم و زمانی که ما اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می کنند و بهره برداری از آن می شود؛ در همین رابطه درباره ی بوسنی و ماجراهای آن با آنکه تأثیر گذارترین کشور در این مساله ما بودیم ناموفق بودیم در صورتیکه به با اهمیت ترین هدفمان یعنی استقلال بوسنی رسیدیم اما هیچکس درباره ی این نمی داند.
نویسنده کتاب شریان مکران اظهار داشت: روایت دو بخش فعال و منفعل دارد روایت پیشرفت منفعل نیست و بدنبال تهیه گزارش کار نبوده، روایت پیشرفت فعال است یعنی راوی باید در میدان باشد.
روایت پیشرفت به دیپلماسی کشور کمک می کند
نویسنده کتاب سخت شیرین نیز در ادامه اظهار داشت: این کتاب با این رویکرد که نگاه طیفی به کنشگری داشته باشد تدوین شده است و بدنبال تصویر معمول همیشگی از زنان نبوده چونکه ما اصرار داشتیم راویان کتاب واقعیت های زندگی را بیان کنند.
وی اضافه کرد: روایت پیشرفت به نظر من حرکت خوبی است اما باید پیوست بین المللی داشته باشد چونکه زمانی که ما پیشرفت های خودرا روایت نمی نماییم فضایی در خارج از کشور شکل می گیرد که انواع و اقسام روایت ها را از ما به وجود می آورد بدین سبب بطور قطع روایت پیشرفت می تواند در دیپلماسی کشور کمک کننده باشد.

1401/12/10
07:28:18
5.0 / 5
320
تگهای خبر: آثار , بین المللی , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ