توسط انتشارات شیرازه كتاب ما؛

نفت خام و سراب آبادانی

نفت خام و سراب آبادانی

به گزارش پرسی بلاگ، نفت خام و سراب آبادانی: تجربه نفت در ادبیات داستانی مدرن ایران نوشته رؤیا خوشنویس با ترجمه علی قاسمی منفرد توسط انتشارات شیرازه کتاب ما منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «نفت خام و سراب آبادانی: تجربه نفت در ادبیات داستانی مدرن ایران» نوشته رؤیا خوشنویس اخیرا با ترجمه علی قاسمی منفرد در ۳۱۴ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان توسط انتشارات شیرازه کتاب ما منتشر و راهی بازار نشر شده است.
دعوی کتاب حاضر آن است که ادبیات می تواند هم نقش پُلی را میان مفهوم مدرنیته و عامل نفت که بشکلی گزاف گونه بر تاریخ نگاری معاصر ایران سیطره دارند، ایفا کند و هم سویه های مردمی ترِ این تاریخ نگاری را آشکار سازد و همزمان با تاکید بر جوانب حِسّانیِ رشته تجاربِ زیسته در سطوح خُرد، بر غنای آن بیفزاید.
فرض نویسنده آن است که مواجهه با نفت _ که همزمان با وقوع انقلاب مشروطیت صورت پذیرفت _ و برآمدنِ ادبیات مدرن در ایران همزاد یکدیگرند و مدرنیته نفتی نه فقط سکوی پرتابی بود برای ادبیات امروزی ایران، بلکه با طرح پرسش های اجتماعی و فرهنگی، ذهن روشنفکران کشور را به سمت مفاهیم جدیدی سوق داد که همگی در بالندگی این ادبیات سهیم گشتند. با اینهمه و باوجود این تأثیرگذاری گسترده، در مقایسه با جاگیری سریع و همه جانبه نفت در حوزه سیاست و اقتصاد ایران، ورود آن به حوزه داستان با کُندی و لکنت زبان انجام شد.
کُندی و لکنتی که نویسنده دلیل اصلیِ آنرا ممانعت از رویارویی با شکست تجربه مدرنیته نفتی می داند. لکنت زبانی که در تأمل بر سایر ابعاد این شکست نه فقط در اقتصاد و سیاست، بلکه در سویه های متعدد فرهنگی و اجتماعی هم قابل رؤیت است.


منبع:

1401/12/07
13:13:06
5.0 / 5
326
تگهای خبر: اجتماعی , بازار , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ