روغنی که احتمالا سبب بیماری آلزایمر می شود

روغنی که احتمالا سبب بیماری آلزایمر می شود

پرسی بلاگ: خراسان رضوی روغن کانولا که در بریتانیا به روغن کلزا نیز مشهور است، با یادگیری ضعیف، افزایش وزن و احتمالاً بیماری آلزایمر مرتبط می باشد.



به نقل از هلث، نتایج مطالعات نشان می دهد که روغن کانولا، بعنوان یک روغن گیاهی پرمصرف، با مشکلات حافظه و احیانا بیماری آلزایمر مرتبط می باشد. این روغن یکی از پرمصرف ترین روغن ها در جهان است اما اطلاعات نسبتا کمی در مورد تأثیر آن بر سلامتی وجود دارد.

با این حال این مطالعه از دانشگاه تمپل ایالات متحده نشان داد که روغن کانولا با یادگیری ضعیف و افزایش وزن در موش ها مرتبط بوده است. این یافته ها برخلاف روغن زیتون فوق بکر است که تحقیقات نشان می دهد برای سلامت مغز مفید می باشد.

پروفسور دومنیکو پراتیکو، مدیر دانشکده پزشکی لوئیس کاتز در دانشگاه تمپل، اظهار داشت: روغن کانولا برای افراد جذاب است چونکه نسبت به سایر روغن های گیاهی قیمت ارزان تری دارد و بعنوان روغنی سالم تبلیغ می شود. با این وجود مطالعات بسیار کمی این ادعا را بخصوص از نظر مغزی بررسی نموده اند.

روغن کانولا و آلزایمر

این مطالعه موش هایی که از رژیم غذایی معمولی استفاده می کردند با موش هایی که ۲ قاشق چای خوری در روز معادل انسان روغن دریافت می کردند را مورد مقایسه قرار داد.

پس از ۱۲ ماه موش هایی که با روغن کانولا تغذیه شده بودند، وزن بیشتر و مشکلات حافظه داشتند و بافت مغز آنها سطوح پایین تری از آمیلوئید بتا یک ۴۰ را نشان داد.

دکتر پراتیکو توضیح داد که سطوح پایین این پروتئین برای مغز مضر است؛ آمیلوئید بتا یک ۴۰ عملکرد آمیلوئید یک ۴۲ را خنثی می کند؛ به این معنا که کاهش یک ۴۰ مانند آنچه در مطالعه ما مشاهده شد، یک ۴۲ را کنترل نمی نماید. در مدل ما این تغییر نسبت منجر به صدمه قابل توجه عصبی، کاهش تماسهای عصبی و اختلال حافظه شد.

وی افزود: باآنکه روغن کانولا یک روغن گیاهی به حساب می آید، پیش از این که بگوییم سالم می باشد، باید مراقب باشیم. بر مبنای شواهد به دست آمده از این مطالعه، روغن کانولا را نباید معادل روغن هایی با فواید سلامت ثابت شده در نظر گرفت.

نتایج مطالعات مشابه قبلی نشان داد که روغن زیتون برای سلامت مغز مفید می باشد. دکتر پراتیکو امیدوار است اثرات روغن کانولا را روی سایر بیماری های عصبی آزمایش کند.

به گفته او دانشمندان همینطور علاقه دارند بدانند آیا اثرات منفی روغن کانولا خاص بیماری آلزایمر خاص است یا خیر.

این احتمال وجود دارد که مصرف روغن کانولا بر شروع و سیر سایر بیماری های عصبی یا سایر اشکال زوال عقل هم تأثیر بگذارد.





منبع:

1401/12/06
13:48:14
5.0 / 5
344
تگهای خبر: بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ