رونمایی از نسخه خطی 660 ساله در کتابخانه حرم رضوی

رونمایی از نسخه خطی 660 ساله در کتابخانه حرم رضوی

پرسی بلاگ: مشهد ـ نسخه خطی کتابت شده کشف الغمه فی معرفه الائمه در سال 784 هجری قمری با قدمت 660 سال و موجود در گنجینه رضوی کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) رونمایی گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، در آستانه فرخنده زادروز حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، از نسخه خطی کتابت شده «کشف الغمه فی معرفه الائمه» در سال ۷۸۴ هجری قمری با قدمت ۶۶۰ سال موجود در گنجینه رضوی در یکصد و پنجاه و هشتمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع) رونمایی گردید.
برترین کتاب در بهترین موضوع
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار در این مراسم با اشاره بر اهمیت میراث علمی، فرهنگی و تاریخی در هر ملت و جامعه ای و ضرورت حفظ، احیا و معرفی نسخه های خطی کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار داشت: اگر میراث گرانسنگ پیشینیان ثبت و ضبط نمی شد، این هویت باارزش تاریخی نیز به جهانیان منتقل نمی شد و قسمتی از میراث فرهنگی ما از بین رفته بود.
مدیر گروه انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به سخنان تعدادی از بزرگان همچون شیخ حر عاملی درباره ی مؤلف کشف الغمه فی معرفه الائمه اظهار داشت: علی بن عیسی اِربلی، یکی از علمای شیعه امامیه در قرن هفتم هجری قمری است که از وی به عنوان عالمی فاضل، ادیب و شاعر یاد می شود. همین طور وی شخصیتی مورد اعتماد و امانتدار بود و بزرگان به نقل وی ایمان داشتند.
وی با ذکر سخنان برخی از علما درباره ی این کتاب اضافه کرد: کشف الغمه فی معرفه الائمه، بالاترین کتاب در بهترین موضوع یعنی سیره، سخنان، فضائل، مناقب و معجزات و تاریخ زندگانی معصومین (ع) است. همین طور گمشده یک خطیب اسلامی و آرزوی هر طالب و علم و دانش اسلامی به شمار می آید. تألیف این کتاب مستند نیز سبب رنجش خاطر دشمنان و بدخواهان دوده (ع) شده است.
حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار اشاره کرد: بررسی این کتاب نشان میدهد مؤلف آن بر فنون ادب و تاریخ، حدیث و روایات تسلط داشته و در تألیف اثر علاوه بر بهره گیری از منابع شیعه، از منابع مورد تأیید اهل سنت نیز بهره برده است، بدین سبب اثر مورد مقبولیت همه مسلمانان قرار دارد.
مدیر گروه انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: همین طور باتوجه به ذوق ادیبانه و قلم باارزش مؤلف، این اثر هم از نظر محتوا و هم شعر و ادب مورد توجه قرار دارد.
وی با خوانش بخش هایی از کتاب با موضوع حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: صبر و استقامت امام حسین (ع) در بحبوحه جنگ مانند استقامت کوه بود و ایشان برای احیای حق تلاش کردند و درس آزادگی به همگان دادند.


منبع:

1401/12/03
08:06:26
5.0 / 5
348
تگهای خبر: كتاب , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ