توسط نشر مركز؛

ستایشنامه آلن بدیو از سیاست چاپ شد

ستایشنامه آلن بدیو از سیاست چاپ شد

پرسی بلاگ: کتاب در ستایش سیاست؛ در گفت و گو با اُد لانسلَن اثر آلن بدیو با ترجمه مجید وحید توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «در ستایش سیاست؛ در گفت و گو با اُد لانسلَن» اثر آلن بدیو بتازگی با ترجمه مجید وحید توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است.
آلن بدیو متولد ۱۹۳۷ فیلسوف، نویسنده و فعال سیاسی فرانسوی است. از بدیو و نظراتش می توان در پایان نامه ها یا مقالات مختلف هنری، فرهنگی و سیاسی استفاده نمود. او را بیشتر به عنوان نمایشنامه نویس، رمان نویس و یک فیلسوف می شناسند اما او به عنوان یک چهره چپ گرا، کنش ها و نظریه های سیاسی هم دارد که موجب می شود اندیشه هایش هم ردیف با متفکری مثل اسلاوی ژیژک بررسی شود. مترجم کتاب «در ستایش سیاست» هم بدیو را بازمانده کمونیسم معرفی می کند اما می گوید بازمانده ای از رنگ دیگر. چون بدیو چپ است اما نه چپ معمول یا چپی که این جا و آن جا حکومت کرده یا می کند.
فلیسوف چپ فرانسوی در گفتگویی که در این کتاب چاپ شده، ۲ هدف را دنبال می کند؛ اول نقد سرمایه داری و سپس معرفی مسیر جایگزین که از نظر او کمونیسم نو است. این نوع از کمونیسم، گذری است از کمونیسم مارکس و انگلس در قرن نزودهم و کمونسم لنین و مائو در قرن بیستم. بدیو در نقد سرمایه داری، از جنبشی پیشرو و همزمان لطمه زننده پرده برداری می کند که بنیانش بر منافع شخصی و رقابت بی رحمانه گذاشته شده است. او می گوید رهبران سرمایه داری ابایی ندارند اگر دارایی حدود ۲۶۰ نفر در جهان بیش از دارایی ۳ میلیارد نفر باشد؛ همانطور که اگر میلیاردها انسان به سبب اعمال و سیاست های آنها تبدیل به کارگرهای کوچ کننده شده باشند و برای بقای خود ناچار باشند مهاجرت و دیار خودرا ترک کنند.
گفتگوی مندرج در این کتاب ۵ فصل دارد که بدین سان اند: «سیاست چیست؟»، «فرضیه کمونیستی»، «انقلاب ها به محک تاریخ»، «چپ امروز بر چه دلالت دارد؟» و «مکرون و کودتای دموکراتیک».
سیاست ورزی از دید بدیو، اسباب خوشبختی خواهد بود چون با آن می توان از خود گذشت و به سرنوشت بشر اندیشید. همین طور برای بهترشدن جهان کوشش کرد و این، از نظر او اسباب جاودانگی است به تبع، برخورداری انسان از حسی به غایت سعادت مندانه. ماکیاوللی سیاست را هنر عالی دروغ می دانست. اما بدیو می گوید سیاست را باید چیز دیگری دانست؛ توان یک جامعه در به دست گرفتن سرنوشت خود، در ابداع نظمی عادلانه و در التزام به خیر همگانی. نزد این فیلسوف، سیاست با کلبی مسلکی و حتی با عمل گرایی بی نسبت است. او می گوید سیاست، دور از اینکه به تمشیت امور عمومی تقلیل یابد، جستجوی همگانی عدالت و حقیقت است.
مصاحبه پیش رو توسط اد لانسلن انجام شده که خود دانش آموخته فلسفه و نویسنده است. او روزنامه نگار و مدرس فلسفه است که سال ۲۰۱۶ کتاب «جهان آزاد» را منتشر نمود.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
* اگر هدف سیاست مراقبت از کسان دربرابر کسان برای بازداری از خشونت نیست، چنانچه از این تفکر فلسفی برمی آید، پس غایت آن چیست؟
هدف بنیادین سیاست به نظر من این است که بتوان بشر را در وضعی دید که بر سرنوشت خود در وضعی اساسا صلح آمیز، به سبب عادلانه بودن، حاکم است. بدین منظور باید از نظام منافعی که چون در اساس خصوصی و در نهایت دولتی است طبیعت رقابتی دارد، رهایی یابد. پس باید کار را به شکلی شروع نماییم که در شکار متداولی که این نظام های منافع، که به طرزی حیرت آور غالب هستند و تمرکز بی وقفه ای دارند، در دنیا راه انداخته اند وقفه ایجاد شود. باید امکانیت واقعیِ راهی واقعا رها از سرمایه داری را تعریف نماییم.
این کتاب با ۹۰ صفحه، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان انتشار یافته است.


منبع:

1401/11/30
10:13:38
5.0 / 5
365
تگهای خبر: بازار , ترجمه , كتاب , مصاحبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ