دانشگر خبر داد؛

جایزه رمان جشنواره داستان وشعر انقلاب ۲۰۰ میلیون تومان است

جایزه رمان جشنواره داستان وشعر انقلاب ۲۰۰ میلیون تومان است

به گزارش پرسی بلاگ، بهزاد دانشگر دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب اظهار داشت: در بخش رمان بزرگسال این جشنواره جایزه نفر اول 200 میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده نیز چاپ می شوند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) بامداد امروز دوشنبه ۲۴ بهمن با حضور محمدرضا شرفی خبوشان مدیرکل مرکز آفرینش های ادبی و بهزاد دانشگر دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب در زمینه هنری برگزار گردید.
شرفی خبوشان در ابتدای این جلسه اظهار داشت: جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی در نوع خودش جشنواره ای آغازگر و جریان ساز در ادبیات انقلاب اسلامی بوده است. بعد از مرحوم امیرحسین فردی، مرکز آفرینش های ادبی هم اهتمام بر استمرار برگزاری این جشنواره داشت. چنان که اکنون شاهد برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره هستیم. دو سال به خاطر کرونا این جشنواره به تعویق افتاد تا این که در سال ۹۹ دوازدهمین دوره برگزار گردید. پس از تأخیری ۲ ساله با برنامه های متنوع و نگاهی نو با برگزاری جشنواره در خدمت هنرمندان هستیم تا آثار جدیدی در سال ۱۴۰۲ خلق کنند.
وی اضافه کرد: مرکز آفرینش های ادبی در دوره ی جدید سه رویکرد دارد. این رویکردها به سه ضلع هنر، اثر و مخاطب تقسیم می شود. یکی از کارهایی که امسال انجام شد، افتتاح اثرخانه بود؛ اثرخانه پایگاهی است برای شاعران و نویسندگانی که می خواهند آغاز به کار کنند و همین طور باغ رمان ایرانی که با حضور ۲۰ استاد رمان نویس راه اندازی شد و مقرر است در سراسر کشور راهنمای رمان اولی ها باشند.
شرفی خبوشان اظهار داشت: جشنواره داستان و شعر انقلاب اسلامی در سیزدهمین دوره با یک اراده شوق برانگیز به سمت این حرکت کرده است که در سال ۱۴۰۲ بستری بوجود آورد تا آثار خواندنی در زمینه داستان و ادبیات داستانی و شعر انقلاب اسلامی تولید شود. این جشنواره ناظر بر تشویق و تشویق و ایجاد زمینه هایی برای تولید اثر است که با جوایزی که به آثار تولید شده تعلق می گیرد متفاوت می باشد.
وی اضافه کرد: خیلی از جشنواره ها پس از چاپ اثر آنرا بررسی نموده و از میان آنها برگزیده را انتخاب می کنند اما جشنواره هایی هستند که وظیفه آنان این است که با اختصاص جوایز زمینه های تولید آثار جدید را فراهم می کنند در داستان و شعر انقلاب به همت مرحوم امیرحسین فردی به تولید اثر در حوزه های داستانی و شعر می پردازد.
مدیر کل مرکز آفرینش های ادبی اظهار داشت: در این دوره توجه ویژه ای به تشویق و تشویق نویسندگان در تولید اثر داشته ایم رقم جایزه چشم گیر است نسبت به دوره گذشته و می توان گفت حدودا ۲۰ برابر شده است و نسبت به جوایز دیگر در نوع خودش بی نظیر است که به آثار آماده انتشار و پیش از نشر می پردازد و نویسندگان به مدد پیگیری اخبار جشنواره به سمت خلق اثر جدید رفته و بدین جهت که ما مدت زیادی برای فعالیتهای جشنواره و مدت ارسال آثار قائل شده ایم.
خبوشان ضمن اشاره به این که اختتامیه این جشنواره در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می گردد اضافه کرد: نزدیک به یک سال فرصت است که نویسنده و شاعر با به کارگیری دانش پیشین خود اثری جدید باتوجه به مسائل و موضوعات جشنواره خلق کند. پیش بینی می نماییم این حرکت باتوجه به شیوه اراده و برگزاری جشنواره همگی نویسندگان صاحب سبک در جشنواره شرکت نمایند.
وی ضمن اشاره به این که این جشنواره متعلق به همه نویسندگان صاحب سبک است اظهار داشت: افرادی که نخستین رمان خودرا مقرر است بنویسند و یا شاعرانی که نخستین مجموعه شعر خودرا می خواهند منتشر کنند می توانند در سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب شرکت نمایند. امیدواریم این جشنواره تبدیل به یک جریان و حرکت پرشور شود که در آینده محصولات جشنواره را با عنوان آثار تأثیر گذار ادبیات انقلاب اسلامی به شمار آوریم چنان که در ۱۲ دوره گذشته چنین رخ داده است.
مدیر کل مرکز آفرینش های ادبی اضافه کرد: در دوره های گذشته نیز چنین بوده است و حتی این جشنواره بر روی شعر و ادبیات داستانی تأثیر گذار بوده است.
وی اضافه کرد: مجموع جوایز نشان دهنده اهمیت ما به حوزه داستان نویسی است همین طور در آخر این جشنواره ۲۴ اثر برتر به چاپ می رسد که تا سه هزار نسخه به عنوان پیش پرداخت حق تألیف کتاب به نویسنده آن پرداخت می شود بدین سان این اتفاق بسیار تازه است و نباید آنرا نادیده گرفت.
اعطای جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی جشنواره داستان و شعر انقلاب
در ادامه این جلسه بهزاد دانشگر دبیر علمی سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب اظهار داشت: در مورد تفاوت های این دوره با دوره های قبل می توان به دو نکته توجه کرد در بحث مفاهیم و موضوعات و فضاهایی که می توان درباره ی آنها داستان نوشت در سیزدهمین دوره باتوجه به دسته بندی این جشنواره به موضوعات مختلفی می پردازد. همین طور از نویسندگان خواهش می نماییم که به این موضوعات توجه نمایند.
دبیر علمی سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب ضمن اشاره به این که مفهوم انقلاب، مفهومی زاینده است و فقط مرتبط به حوادث سالهای ۵۶ و ۵۷ نیست اضافه کرد: ما در سالهای گذشته با اتفاقات جدیدی روبه رو شدیم که هنرمندان ما با در دهه های آینده با آن مواجه نبوده اند و باید یک مقدار به این مفاهیم دقت کنیم چونکه حوزه فعالیت هنر فقط روایت تاریخ نیست بلکه باید به حال و آینده ما نیز نگاه و روایت کند.
وی ضمن اشاره به این که این دوره از جشنواره در چهار بخش دنبال می شود اظهار داشت: داستان ها و شعرهایی که درباب مفاهیم انقلاب اسلامی است؛ مفاهیمی همچون عدالت، انسانیت و وحدت اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی، اتفاقات و آثاری که در این سال ها رخ داده است مثل حوادث سالهای ۵۶ و ۵۷، دهه شصت، پیروزی انقلاب، مبارزات انقلابی و دفاع مقدس، و یا اتفاقاتی که در سالهای اخیر رخ داده است مانند بحث دفاع از حرم و یا مدافعان سلامت؛ شخصیت ها و قهرمان هایی که در این سال ها داشته ایم و داریم از بخش های این جشنواره است همین طور بخش دیگر دستاوردهایی است که در عرصه های علمی و هنری داشتیم و مباحثی که در سالهای گذشته کمتر به آنها توجه شده است و در نهایت جایگاه انقلاب اسلامی در عرصه جهانی مانند اربعین مطالبی هستند که در این سال ها به آنها کمتر پرداخته شده است و به نظر ما باید به این مسائل توجه کرد.
دانشگر درباب جوایز این دوره اظهار داشت: ما در چهار بخش جوایزی را در نظر گرفته ایم، در بخش شعر باید ۲۵ قطعه شعر به عنوان مجموعه شعر در قالب های کلاسیک و آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال شود که جایزه این بخش ۵۰ میلیون تومان بوده که به همراه انتشار پنج اثر برگزیده است. در بخش داستان کوتاه باید مجموعه داستان ارسال شود اما در ذیل مباحثی که گفته شده است و جایزه این بخش هم ۱۰۰ میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده نیز چاپ می شوند. جایزه بخش رمان نوجوان نیز ۱۰۰ میلیون تومان است و پنج اثر برگزیده نیز منتشر می شوند و در بخش رمان بزرگسال نیز جایزه نفر اول ۲۰۰ میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده نیز چاپ می شوند.
تیمور آقامحمدی مسئول استانی جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره ی فعالیتهای استانی این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره برای همه نویسندگان و شاعرانی است که دغدغه خلق ادبی دارند. در این دوره نگاه ویژه ای به استانها خواهیم داشت و کارگاه های تخصصی را در استانها برگزار می نماییم.
وی اضافه کرد: این کارگاه فرصت نگاه ویژه به اتفاقات کشور است و باتوجه به پیمایش استانی در استانهای متفاوت برگزار می گردد همین طور در این جشنواره به انتشار فراخوان اکتفا نکرده ایم و بدنبال تسهیل پروسه نوشتن هستیم.
مهلت ارسال آثار به جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ است.

1401/11/25
10:09:23
5.0 / 5
377
تگهای خبر: آثار , انسانی , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ