توسط نشر كرگدن؛

انتشار فیزیک و فلسفه در زمینه تاریخی قرن نوزدهم

پرسی بلاگ: به گزارش پرسی بلاگ، نشر کرگدن کتاب فیزیک و فلسفه؛ در زمینه تاریخی قرن نوزدهم نوشته علیرضا منصوری را منتشر نمود.

به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «فیزیک و فلسفه؛ در زمینه تاریخی قرن نوزدهم» نوشته علیرضا منصوری، اخیرا با شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۱۸۸ صفحه و بهای ۸۵ هزار تومان توسط نشر کرگدن منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب هفتمین مجلد از مجموعه «مطالعات علم و فناوری» است که با دبیری و سرویراستاری حسین شیخ رضایی در نشر کرگدن منتشر می شود.
علیرضا منصوری که عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است؛ این پژوهش را در هفت فصل به ترتیب با این عناوین سامان داده است: «ملاحظات تاریخنگارانه»، «اهمیت و نقش متافیزیک برای علم»، «تاثیر فلسفه مکانیکی بر فیزیک قرن نوزدهم»، «رد سیالات سنجش ناپذیر و پیدایش مفهوم انرژی»، «نظریه جنبشی گازها و ترمودینامیک»، «نظریه های میدان» و «زوال نگرش مکانیکی».
در توضیح محتوای کتاب باید اظهار داشت که قرن نوزدهم مرحله ای مهم در سیر تکامل نظریه های فیزیک است. تحولات این دوره بین دو نقطه عطف در تاریخ فیزیک قرار دارند: از یک سو، در قرن هجدهم شاهد شکوفایی فیزیک کلاسیک و تبیین های مکانیکی هستیم و از طرفی، در اوایل قرن بیستم شاهد پیدایش دو انقلاب بزرگ کوانتومی و نسبیتی.

در این کتاب، خواننده با تحولات اساسی فیزیک قرن نوزدهم آشنا می شود، اما نقطه تاکید توجه به بنیان های هستی شناختی و فلسفی این علم و نحوه تعامل آن با متافیزیک است. کتاب تلاشی است برای توصیف و صورت بندی نحوە تعامل فیزیک و فلسفه در زمینه تاریخی قرن نوزدهم. بعد از ذکر نکاتی دربارە تاریخ نگاری علم، نویسنده چهارچوبی نظری جهت بررسی تعامل فیزیک و متافیزیک عرضه می کند، آنگاه به بررسی تاثیر مکانیک گرایی در وحدت بخشی به حوزه های مختلف فیزیک در قرن نوزدهم، تحول در هستی شناسی نظریه های فیزیکی بعد از مطرح شدن مفهوم «انرژی»، کوشش برای تبیین قوانین پدیدارشناسانە ترمودینامیک در چهارچوب نگرش مکانیکی، مطرح شدن نظریه «میدان» و آغاز زوال نگرش مکانیکی و سرانجام مهیا شدن فضای فکری برای کنار گذاشتن «اتر» و پیدایش نظریه های نسبیت و مکانیک کوانتومی می پردازد.
نویسنده در مقدمه خود بر کتاب گفته که این پژوهش حاصل مطالعات و درس ها و سخنرانی هایی است که در سالهای مختلف در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر انجام داده یا عرضه کرده است.

منبع:

1401/11/24