در دیدار دادمان و دبیر؛

تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و فدراسیون کشتی به امضا رسید

تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و فدراسیون کشتی به امضا رسید

به گزارش پرسی بلاگ، تفاهمنامه همکاری بین حوزه هنری انقلاب اسلامی و فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران، با حضور رئیس حوزه هنری و رئیس فدراسیون کشتی به امضا رسید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، ظهر امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن، در دیدار محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری و علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، تفاهمنامه همکاری میان حوزه هنری انقلاب اسلامی و فدراسیون کشتی به امضا رسید.
محمدمهدی دادمان در این نشست، روایت هنرمندانه ورزش و نسبت متقابلی که با انقلاب اسلامی داشته را یکی از لزوم های تاریخی این دوره دانست و اظهار داشت: جامعه را روحیه قهرمانی و پهلوانی پیش می برد و وقتی مردم قهرمانان خویش را می بینند که می تواند شانه حریفش را به خاک بمالد و مدال بیاورد، احساس می کنند خودشان روی سکو هستند و این غرور ملی و موفقیت جمعی، حسی است که کشتی می تواند در جامعه ایجاد نماید.
وی اضافه کرد: روحیه پهلوانی که همواره در بین ورزشکاران اصیل ایرانی وجود داشته، میان جامعه و نسل آینده کشتی عمومیت دارد و همین مساله سبب شد تا لزوم کار فرهنگی، رسانه ای و ادبی بیشتر جدی گرفته شود.
هنر، تاریخ را ماندگار می کند
رئیس حوزه هنری در ادامه سخنان خود آنچه تاریخ را ماندگار می کند، هنر دانست و آنچه که سبب انس با مخاطب می شود را زیبایی نهفته در اثر هنری معرفی نمود و اظهار داشت: طبیعتاً کشتی بخاطر سابقه تاریخی و دینی اش از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. کشتی در ادبیات اساطیری جای ویژه ای دارد و روایت های فردوسی بزرگ، بدون پهلوان های کشتی گیرش خالی از معنا است؛ حتی قصه پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هم بدون پوریای ولی خالی از قهرمان است.
وی ضمن اشاره به نقش اهالی کشتی در دوره قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن، فعالیت کشتی گیران در پشتیبانی از مظلومیت های مردم و پای بندی ایشان به انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس برای بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی را غیرقابل انکار دانست و افزود: سابقه آثار هنری نشان داده است که مخاطب به واسطه انس و الفتی که میان ایران اسلامی با کشتی است و ظرفیت های قصه گویی و داستان پردازی که در دل ماجراهای کشتی است، پرداختن به شخصیت های ورزشی خصوصاً کشتی را دوست دارد.
دادمان ضمن اشاره به لزوم دیده شدن و الگو قرار گرفتن قهرمانان کشتی برای نسل جدید خاطرنشان کرد: کاری که طی چند سال گذشته در مجموعه فدراسیون کشتی انجام شده، اتفاق بزرگی است که باید قدردان آن بود.
سوژه یابی و قصه پردازی و خلق جهان روایت آغاز شد
دادمان در قسمت دیگری از سخنانش اظهار داشت: دوستان ما منتظر آماده شدن تفاهمنامه میان حوزه هنری و فدراسیون کشتی نشده اند و سوژه یابی، قصه پردازی و خلق جهان روایت شروع شده و ما آمادگی داریم اتفاقاتی که درحال وقوع است را با پیوست رسانه ای مطرح نماییم.
رئیس حوزه هنری در انتها اظهار داشت: ما فکر می نماییم باید به صورت عملیاتی وارد این صحنه شویم و به واسطه قدم های کوچک و مداوم، نیل به اهداف مشترک را محقق نماییم.
کشتی هنر است
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، هم در این دیدار اظهار داشت: همه فکر می کنند ورزش کشتی فقط زور است؛ در حالیکه کشتی هنر است.
وی کشتی را جزو سخت ترین ورزش های دنیا دانست و در ادامه اظهار داشت: هنر و فرهنگی در ورزش کشتی وجود دارد که حوزه هنری می تواند آنرا به درستی نشان دهد. کشتی با چندهزار سال قدمت در کتاب های مذهبی مورد توجه قرار گرفته است؛ به صورتی که حتی در تورات گفته می شود یعقوب با خدا کشتی گرفت یا در اسلام به کشتی گرفتن امام حسن (ع) و امام حسین (ع) اشاره می شود. همینطور در شکل ملی و در دوره هخامنشیان و پیش از آن هم کشتی همیشه وجود داشته است. کشتی، ورزش ملی و مذهبی ما به حساب می آید و من خوشحال هستم که امروز نهادی پای این ورزش آمده که کار بلد است.
در ادامه جلسه دبیر خطاب به دادمان اظهار داشت: ورزش نیاز به ثبت شدن دارد و شما می دانید چگونه این ورزش را با ادبیات مردم یکی کنید تا راحتتر آنرا لمس کنند. ما آغاز به نگارش کتاب شهدای کشتی گیر کرده ایم و تابحال هم ۴ اثر در این عرصه انتشار یافته و امروز می توانیم از ظرفیت حوزه هنری در همین راستا استفاده نماییم.
رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر این که هر صنف، ادبیات خاص خویش را دارد و کشتی هم ادبیات خویش را می طلبد، اظهار داشت: ما تلاش کرده ایم کتاب های در رابطه با شهدای کشتی گیر را با ادبیات کشتی بنویسیم تا نسل جدید این ورزش بهتر آنرا یاد بگیرند. امیدوار هستم با امضای این تفاهمنامه راهی برای ورود حوزه هنری به ورزش باز شود و کنترل و آموزش فرهنگی از سنین پایین صورت گیرد.
دبیر ضمن اشاره به این که بیشتر از ۸۲ درصد مدال های جهانی کشور از راه کشتی گیران کسب شده، ثبت شدن نام شهید مصطفی صدرزاده را در متن تفاهمنامه میان فدراسیون کشتی با حوزه هنری انقلاب اسلامی به فال نیک گرفت.
در پایان این جلسه، تفاهمنامه همکاری با موضوع: «توسعه و ارتقای سطح همکاریهای دوجانبه و همکاری مشترک در جهت تولید آثار و محصولات ادبی، فرهنگی و هنری پیرامون ورزش کشتی»، بین حوزه هنری انقلاب اسلامی و فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
برخی از مفاد تفاهم نامه، به این شرح است:
- همکاری در تولید محصولات فرهنگی با درونمایه و مضمون کشتی
- همکاری و مساعدت در ایده یابی، طراحی و تهیه فیلم مستند، فیلمنامه، سینمایی و سریال در رابطه با کشتی.
- همکاری برای تولید سفرنامه و مستندهای ورزشی.
- بسترسازی برای دسترسی گروههای هنری مورد تأیید حوزه هنری به پهلوانان و قهرمانان ورزش کشتی.
- همکاری لازم جهت برگزاری جشنواره های هنری متناسب با مبحث تفاهمنامه.
- همکاری هیئت های کشتی استانی با حوزه های هنری استانی.


منبع:

1401/11/20
12:46:48
5.0 / 5
344
تگهای خبر: آثار , آموزش , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ