توسط انتشارات علمی و فرهنگی؛

گزیده شفیعی کدکنی از غزلیات شمس به چاپ چهاردهم رسید

گزیده شفیعی کدکنی از غزلیات شمس به چاپ چهاردهم رسید

به گزارش پرسی بلاگ، انتشارات علمی و فرهنگی چاپ چهاردهم کتاب گزیده غزلیات شمس مولانا جلال الدین محمد بلخی به تلاش محمدرضا شفیعی کدکنی را منتشر نمود.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «گزیده غزلیات شمس» مولانا جلال الدین محمد بلخی به تلاش محمدرضا شفیعی کدکنی اخیرا با شمارگان هزار نسخه، ۶۳۱ صفحه و بهای ۱۹۵ هزار تومان توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ چهاردهم رسیده است. چاپ پیشین (سیزدهم) این کتاب سال ۱۳۹۹ به بهای ۴۰ هزار تومان انتشار یافته بود. این کتاب یکی از مجلدات مجموعه «گزیده سخن پارسی» انتشارات علمی و فرهنگی است.
محمدرضا شفیعی کدکنی برای اولین بار در سال ۱۳۵۲ گزیده ای از غزلیات مولانا را در این کتاب و با نظارت احمد سمیعی گیلانی، گردآوری و منتشر نمود. این گزیده بنا بر آنچه شفیعی کدکنی در مقدمه آن بازگو کرده شامل ۴۶۶ غزل از مولانا است که از میان ۳ هزار و ۲۲۹ غزلی که در دیوان شمس به تصحیح بدیع الزمان فروزانفر انتشار یافته انتخاب شده است.
این تصحیح طی سالهای ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۴ تدوین و در ۱۰ مجلد توسط دانشگاه تهران به چاپ رسید. شفیعی در رابطه با چگونگی این انتخاب هم عنوان کرده که در این گزیده تلاش شده غزل هایی انتخاب گردد که از نظر پیوند عاطفی و زمینه احساسی در یکی از اقالیم ذهن مولانا درخشش بیشتری یافته اند، از لحاظ موسیقی و آهنگ تشخص بیشتری دارند، از جهت زبان و واژگان شعری از هماهنگی و امتیاز بیشتری بهره می برند، از حیث شکل و نوآوری در قوالب شعری خصوصیت های مولانا را بیشتر منعکس می سازند و از رهگذر تصاویر بدیعتر و ممتازترند. ناگفته پیداست که جمع همه این مزایا در یک غزل کمتر مصداق می یابد.
شفیعی کدکنی در بخشی از مقدمه خود بر این گزیده در رابطه با زبان شعر مولانا آورده است: «دیوان شمس به لحاظ گستردگی واژگان در بین مجموعه های شعر زبان فارسی، بویژه در بین آثار غزلسرایان، استثناست. این گسترش و تنوع ناشی از وسعت دامنه معانی مورد نظر مولانا و تعبیرات اوست. به خلاف خیلی از شاعران گذشته که خویش را در تنگنای واژگان رسمی محدود می کردند، مولانا کوشیده است تا زبان را در شکل جاری و ساری آن به خدمت گیرد. در واقع معانی فراوان و لحظه های متنوع و حل ها و تجربه های بی شمار، استفاده از واژگانی زنده تر و فراخ تر را ایجاب می کند.»
شفیعی کدکنی مقدمه عالمانه ای در رابطه با زندگی و نظام فکری و هندسه معرفتی مولانا برای این کتاب نوشته که مخاطب را در شناخت این شاعر حکیم از منابع دیگر بی نیاز می کند. در این مقدمه همینطور بحثی بسیار جذاب در رابطه با زیبایی شناسی غزلیات کلیات شمس عرضه شده که کم نظیر است. این کتاب همینطور در بخشی جداگانه گزیده ای از غزلیات منسوب به مولانا را هم درج کرده است.


منبع:

1401/11/11
09:48:25
5.0 / 5
341
تگهای خبر: آثار , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ