امروز در حوزه هنری؛

برگزاری شانزدهمین نشست زبان شناخت

برگزاری شانزدهمین نشست زبان شناخت

به گزارش پرسی بلاگ، شانزدهمین نشست زبان شناخت با مبحث خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی امروز دوشنبه ۱۹ دی در حوزه هنری برگزار می گردد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، شانزدهمین نشست از سلسله نشست های «زبان شناخت» با مبحث «خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با حضور جمشید سرمستانی، مدرس ویرایش در دانشگاه و پژوهشگر حوزه خط فارسی و مهدی صالحی، مجری کارشناس این سلسله نشست ها، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ امروز دوشنبه ۱۹ دی در سالن جلسات طبقه چهارم حوزه هنری، شماره ۴۰۷ برگزار می گردد.
مهدی صالحی مجری کارشناس این نشست، خط را مسأ له ای هویتی و حائز اهمیت در فرهنگ ما عنوان نمود و اظهار داشت: خط فارسی، که به غلط دارد بیان می شود خطی عربی است، یک خط کاملاً فارسی است و در تمام ارکان هنری و فرهنگی، تمام بناها و اجزای فرهنگ ایرانی حضور فعال و جدی داشته است.
وی در اینباره افزود: خط خوب داشتن و خوشنویسی هم یکی از محورهای این فرهنگ بوده است.
صالحی ضمن اشاره به این که خط با ظهور تمدن مدرن و بروز آن در فرهنگ کشور، تبدیل به یکی از مسائل حوزه دولت ملت ها شده و برای آن برنامه ریزی شده اظهار داشت: از حدود ۱۰۰ سال پیش و نزدیک به دوره مشروطه ما، به تعبیر ادوارد سعید در تمام کشورهای پیرامون این بحث عنوان شد که برای دستیابی به تمدن باید خط مان را عوض نماییم و برای خط فارسی هم این برنامه ریزی و تلاش شد اما این تلاش ها موفقیت آمیز نبود.
وی اضافه کرد: در دوران مشروطه ۲۶ دستور خط برای زبان فارسی نوشتند و حتی کتاب هایی هم با دستور خط جدید منتشر نمودند.
این مدرس ویراستاری در ادامه به تلاشهای پرویز ناتل خانلری برای تدوین شیوه نامه یکسان و مشترکی برای خط فارسی در دوران پهلوی دوم اشاره نمود و اظهار داشت: خانلری تلاش کرد استادان زبان فارسی را برای رسیدن به آئینی مشترک که همه ازآن تبعیت کنند جمع کند اما آن هم موفقیت آمیز نبود.
صالحی ضمن اشاره به اهمیت صدچندان خط با توسعه صنعت چاپ و نشر در کشور اظهار داشت: در این مقطع می بایستی قواعد و شیوه نامه ها مشخص و برای کاربردها و آموزش خط تعیین تکلیف می شد.
وی در ادامه به تشکیل کارگروهی برای تدوین دستور خط فارسی در دوره ریاست دکتر حسن حبیبی بر فرهنگستان زبان و ادب فارسی پرداخت و اظهار داشت: این کار، یکی از زحمات خیلی مهم فرهنگستان در آن دوره بود و در آن کار گروه، نزدیک ۵۰ جلسه با حضور حدود ۸۰ تن از استادان برگزار شد و برای خط فارسی تصمیمی در خصوص مرتفع ساختن ضعف ها، ایرادها و نقص هایی که خط فارسی داشت گرفتند.
صالحی ضمن اشاره به تبدیل شدن خط به یک مسأله هویتی بسیار مهم روز در کنار فن آوری های جدید و برای آموزش و پرورش در رسانه ها اظهار داشت: با این حال، برنامه ریزان و متولیان زبان فارسی این مسأله را خیلی جدی نگرفتند و در این خصوص از متخصصان بهره برداری نکردند.
صالحی ضمن اشاره به پی گیری های جدی جمشید سرمستانی در مورد مسأله خط فارسی در ۲۰ سال قبل اظهار داشت: او از زاویه یک فعال حوزه ویرایش و نگارش، کوشش کرد با فرهنگستان تعامل کند و این معضل و مسأله را ساماندهی مجدد کند و به فرهنگستان در این حوزه کمک نماید، اما این تلاش هم به نتیجه نرسیده است.
مجری کارشناس سلسله نشست های تخصصی زبان شناخت در انتها به هدف از برگزاری نشست زبان شناخت «خط فارسی و عملکرد نهادهای متولی» پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه مقرر است که معضل خط فارسی و ماجراهای حول و حوش آن بررسی شود و از ۲ فرایند همکاری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی، که منجر به شکست شده، هم گزارشی عرضه شود.
شانزدهمین نشست از سلسله نشست های «زبان شناخت» در تاریخ مورد اشاره در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزارمی شود و عموم علاقه مندان و پژوهشگران جهت شرکت در این نشست می توانند در سالن شماره ۴۰۷ در طبقه چهارم حوزه هنری حضور یابند.


منبع:

1401/10/19
11:06:15
5.0 / 5
406
تگهای خبر: آموزش , شركت , صنعت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ