مدیركل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:

مشاهده سومین پلنگ در زیستگاه های لرستان

مشاهده سومین پلنگ در زیستگاه های لرستان

به گزارش پرسی بلاگ، لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از مشاهده سومین پلنگ در زیستگاه های استان اطلاع داد.


علی سالاروند هفدهم دیماه در جمع خبرنگاران اظهار نمود: با بررسی های به عمل آمده و اعزام گروهی از کارشناسان محیط زیست مشاهده یک قلاده پلنگ در طبیعت منطقه درب گنبد شهرستان کوهدشت تأیید شد.
وی اضافه کرد: با تأیید مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه درب گنبد شهرستان کوهدشت توسط کارشناسان محیط زیست لرستان در دیماه سال ۱۴۰۱، در مجموع تعداد مشاهده این گونه امسال در استان به سه قلاده رسید.
این مسئول افزود: پلنگ ایرانی یکی از بزرگ ترین زیرگونه های پلنگ است که بومی غرب آسیا به حساب می آید و در لیست سرخ اتحادیه بین المللی محافظت از طبیعت (IUCN) در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
سالاروند اضافه کرد: اندازه و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد، طول بدن پلنگ ها بطورکلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی متر می رسد و طول دُم آنها ۱۱۰ سانتی متر است، وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی متر می رسد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: پلنگ و یوزپلنگ دو گونه چتر هستند و گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه ها جنبه حمایتی دارد و نشان دهنده پویایی آن زیستگاه ها و تکمیل زنجیره غذایی منطقه است.
وی بیان نمود: در ایران ده گونه گربه سان وجود دارد که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران به هشت گونه کاهش پیدا کردند، از هشت گونه گربه سان کشور تابحال پنج گونه شامل پلنگ ایرانی- کاراکال- سیاه گوش- گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده اند.




منبع:

1401/10/17
10:45:15
5.0 / 5
382
تگهای خبر: بین المللی , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ