نرخ سزارین در ایران 3 برابر استاندارد جهانی!

نرخ سزارین در ایران 3 برابر استاندارد جهانی!

به گزارش پرسی بلاگ، مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی با اعلان اینکه طبق استاندارد جهانی، نرخ سزارین در هر کشور نباید بیش از 25 درصد کل زایمان ها باشد، اظهار داشت: غالب زایمان ها در ایران تا 35 سال پیش از نوع طبیعی بود اما به تدریج با توسعه زندگی شهری و درد بسیار زیاد زایمان طبیعی، نرخ سزارین بالا رفت.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر انیسیان، مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی اظهارکرد: طبق استاندارد جهانی، نرخ سزارین در هر کشور نباید بیش از ۲۵ درصد کل زایمان ها باشد. زایمان یک پروسه کاملاً طبیعی است و به جز موارد ضروری که جان مادر و نوزاد در خطر باشد نباید در پروسه زایمان طبیعی مداخله کرد.
مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی با اشاره به چرایی کاهش نرخ زایمان طبیعی در کشور اظهار داشت: غالب زایمان ها در ایران تا ۳۵ سال پیش از نوع طبیعی بود اما به تدریج با توسعه زندگی شهری و درد بسیار زیاد زایمان طبیعی، نرخ سزارین بالا رفت.
انیسیان افزود: سیاست های تعرفه ای، افزایش خطر پذیری متخصصان زنان به سمت سزارین و این نگرانی و تصور که زایمان طبیعی موجب لطمه به اندام های لگنی و افتادگی مثانه می شود موجب شد رغبت عمومی به سمت سزارین بیشتر شود.
وی با اعلان اینکه عوارض زایمان طبیعی در ایران بالاست که این مسئله باید مدیریت شود اظهار داشت: این در حالیست که سزارین تمام عوارض یک عمل جراحی شامل عوارض بیهوشی، چسبندگی ارگان های داخل شکم و خونریزی را دارد چنانچه زایمان طبیعی یک پروسه فیزیولوژیک و ارجح است.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی که در برنامه ای رادیویی صحبت می کرد، از ضعف ساختار آموزش مامایی در کشور انتقاد و اظهار داشت: ساختار آموزش پزشکی به سمت سزارین است که قسمتی از علت آن ناشی از قوانین کشورمان است.
در ادامه، دکتر صابر جباری- رییس اداره جوانی وزارت بهداشت با اعلان اینکه نرخ سزارین در ایران سه برابر استاندارد جهانی است، اظهار داشت: نرخ ایده آل جهانی سزارین ۱۵ درصد و در نهایت ۲۵ درصد است، اما نرخ سزارین در ایران به ۵۵ درصد می رسد.
وی ادامه داد: زایمان یک پدیده طبیعی و فیزیولوژیک است و به سلامت مادر و کودک نیز کمک زیادی می کند اما طی این سال ها به سبب تغییر فرهنگ عمومی در سبک زندگی مردم و سیستم سلامت متأسفانه درخواست سزارین های القایی مادران بالا رفته است که یک آفت بزرگ برای سیستم سلامت کشور شمرده می شود.
رییس اداره جوانی وزارت بهداشت با اعلان اینکه هم اکنون کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را ترویج و تبلیغ می کنند، اظهار داشت: متأسفانه آمار سزارین اول (شکم اول) در ایران بسیار بالاست و همین موضوع، دستاویزی برای انجام سزارین های بعدی شده است.
جباری اشاره کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون «جوانی جمعیت»، وزارت بهداشت را مکلف کرده که میزان سزارین را سالانه ۵ درصد کاهش و زایمان طبیعی را افزایش دهد تا جایی که به استاندارد جهانی برسد.
وی با اعلان اینکه بیشتر مادران ایران از مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین آگاه نیستند، اظهار داشت: سیاستگذاری صحیح دراین زمینه، اصلاح نظام تعرفه گذاری و اعتباربخشی بیمارستان های خصوصی است که می تواند آمار سزارین را کم کند.
رییس اداره جوانی وزارت بهداشت، فرهنگ سازی عمومی در امتداد آگاهی سازی مردم در این خصوص را ضروری خواند و اضافه کرد: با زایمان طبیعی امکان شیردهی زودتر به کودک فراهم می شود و مدت بستری کوتاهی هم در بیمارستان دارد و عوارض آن بمراتب کمتر است.




منبع:

1401/10/06
13:49:20
5.0 / 5
468
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ