توسط شیرازه كتاب ما؛

انتشار گذشته حیاتی

انتشار گذشته حیاتی

به گزارش پرسی بلاگ، انتشارات شیرازه کتاب ما، گذشته حیاتی؛ توسعه معماری و شکل گیری میراث ایران: ۱۳۵۰ - ۱۳۷۰ نوشته علی مظفری و نایجل وست بروک با ترجمه وحید موسوی داور را منتشر نمود.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «گذشته حیاتی؛ توسعه معماری و شکل گیری میراث ایران: ۱۳۵۰ – ۱۳۷۰» نوشته علی مظفری و نایجل وست بروک اخیرا با ترجمه وحید موسوی داور در ۳۷۵ صفحه و بهای ۱۷۵ هزار تومان توسط انتشارات شیرازه کتاب ما انتشار یافته است.
معماری همچون حوزه ای دارای همگرایی با توسعه در یک سو و میراث در سوی دیگر، می تواند حوزه ای منتخب باشد برای مطالعه تأثیرات توسعه ای بر سنّت و میراث و عکس العمل هایی هویّتی که این تأثیرات ایجاد می کنند. آشکار است که طرح هایِ مدرن سازِ توسعه، محرّک هایی اساسی هستند برای تحوّلات تاریخی در تمامی جهان، و ایرانِ سده اخیر هم از این قاعده مستثنی نبوده است. همچنینتردیدی هم نیست که توسعه سبب تضعیف سنّت ها و تغییر چشم اندازهای تاریخی می شود و بنابراین، واکنش هایی را هم در تمامی حوزه های اجتماعی و سیاسی برمی انگیزد.
مدّعای کتاب حاضر آن است که رابطه میان اصالت و هویّت و میراث در یک سو و توسعه در سوی دیگر، به بهترین نحوی به واسطهٔ طراحی معماری به مبحث تجربه روزانه و جسمانی، ملموس و نزدیک تبدیل گشته و ازاین رو قابل درک، تجزیه و تحلیل است. با تاکید بر چنین مدّعایی، کتاب حاضر با جزئی نگری، به مطالعه طرح های معماری و گفتمان های ناظر بر ساخت بناها و شهرک سازی ها در دو دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۷۰ می پردازد. یعنی از زمانی که تبعات توسعه، معماران ایرانی را به ضرورت توجه به این امر فراخواند تا وقتی که بار دیگر جامعه معماری کشور مشارکت فعّالی را در طرح های توسعه ای در کشور عهده دار شد.
علی مظفری، همکار تحقیقاتی در مرکز کشورهای مسلمان و جوامع، دانشگاه استرالیای غربی است. وی در دانشگاه تهران در رشته معماری تحصیل کرده و بیشتر از پانزده سال سابقه معماری و طراحی شهری در ایران و استرالیا دارد. علایق تحقیقاتی وی شامل انسان شناسی مکان، زیبایی شناسی شهری، شهر اسلامی و موزه ها و میراث فرهنگی است. از دیگر کتاب های انتشار یافته وی در ایران میتوان به «شکل دهی به هویت ملی در ایران» اشاره نمود.


منبع:

1401/10/02
12:41:41
5.0 / 5
450
تگهای خبر: اجتماعی , ترجمه , طراحی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ