معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نهاد كتابخانه های عمومی كشور:

کتابخانه ها قسمتی از ساختار اجتماعی جامعه هستند

کتابخانه ها قسمتی از ساختار اجتماعی جامعه هستند

به گزارش پرسی بلاگ، مشهد ـ معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: کتابخانه ها، سازمان های اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند که توان خدمت به همه اقشار را دارند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، باقر میرعبداللهی شامگاه سه شنبه در دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی که به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد، با اعلان اینکه نهاد بدنبال تفسیر و کارکردی جدیدی از مفهوم ارائه خدمات به مراجعین است، اظهار داشت: در حقیقت این همایش تجلی گاه این امر است و خروجی آن یک برنامه و راهبرد راهبردی در این راه خواهد بود.
معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور معاونت برنامه ریزی را تدوینگر بینش جاری نهاد درباب کتابخانه ها را در جامعه دانست و اضافه کرد: انتظار ما از پیوند نهاد با دانشگاه ها به عنوان نمایندگی حوزه نخبگان ارائه مفهوم درست و اساسی از کتابخانه ها و ارائه خدمات آنها است.
وی اشاره کرد: ما اعتقاد داریم کتابخانه ها سازمان های اجتماعی و قسمتی از ساختار اجتماعی جامعه هستند که توان اراده خدمات به همه اقشار را دارند و این خاصیت قامتی فراتر از دیگر سازمانها به کتابخانه ها اهدا می کند، چونکه کتابخانه ها یک ماهیت کل نگر دارد و تلاش ما بر این است که با معرفی بیشتر آنها مرتبه ای فراتر از دفینه سازی اطلاعات به کتابخانه ها اطلاق نماییم.
میرعبداللهی اضافه کرد: البته برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین و تبیین هستیم. با اهمیت ترین چالش کتابخانه ها و دانشگاه ها در این ایده، باورها و ذهنیات است. به عبارت ساده تر نیازمند تغییر فرهنگ سازمانی کتابداران و پژوهشگران این حوزه در امتداد تبیین بیش از پیش مفاهیم هستیم که از اهداف اصلی این همایش نیز است.
معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: امیدوار هستم به برکت خاک مشهد الرضا و باتوجه به تلاش و پیشتکار مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و تاکید دبیرکل نهاد خروجی این همایش فراتر از یک گردهمایی مرسوم باشد و در آینده شاهد اتفاقات بزرگ و مؤثر در این عرصه باشیم.
کتابخانه های عمومی در راه تبدیل شدن به فرهنگسراهای عمومی
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز اظهار داشت: خداوند را شاکرم که این همایش در جوار حضرت رضا (ع) و در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه انجام می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه های عمومی در جامعه امروز، اضافه کرد: کتابخانه های عمومی برمبنای تعاریف اساتید بزرگ علم کتابداری امروز به عنوان دانشگاه های مردمی، مرکز پژوهش و گفتگو، مهارت افزایی و مکان سوم پس از خانه و مدرسه و محل کار معرفی می گردند که در امتداد ایجاد نشاط و امید اجتماعی فعالیت می نمایند.
وی ضمن قدردانی از همراهی و تلاش مضاعف دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این راه، اظهار داشت: معتقدم کتابداران خراسان رضوی با تلاش و همت خود خصوصاً در روزهای کرونا توانسته اند نقش کتابخانه ها را به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی به اثبات رسانند.
حجت الاسلام و المسلمین سبزیان ابراز امیدواری کرد این همایش منشأ اثری برای تثبیت جایگاه واقعی کتابخانه ها در نقشهای تعریف شده مدنظر اساتید در جامعه باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: قطعا هدف از برگزاری این همایش بین اللملی معرفی ظرفیت های مناسب و مؤثر کتابخانه های عمومی در زمینه معرفی، ترویج و پشتیبانی از کسب و کارهای کوچک به عنوان پایگاه های مردمی و مورد وثوق مردم است.


منبع:

1401/09/30
12:59:37
5.0 / 5
429
تگهای خبر: اجتماعی , بین المللی , خدمات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ