مریم السادات ظهوریان مطرح كرد؛

کاغذ حمایتی بهای تمام شده کتاب را کاهش می دهد

کاغذ حمایتی بهای تمام شده کتاب را کاهش می دهد

پرسی بلاگ: به گزارش پرسی بلاگ، مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر اظهار داشت: از آنجائیکه بخش عظیمی از هزینه های چاپ کتاب، متعلق به کاغذ است، زمانی که کاغذ حمایتی به آن کتاب تعلق می گیرد، در کاهش قیمت تمام شده کتاب موثر است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، بعد از شروع به کار دولت سیزدهم، مساله خودکفایی در تولید کاغذ در دستور کار جدی شخص رئیس جمهور و همینطور مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. بعد از گذشت یکسال با حمایت های دولت کارخانه کاغذ مازندران بعنوان تنها تولید کننده کاغذ تحریر در کشور جهش تولید قابل توجهی داشت و همینطور برنامه ریزی ها برای در مدار تولید قرار گرفتن کارخانه های کاغذهای پارس، البرز و زاگرس هم به سرانجام رسید و این واحدهای تولیدی هم بزودی کار تولید را آغاز می کنند. سال جاری بجز آنکه ۷۰ درصد کتاب های درسی کشور با کاغذ ایرانی انتشار یافت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به صورت منظم سهمیه کاغذ را میان ناشران عمومی توزیع کرد. با این روند بازار نشر کشور بعد از گذراندن چند سال پرتلاطم گامهای اولیه خویش را به سمت ثبات برداشته است.
مریم السادات ظهوریان مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر و مدیر مسئول انتشارات نورگیتی در رابطه با این مورد به مهر اظهار داشت: از آنجائیکه بخش عظیمی از هزینه های چاپ کتاب، متعلق به کاغذ است، زمانی که کاغذ حمایتی به آن کتاب تعلق می گیرد، در کاهش قیمت تمام شده کتاب و طبعاً کاهش قیمت پشت جلد کتاب بسیار مؤثر است و این در شرایطی است که هر چه تیراژ کتاب بیشتر باشد، این تفاوت قیمت محسوس تر خواهد بود.
وی اضافه کرد: همینطور آن از آنجائیکه هم اکنون دستگاههای چاپ دیجیتال به کمک چاپ افست آمده و کاغذ لازمه برای این نوع چاپ، باید از بهترین کیفیت برخوردار باشد، وجود کاغذ حمایتی باکیفیت بالا و حدود یک پنجم قیمت بازار هم به کمک ناشرین آمده و هزینه چاپ با دستگاه دیجیتال را می کاهد.
وی در رابطه با تاثیر توزیع کاغذ تولید داخلی بر فعالیت ناشران اضافه کرد: کاغذهای ایرانی تقریبا بدون محدودیت به ناشرانی که نیاز داشتند داده می شود. این نکته برای ما ناشران خیلی مهم است چونکه ناشران بدون محدودیت می توانند از آن استفاده نمایند. که این امر سبب شکسته شدن قیمت کاغذ در بازار می شود. لازم به یادآوری است، باوجود این که خیلی از ناشران، کتب چهار رنگ و ماندگار خویش را با کاغذهای ایرانی چاپ کرده اند، این نوع کاغذ برای کتب درسی، آموزشی، و… هم بسیار مناسب می باشد.
مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر خاطرنشان کرد: بدون شک توزیع کاغذ خارجی و تولید و پخش کاغذهای ایرانی در تنظیم قیمت بازار تاثیر غیر قابل انکاری دارد.
ظهوریان در انتها ابراز امیدواری کرد که با افزایش تولیدات داخلی نیاز کشور به کاغذهای خارجی را کم شود و دیگر مصرف کنندگان داخلی محتاج به واردات این کالای استراتژیک نباشند.


منبع:

1401/09/25
11:58:04
5.0 / 5
465
تگهای خبر: آموزش , بازار , تولید , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ