بررسی مقاومت دارویی در مبتلایان تحت درمان هپاتیت در انستیتو پاستور ایران

بررسی مقاومت دارویی در مبتلایان تحت درمان هپاتیت در انستیتو پاستور ایران

به گزارش پرسی بلاگ، رئیس بخش هپاتیت، ایدز و ویروس های منتقله از خون انستیتو پاستور با تکیه بر اهمیت بررسی افرادی که تحت درمان هپاتیت B و C هستند ولی به درمان پاسخ مناسبی نمی دهند، اظهار داشت: این امر مستلزم آن است که جمعیتی را که تحت درمان هستند مورد بررسی قرار دهیم و بررسی شود آیا مقاومت دارویی در آنها بوجود آمده است یا خیر؟


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا آقاصادقی، در رابطه با بخش هپاتیت، ایدز و ویروس های منتقله از خون انستیتو پاستور، اظهار داشت: فعالیت تحقیقاتی بخش هپاتیت و ایدز به صورت عمده روی ویروس های عامل هپاتیت و ایدز و ویروس هایی نظیر سیتومگالوویروس (CMV)، ویروس اپشتین بار (EBV) و ویروس لنفوتروپیک سلول T انسانی نوع یک (HTLV-۱) متمرکز شده است. لابراتوار این بخش از سال ۱۳۹۱ بعنوان لابراتوار همکار مرجع این دو بیماری فعالیت می کند.
وی اضافه کرد: حدودا از اواخر دهه ۶۰ شمسی، انستیتو پاستور ایران مطالعات اپیدمیولوژی و مولکولی بر روی HIV و هپاتیت را شروع کرد و با جذب اعضای هیات علمی متخصص، این اقدامات شکل اجرایی تری به خود گرفت. هم اکنون هشت عضو هیات علمی و تعدادی کارشناس روی موضوعات مختلف مرتبط در این بخش فعالیت می نمایند. همکاران این بخش در ۴ لابراتوار تشخیص اپیدمیولوژی، واکسن، روابط متقابل میزبان و ویروس و بررسی اثرات سنتتیک و گیاهی برای ویروس مشغول تحقیق هستند. ما در کارهای تشخیصی، تحقیقاتی، واکسن و بررسی های مقاومت دارویی بر هپاتیت های با منشاء ویروسی تمرکز داریم.


او اشاره کرد: هم اکنون متناسب با مأموریت هایی که به بخش داده شده است، در حوزه هایی نظیر ارزیابی کیت های در ارتباط با ویروس های HIV و هپاتیت هم فعالیت می نماییم. در عین حال مطالعاتی را روی برخی از گروههای خاص مثل زندانیان، زنان صدمه پذیر، مردان همجنس گرا و... و. انجام می دهیم. از سوی دیگر مطالعاتی را را روی داروها و درمان های HIV و هپاتیت انجام می دهیم.
این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی، افزود: یکی دیگر از کارهای ما مطالعات سرطان هایی است که منشا آن ویروس هپاتیت است که به دنبال بررسی این مساله هستیم که کدام ژن ها در سرطان فعال می شوند و چگونه می شود آن ژن ها را سرکوب کرد. طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی هم در امتداد این اهداف در حال انجام می باشد. همکاران ویروس شناس این بخش در عین حال فناور دو مورد از واکسن های کووید۱۹ و همچون واکسن برکت بوده اند.
وی با اشاره به ارتباطات خوب انستیتو پاستور ایران با مراکز هپاتیت و ایدز در کشور، اشاره کرد: ما عضو شبکه کشوری هپاتیت هستیم. همینطور ما با متخصصان بالینی هم رابطه تنگاتنگی داریم و طرح های مختلفی با ایشان در موارد مختلف درمان، تشخیص مقاومت های دارویی، تشخیص خود ویروس و جهش هایی که در ویروس امکان دارد اتفاق بیفتد داریم. به تازگی هم مرکز تحقیقات واکسن های ویروسی در مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران در کرج به راه افتاده است که همکاران ما در چارچوب آن مرکز هم یک سری کارهای تحقیقاتی انجام می دهند.
او با اعلان اینکه بررسی مقاومت های دارویی از دیگر کارهای این بخش است، اشاره کرد: با توجه به این که هپاتیت B واکسن دارد اما اینطور نیست که این معضل با وجود واکسن حل شده باشد، یکی از زمینه های تحقیقاتی ما افرادی هستند که به واکسن پاسخ مناسبی نمی دهند. از طرفی مطالعه افرادی که تحت درمان هپاتیت B و C هستند و به درمان پاسخ مناسبی نمی دهند و مقاومت دارویی دارند مهم می باشد که یکی دیگر از حوزه های تحقیقاتی همکاران ما همین مبحث است. این امر مستلزم آن است که جمعیتی را که تحت درمان هستند مورد بررسی قرار دهیم و بررسی شود آیا مقاومت دارویی در آنها به وجود آمده است یا خیر؟
صادقی همینطور درمورد لابراتوار همکار مرجع کشوری هپاتیت و ایدز، بیان کرد: بیماریهای هپاتیت و ایدز معضل های جدی بهداشتی و پزشکی هستند و اهمیت زیادی برای کشور و جامعه جهانی دارند. از سال ۱۳۹۱ که لابراتوار همکار مرجع هپاتیت و ایدز به راه افتاده است، سالیانه حداقل ۲۰۰۰ آزمایش در این لابراتوار انجام شده است. لابراتوار مرجع ما با سامانه کشوری ارتباط دارد و کارهای تشخیصی ما هر ساله مورد آزمون و ممیزی واقع می شود. ما در این بخش همزمان با انجام کارهای تحقیقاتی، به مردم هم خدمات تشخیصی عرضه می دهیم. در برخی از سال ها تا ۲۰ هزار نمونه آزمایش برای کارهای تشخیصی و تحقیقاتی هم در این بخش انجام شده است. هزینه آزمایشات طبق تعرفه دولتی دریافت می شود و مدیریت خدمات تخصصی انستیتو پاستور ایران بر کارهای تشخیصی ما نظارت دارد. جواب آزمایشات معمولاً ۲ تا ۳ روزه اعلام می شود.
بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور، وی در خاتمه با تأکید بر این که بودجه محدود تحقیقات یک معضل است، اظهار داشت: منابع تحقیقاتی یکی از معضلات اصلی پژوهش است. تجهیزات بخش نیازمند به روزرسانی است و در عین حال هزینه مواد مصرفی و کیت های تشخیصی و تحقیقاتی بسیار بالا رفته است و باید فکری به حال بودجه تحقیقات شود. ما تلاش کرده ایم رابطه خویش را با صنعت حفظ نماییم و بودجه در چارچوب طرح از بیرون جذب نماییم ولی هنوز باید تلاش بیشتری برای اتصال به صنعت و سیستم سلامت صورت گیرد که احتیاج به حمایت مدیران در این رابطه دارد. از سوی دیگر دولت هم باید ترغیب شود تا بودجه بیشتری به پژوهش تخصیص دهد.







منبع:

1401/09/12
10:14:10
5.0 / 5
621
تگهای خبر: انسانی , بیماری , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ