پزشك متخصص داخلی:

۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال در بوشهر دیابت دارند

۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال در بوشهر دیابت دارند

به گزارش پرسی بلاگ، بوشهر یک پزشک متخصص داخلی اظهار داشت: استان بوشهر طبق مطالعات انجام شده در حوزه بیماری دیابت جزء استانهای با شیوع بالا در سطح کشور بشمار می رود و حدود 14 درصد افراد بالای 30 سال به بیماری دیابت مبتلا می باشند.


دکتر حامد مقدم منش اظهار داشت: متأسفانه به سبب ماهیت مزمن بودن و نداشتن علایم واضح در ابتدای بیماری نیمی از افراد اصلاً از بیماری خود اطلاعی نداشته اند و این مساله اهمیت غربالگری و آزمایش های بموقع را دو چندان می کند.
متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان با اشاره به اهمیت تشخیص بموقع بیماری دیابت در میان افراد جامعه اظهار داشت: این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بدن انسان قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد و این نقص موجب ایجاد قند اضافی در جریان خون شده و همین عامل، شروع کننده عوارض دیابت در بدن انسان است.
وی دیابت کنترل نشده انسان را خطرناک خواند و تصریح داشت: بیماری دیابت می تواند منجر به عواقب جدی و خطرناکی برای مبتلایان شود و به طیف وسیعی از اعضا و بافت های بدن، همچون قلب، کلیه ها، چشم ها و اعصاب لطمه برساند.
متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان همین طور اضافه داشت: متأسفانه شایع ترین علت قطع عضو پس از تصادفات و نیز از دست دادن بینایی و ناتوانی در دید در دنیا همین بیماری است.
دکتر مقدم منش پیشرفت و گسترش آگاهی و دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی و پزشکی درباب بیماری دیابت در ضمن سالهای اخیر را مثبت ارزیابی کرد و اشاره داشت: خوشبختانه امروزه با افزایش سطح آگاهی عمومی مردم جامعه و توسعه و کاربرد دستگاه های چک قند در منزل (گلوکومتر)، شناسایی بیماری سریع تر اتفاق می افتد و به تبع منجر به کنترل بهتر بیماری دیابت و کاهش عوارض بعدی می شود.
دکتر مقدم منش افزود: سفارش می شود افراد سالم هم حداکثر تا سن ۴۵ سالگی یک نوبت چک قند خون انجام دهند و بعدازآن سالانه تکرار گردد، اما طبیعی است افرادی که زمینه ارثی دارند یا افراد دارای اضافه وزن و مبتلایان به چربی خون، فشارخون بالا و یا خانم ها باسابقه دیابت بارداری، بایستی در سنین بسیار پایین تری نسبت به غربالگری دیابت اقدام نمایند.
وی درباب مراحل ابتلای انسان به بیماری دیابت هم افزود: نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که در بیماران دیابت نوع دو، بیماری دیابت به تدریج و در عرض چندین سال بروز می کند و بیماران پیش از رسیدن به دیابت آشکار، از یک مرحله مقدماتی بدون علامت عبور می کنند که به اصطلاح پیش دیابتی خوانده می شود و متأسفانه شروع عوارض نیز از این مرحله است و حتما بایستی مراجعه به پزشک و پیگیری در این زمان صورت گیرد.
متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان اظهار داشت: خوشبختانه با پیشرفت بیش از پیش علم و کشف داروهای خوراکی جدیدتر که خیلی از آنها در کشور خود ما هم موجود است و نیز وجود داشتن انواع انسولین های قلمی کنترل این بیماری برای مبتلایان آسان تر گردیده است.
دکتر مقدم منش اظهار داشت: به عنوان متخصص داخلی که افتخار خدمت به مردم بزرگوار شهرستان دشتستان را دارم ضمن آرزوی سلامتی برای آحاد جامعه، استدعا دارم جهت شناخت زودتر این بیماری، کنترل بهتر و پیش گیری از عوارض آن، تغییر سبک زندگی، افزایش تحرک و البته مراجعه به موقع و منظم به پزشک جهت تنظیم داروها و کنترل قند را مد نظر داشته باشند.



1401/08/26
12:20:06
5.0 / 5
382
تگهای خبر: بیمارستان , بیماری , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ