كارشناس بیماری های واگیر هشدار داد:

استفاده از سموم برای درمان شپش ممنوع

استفاده از سموم برای درمان شپش ممنوع

پرسی بلاگ: بوشهر کارشناس بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباب استفاده از سموم آفت کش های کشاورزی و سموم خانگی جهت درمان شپش سر هشدار داد.


رهام یوسف نژاد در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به این که آلودگی به شپش سر یک معضل بهداشتی با سابقه طولانی در سطح جهان است، اظهار نمود: شپش از نخستین بیماری های خارجی بدن انسان بوده که از عصر سنگ ها تا کنون وجود داشته است و در کانون های تجمعی مثل کمپ ها، مدارس، زندان ها و... دیده می شود.
وی افزود: طرح استانی "بیماریابی شپش" با شروع بازگشایی مدارس در سطح مدارس استان بوشهر به منظور بهبود رفتارهای پیشگیری کننده از شپش سر جهت والدین، دانش آموزان و کارکنان مدارس و با همکاری آموزش و پرروش اجرا می شود. امسال نیز این طرح با حضور نیروهای علوم پزشکی و مراقبین سلامت آموزش و پرورش شروع شده و فرد به فرد دانش آموزان بازرسی و اگر موردی از شپش یا رِشک (تخم شپش) مشاهده شود، آموزش و درمان را رایگان شروع می شود.
کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اجرای طرح "بیماریابی شپش" حالا در مدارس استان بوشهر در حال اجرا می باشد و تا پایان آبان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: هر ساله شامپو مورد نیاز مقابله با شپش برای اجرای این طرح در فصل تابستان تامین می شود تا در فصل مدارس با مشکلی روبه رو نشویم.
یوسف نژاد با اشاره به اینکه درمان در دو مرحله انجام می گیرد، اظهار داشت: مرحله اول بلافاصله پس از شناسایی و مرحله دوم نیز تکرار است تا از حصول نتیجه اطمینان پیدا کرد.
این مقام مسئول بابیان این که شپش ممنوعیت حضور در مدرسه را برای دانش آموزان ندارد، اضافه کرد: شپش در مقاطع مختلف با آمارهای کمی کم و زیاد همیشه وجود دارد، اما بطور معمول شیوع آلودگی به شپش سر در میان دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی بیشتر است.
کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تکیه بر این که رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از انتقال شپش بسیار موثر است، اظهار داشت: انتقال از یک فرد به فرد دیگر می تواند بوسیله تماس مستقیم (تماس سر افراد با هم) یا استفاده از وسایل شخصی دیگران مثل شانه، کلاه، شال، حوله و روسری صورت گیرد. همین طور انتقال در افراد خانواده به سرعت و سهولت رخ می دهد.
یوسف نژاد با اشاره به اینکه شیوع شپش در فصل های زمستان و پاییز بیشتر است، اظهار نمود: در جهت جلوگیری از انتقال شپش سفارش می شود بطور مرتب در این فصل لباس های زیر با آب گرم شست وشو شود.
وی درباب استفاده از سموم آفت کش های کشاورزی و سموم خانگی جهت درمان شپش سر هشدار داد، بیان نمود: طبق گزارش های دریافتی متاسفانه مسمومیت حاد و حتی مرگ ناشی از استفاده موضعی سموم به منظور درمان شپش سر کودکان مشاهده شده است.
کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه برای رشک زدایی نیز استفاده از مخلوط آب و سرکه موثر است، خاطرنشان کرد: در صورت برخورد با افراد مبتلا به شپش، به ویژه کودکان که این آلودگی در آنها شایع تر است، ضمن رفتن به پزشک و تهیه شامپوها موجود در داروخانه ها و استفاده برمبنای سفارش های اعلام شده، به هیچ عنوان از سموم دفع آفات و حشرات مانند سموم کشاورزی و یا سموم خانگی، برای دفع شپش استفاده نکنید.




منبع:

1401/08/16
10:14:25
5.0 / 5
356
تگهای خبر: آموزش , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ