زین العابدین مطرح كرد؛

شمار بالای آثار ترجمه در حوزه کودک و نوجوان فاجعه فرهنگی است

شمار بالای آثار ترجمه در حوزه کودک و نوجوان فاجعه فرهنگی است

به گزارش پرسی بلاگ، یک کارشناس فرهنگی در نشست هم اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان اظهار داشت: این مورد در خصوص اینکه ۷۲ درصد از کتاب های منتشره تا آذر ۱۴۰۰ ترجمه باشد، یک فاجعه فرهنگی برای کشور به حساب می آید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، اولین هم اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان، قبل از ظهر امروز چهارشنبه ۴ آبان با حضور حامد علامتی و بیشتر از ۳۰ ناشر حوزه کودک و نوجوان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید.
مسعود زین العابدین کارشناس حوزه کتاب اظهار داشت: برپایه آمار خانه کتاب تا سال ۹۵، دوازده هزار و ۸۸۱ کتاب در حوزه کودک و نوجوانان انتشار یافته است که از این میان چهار هزار و ۷۰۰ عنوان ترجمه و هشت هزار عنوان کتاب تولیدی است. همینطور این آمار در آذرماه سال ۱۴۰۰ به این صورت است که ۱۳ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب انتشار یافته که از این میان ۹ هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب ترجمه شده است. این آمار نشان داده است که ۷۲ درصد آثار ترجمه ای در حوزه کودک و نوجوانان افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: از آنجائیکه در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد، بازار نشر کودک و نوجوان تبدیل به فضای اقتصادی شده است. این امر می تواند به نویسندگان، تصویرگران، مؤلفان و ویراستاران صدمه برساند و آنها نتوانند فرصت بروز و ظهور داشته باشند.
این کارشناس حوزه کتاب اظهار داشت: با تکان های ارزی بعضی از تصویرگران همکاریهای بین المللی دارند و دیگر همکاری داخلی نمی کنند. این امر بزرگترین ضربه به هویت ملی است. ما تقریبا به مرور کل عرصه را از دست خواهیم داد که اتفاق فاجعه ای برای صنعت نشر کودک و نوجوان و فرهنگ کودک و نوجوان است.
وی اضافه کرد: ۹۵ درصد از فعالانی که در حوزه کودک و نوجوانان فعالیت می نمایند، به این حوزه علاقمند هستند که اینچنین با سختی مانده اند و فعالیت می نمایند در حالیکه می توانند در دیگر ژانرهای حوزه نشر کار کنند. این مورد در خصوص این که ۷۲ درصد از کتاب های منتشره تا آذر ۱۴۰۰ ترجمه باشد، یک فاجعه فرهنگی برای کشور به حساب می آید.
در ادامه جهانبخش مدیر انتشارات مدرسه ضمن اشاره به این مورد که ما از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعنوان مؤسسه ای شناخت داریم که مکمل آموزش و پرورش در مفهوم عام است. کانون و انتشارات مدرسه بعنوان آموزش دهنده مکمل آموزش رسمی کشور به حساب می آید.
وی اضافه کرد: یکی از صدمه هایی که شاهد می باشیم موازی کاری هاست و راهکار برای حل این مسأله شناخت نقاط مشترک نهایی است که مأموریت هم سو دارند. پیشنهاد می کنم کارگروهی را تشکیل دهیم برای سه هدف؛ ۱) شناخت اولویت های مشترک میان کانون و انتشارات مدرسه؛ برنامه ریزی عملیات در ارتباط با این اهداف و اولویت های مشترک و همزمان تعیین شاخص ها برای ارزیابی برنامه ها، تعریف برنامه عملیاتی برای رسیدن به مدل که بتواند الگویی برای همکاریهای در میان باشد.
در ادامه ملک زاده مدیراجرایی مؤسسه فرهنگی انتشارات فاطمی اظهار داشت: یکی از اشکالات حوزه نشر کودک و نوجوان نبود نیروهای متخصصی در قسمت هایی همچون نویسندگی، ویراستاری، حروف چینی، صفحه آرایی، گرافیست حرفه ای است. متأسفانه در این بخش ها با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
وی اضافه کرد: اظهار داشت: مشکلات در حوزه کاغذ جدی است. ناشران کودک و نوجوانان کتاب ها را به صورت رنگی و به طور عمده روی کاغذ گلاسه به چاپ می رسانند که مشکلاتی در این حوزه وجود دارد. برپایه آمار منتشره تولید کتاب های کودک به علت قیمت کاغذ کاسته شده است.
در ادامه شادانلو نماینده بنیاد مکتب حاج قاسم ضمن اشاره به این مورد که خیلی از آثار حوزه کودک و نوجوانان کیفی نیست، اظهار داشت: متأسفانه به علت چربیدن بحث مالی و تجاری و نبود محتوای مناسب و تکرار مکررات سبب گشته است تا آثار خوبی در این عرصه تولید نشود و در حوزه شهید حاج قاسم سلیمانی هم این چنین وضعیتی را شاهد می باشیم.
وی اضافه کرد: در حوزه کودک و نوجوانان شاهد عطشی هستیم و بنیاد مکتب حاج قاسم این آمادگی را دارد تا به واسطه پشتیبانی محتوایی، بتوانیم ارتباط مستقیمی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته باشیم. همینطور بازی Call of Duty: Modern Warfare2 که ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را شبیه سازی کرده است، اتفاقی خوبی نبوده و ما در این حوزه هم اعلام آمادگی می نماییم بتوانیم محتوای مناسبی را در اختیار کانون قرار دهیم تا شاهد تولید بازی های اینچنینی باشیم.
در ادامه سیدرضا میربابا از انتشارات صریر اظهار داشت: مشکلاتی در حوزه کاغذ و گرانی آن وجود دارد و کانون بعنوان هسته مرکزی می تواند حامی ناشران باشد. به این معنا که کانون با ایجاد کمیته های تخصصی و تشکیل کارگروه ها می تواند نقطه نظرات را در دستور کار قرار دهد.
در ادامه شکوری مدیر انتشارات سروش اظهار داشت: کانون بعنوان یکی از مراکز قدیمی در چارچوب هم اندیشی می تواند نظرات ناشران را دریافت کند و به کانون بعنوان ناشر حکومتی پیشنهاد می کنم که ناشران دولتی در ابعاد مشورتی و حمایتی کمک بگیرد و قدرت حمایتی اش را در قسمت خصوصی بگذارد.
در ادامه حامد رضوی از انتشارات به نشر اظهار داشت: باید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعنوان شتاب دهنده و تسهیل دهنده در حوزه کودکان و نوجوان باشد تا بتواند در بحث ترویج، فروش آثار اقداماتی انجام دهد و سرپل ارتباط وزارت آموزش و پرورش و ناشران حوزه کودک و نوجوان باد. ما باید بتوانیم توسط کانون این سیستم خشک وزارت آموزش و پرورش را بشکنیم تا مسیر هموارتر باشد.
وی اضافه کرد: در بخشی از کتاب درسی دانش آموزان مان به نام «بیشتر بخوانیم» یا «بیشتر بدانیم» است که متأسفانه کتاب هایی که در این بخش معرفی می شود، مناسب نمی باشد و کانون می تواند این رایزنی را با معلم داوطلب داشته باشد تا در کنار آموزش مباحث در مدارس، کتاب های مرتبط را معرفی نماید. برای مثال در قسمت احکام میتوان به دانش آموز کتابی مناسب در حوزه احکام معرفی نمود. در این شرایط چرخه ناشران می چرخد و از آن طرف دانش آموزان به حضور در کتابفروشی تشویق می شوند و در نهایت مدرسه بعنوان ثقل آموزشی مطرح خواهد شد.
در ادامه یاراحمدی از انتشارات منادی تربیت اظهار داشت: پیشنهادم اینست که در بحث اقتصاد نشر شورایی تشکیل گردد تا به جمع بندی برسیم و اعضای آن برپایه ظرفیت و پتانسیلی که دارد، اقدامات مؤثر و تأثیرگذاری را در قسمت جذب، اطلاع رسانی و فروش آثار حوزه کودک و نوجوان انجام دهند.
وی اضافه کرد: متأسفانه بخش ترجمه در حوزه کودک و نوجوان در سالهای اخیر قسمت عمده ای از ناشران را زمین گیر کرده است و برپایه آمار منتشره ۴۰ درصد بازار نشر به ترجمه کتاب اختصاص دارد. به نظر می رسد باید برنامه ریزی مدونی در بحث تولید محتوا داشته باشیم.
در ادامه نعمت اللهی دبیر تألیف انتشارات مهرسا اظهار داشت: پیشنهادم اینست که در حوزه نشر کودک و نوجوانان به میزبانی کانون یک رویداد سالانه ای داشته باشیم تا در آن رویداد بتوانیم به هم اندیشی و هم افزایی برسیم.
نوشین نیلفروشان مدیر مسئول نشر زعفران، صدرنیا مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی، زهرا یعقوبی مدیرمسئول انتشارات کتاب پرنده، عباسی از انتشارات امیرکبیر، کرمی از انتشارات نردبان، حسینی از انتشارات سوره مهر، در این جلسه ضمن اظهار شادمانی برای حضور در نشست به معرفی انتشارات شأن و بیان دیدگاه های شأن پرداختند.

1401/08/05
12:58:43
5.0 / 5
363
تگهای خبر: آثار , آموزش , اطلاع رسانی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ