توسط انتشارات معین؛

تاریخ سیستان به چاپ چهارم رسید

تاریخ سیستان به چاپ چهارم رسید

پرسی بلاگ: کتاب تاریخ سیستان نوشته محمدتقی بهار توسط انتشارات معین به چاپ چهارم رسید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «تاریخ سیستان» نوشته محمدتقی بهار توسط انتشارات معین به چاپ چهارم رسید. این کتاب از کتاب های کهن به زبان فارسی است که چندین تن (احتمالاً دو نفر) در ضمن سده های پنجم تا هشتم قمری آنرا به نگارش درآورده اند. این کتاب جدا از ارزش تاریخی، از نظر زبان و ادبیات فارسی اهمیت بسیار زیادی دارد.
این کتاب متولد دورانی است که به سبب به قدرت رسیدن برخی تبارهای نژاده ایرانی و به تبع آن پشتیبانی هرچه بیشتر حاکمان از شاعران و ادیبان فارسی، نثر فارسی هم اقبال بیشتری برای نشو و نما پیدا کرد. نثر این کتاب هم به نوبهٔ خود دارای تمامی خاصیت های سبکی این دوره-سادگی و روانی، خالی بودن از هر گونه تکلف و تصنع، استفاده بسیار از واژه ها و اصطلاحات فارسی، استفاده ی کمتر از واژگان عربی مگر در نام ها و جمله های دعایی و.... می باشد. یعنی به لحاظ سبک شناسی نثر زمان خود حائز اهمیت می باشد.
محمدتقی بهار متولد پنجشنبه ۱۲ ربیع الاول ۱۳۰۴ هجری قمری، برابر با ۱۸ آذر ۱۲۶۵ هجری خورشیدی در شهر مشهد است وی در تاریخ یکشنبه یکم اردیبهشت ماه ۱۳۳۰ درگذشت و در آرامگاه ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. وی ملقب به ملک الشعرا و متخلص به بهار؛ همچون شاعران، ادیب، نویسنده، روزنامه نگار، تاریخ نگار و سیاست مدار معاصر ایرانی بود.
در معرفی این کتاب می خوانیم:
«کتاب با حمد خداوند شروع می شود و مؤلف در چند صفحه نخست از برخی شخصیت های ایران باستان یاد می کند. با اهمیت ترین مطالب قسمت اول عبارت است از: توضیحاتی در باره عیاران و خوارج سیستان؛ نامه هارون الرشید به حمزه بن عبداللّه (متوفی ح ۲۱۳)، از رؤسای خوارج در سیستان، و پاسخ او به هارون که از گزارش های ممتاز و منحصربه فرد این کتاب است؛ مؤلف مطالب جدیدی در باره تسلط ترکان بر سیستان دارد و شرح مفصّلی در باره امیران صفاری و فتوحات آنان ارائه می دهد و بر خلاف نوشته های مورخان دولت های رقیب مانند سامانیان و سلجوقیان و غزنویان که به دشمنی با صفاریان پرداخته بودند از آنان به نیکی یاد می کند....»
چاپ چهارم کتاب «تاریخ سیستان» در ۴۳۶ صفحه عرضه شده است.

1401/08/02
20:51:20
5.0 / 5
427
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ