تخریب زیستگاه عامل نابودی حیات وحش

تخریب زیستگاه عامل نابودی حیات وحش

پرسی بلاگ: به گزارش پرسی بلاگ، کارشناس پستانداران گوشتخوار دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تخریب زیستگاه ها، خشکسالی و شکار بی رویه را معضلی برای حیات وحش دانست و با اشاره به تاثیر جاده سازی بر حیات وحش اظهار داشت: جاده ها یکی از عوامل اصلی تخریب زیستگاه ها هستند که موجب مهاجرت یا از میان رفتن حیات وحش می شوند.



سیده مرضیه موسوی در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر تخریب زیستگاه ها بر وضعیت گوشتخواران بزرگ جثه کشور اظهارکرد: هر دستکاری توسط انسان در طبیعت مانند جاده سازی نوعی تخریب زیستگاه است همین طور صدور مجوز معادن از طرف وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) معضلی برای مناطق حفاظت شده محیط زیست شده است.

وی اضافه کرد: برخی نهادها نگاه تجاری و اقتصادی خودرا دارند و توجهی به محیط زیست نمی کنند. به همین جهت محیط زیست و حیات وحش ما مظلوم واقع شده اند.

موسوی با اشاره به روش های تخریب زیستگاه توضیح داد: راه اندازی جاده ها و ساخت وسازها، بهره برداری از معادن، بهره برداری غیرمجاز، چرای دام و... موجب تخریب زیستگاه ها، انقراض محلی برخی گونه ها و در نهایت کاهش جمعیت حیات وحش می شود. به عنوان نمونه در بعضی مناطق در گذشته پلنگ وجود داشت اما هم اکنون با انقراض محلی روبه رو شده و در منطقه از بین رفته است.

این کارشناس پستانداران گوشتخوار افزود: زمانی که زیستگاه امنیت خودرا به وسیله انسان، دام و... از دست دهد، حیوان به سبب احساس ناامنی، زیستگاه را ترک می کند.

موسوی جاده ها را یکی از عوامل اصلی تخریب و از هم گسیختگی زیستگاه ها دانست و اضافه کرد: ساخت وسازها عامل جزیره ای شدن زیستگاه ها هستند و سبب تجاوز به حریم حیوانات می شوند. به عنوان نمونه ویلاسازی در استانهای شمالی کشور سبب شده جنگلها کارکرد خودرا برای حیات وحش از دست دهند. در این شرایط حیات وحش یا از بین می روند و یا با مهاجرت برای رسیدن به یک زیستگاه امن با هزاران خطر در راه مواجه می شوند. در بعضی موارد حتی فضای امنی برای خود پیدا نمی کنند و تلف خواهند شد.

بیشتر بخوانید: معدن کاوی و جاده کشی بلای جان حیات وحش

بیشتر بخوانید: جاده ها مقابل حیات وحش/ تصادفات، علت ۵۲ درصد از تلفات یوزپلنگ ها
تاثیر خشکسالی بر حیات وحش
این کارشناس حیات وحش درباره ی خشکسالی و حضور حیات وحش در زیستگاه های انسانی توضیح داد: خشکسالی و تغییر اقلیم چالش بزرگی هستند که احتمالاً از این پس بیش از گذشته با آن درگیر می شویم.

وی افزود: برای جلوگیری از وارد شدن لطمه به حیات وحش به سبب خشکسالی، ادارات کل سازمان محیط زیست باید به لایروبی آبشخورها، راه اندازی آبشخور جدید و آبرسانی بیشتر به آبشخورها به وسیله تانکرهای آب تجهیز شده بپردازند. این کار به کمک سازمان محیط زیست، مردم و خیرین صورت می گیرد.

موسوی اشاره کرد: موضوع مقابله با خشکسالی باید بصورت جدی پیگیری شود. اقدامات انجام شده کافی نیست و باید به این مساله بیشتر پرداخته شود اما نیازمند بودجه بسیاری است تا آب در مناطق بموقع تامین و از نزدیک شدن حیات وحش به زیستگاه های انسانی جلوگیری شود.
شکار بی رویه معضلی برای حیات وحش
این کارشناس حیات وحش درباره ی شکار بی رویه اظهار داشت: شکار بدون مجوز به معضلی در مناطق چهارگانه تبدیل گشته است. محیط بانان ما با بهره گیری از امکانات محدودی که دارند در حد توان از این کار جلوگیری می کنند اما حضور شکارچیان خصوصاً شکارچیان محلی به سبب مشکلات معیشتی و اقتصادی رو به افزایش و تعداد محیط بانان خیلی کم است، بدین جهت در جلوگیری از شکار بی رویه با مشکل مواجه هستیم البته این شکارچیان بغیر از آنانی هستند که بصورت تفریحی به شکار بدون مجوز می پردازند.

وی در ادامه اظهارکرد: ما خصوصاً در تعداد محیط بانان از استانداردهای جهانی بسیار عقب هستیم و حقیقتا با دو تا سه محیط بان در هر منطقه نمی توان به حفاظت پرداخت. بعلاوه این که محیط بانان در حوزه سوخت، به روز نبودن تجهیزات و مواردی از این دست نیز با مشکلاتی مواجهند.

موسوی در آخر درباره ی رابطه بین زاد و ولد حیات وحش و شکار بی رویه اظهار داشت: اگر واقعا بتوانیم از شکار بی رویه جلوگیری نماییم، زاد و ولد حیات وحش، امنیت مناطق و جمعیت علفخواران بیشتر می شود همین طور هم اکنون خیلی از مناطق ما وضعیت خوبی از نظر جمعیت علفخواران و جلوگیری از شکار دارند.





منبع:

1401/07/23
08:09:16
5.0 / 5
392
تگهای خبر: انسانی , صنعت , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ