كارشناس امور سالمندان:

جمعیت سالمندی درحال زنانه شدن است

جمعیت سالمندی درحال زنانه شدن است

به گزارش پرسی بلاگ، بوشهر کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: بررسی های مطالعات حوزه سالمندشناسی نشان از آن دارد که جمعیت سالمندی درحال زنانه شدن و تعداد زنان سالمند خودسرپرست درحال افزایش است.


صدف جفره روز چهارنشبه ۱۳ مهر اظهار داشت: بدین سبب می توان اظهار داشت که بی علت نیست که شعار روز جهانی سالمند در امسال (۱۴۰۱) "تاب آوری و مشارکت زنان" اهتمام ویژه ای به زنان سالمند داشته است. البته این به مفهوم بی توجهی به مردان سالمند نیست.
وی بابیان این که در سیاستگذاری های اجتماعی و فرهنگی، توجه به منابع در اختیار سالمندان بیش از قبل احساس می شود اضافه کرد: سال هایی که گذشت سالمندان، اتفاق های تلخ و فراموش نشدنی شامل مرگ و میر عزیزان، مبتلاشدن به کووید و حتی دوران قرنطینه را تجربه کردند که این تنوع در تعداد استرس ها در دوران سالمندی، توجه به مقوله سلامت روان به ویژه تاب آوری را در دوره سالمندی به یک ضرورت تبدیل نموده است.
کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اشاره کرد: در سالمندان تفکر تاب آوری به آنها توانایی رویارویی با سختی ها و مصائب را داده و در دنیای پرآشوب و باوجود تغییرات و بیماریهای مزمن، به آنها امکان رشد را می دهد.
وی اضافه کرد: تاب آوری ظرفیتی مولد است که موجب سلامتی و عملکرد خوب در مواجه با مشکلات، بیماریها و از دست دادن ها می شود.
این کارشناس بهداشتی بیان کرد: تعدادی از پژوهش هایی که تا حالا در ارتباط با تاب آوری انجام شده اند عواملی نظیر سن، جنس، محل سکونت شهری روستایی، عضویت در کانون های بازنشستگی و گروههای مجازی، خاصیت های شخصیتی فرد سالمند، میزان درآمد و سطح تحصیلات را در پیش بینی یا افزایش تاب آوری سالمندان مؤثر می دانند.
کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: افراد متخصص شامل کارشناسان سلامت روان و بهداشتی می توانند پروسه تاب آوری را به سالمندان آموزش دهند؛ همین طور به فعالیت ها و سرگرمی های تازه روی آورده و دوستی های تازه برقرار کنند، معنویت و دینداری را در خود تقویت نمایند، ورزش و فعالیت بدنی را زیر نظر پزشک خود انجام دهند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این انجام کارهای نظیر موسیقی گوش کردن، احساسات خودرا بیان کردن، کاهش انتظارات از خود، تنظیم برنامه روزانه مراقبت از خود و ذهن آگاهی و یا مدیتیشن و... همگی همچون عوامل بهبود بخش بشمار می آیند.
جفره اشاره کرد: در نهایت بمنظور افزایش میزان مشارکت زنان و ارتقاء تاب آوری اجتماعی می توان اذعان داشت که تغییر ذهنیت و باورهای غلط نسبت به زنان سالمند و تقویت حس اعتمادبه نفس، خود ابرازی، مشارکت جویی بمنظور شکوفاسازی استعدادهای نهفته و ارتقاء مشارکت این گروه سنی در هر جامعه ای می تواند منجر به ارتقاء روحیه مقابله و تاب آوری سالمندان در مقابل مشکلات و بیماری شایع این دروان و همین طور کاهش احساس ناتوانی و لطمه پذیری در آنان شود.



1401/07/13
10:58:19
5.0 / 5
501
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بیماری , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ