در گزارش پرسی بلاگ مطرح شد؛

روایت کتاب خوانی کودکان دراستان سمنان

روایت کتاب خوانی کودکان دراستان سمنان

به گزارش پرسی بلاگ، کتابخوانی در میان کودکان و آینده سازان کشور خیلی مهم است اما در این بین ترویج هدفمند از جانب کتابداران حرفه ای و آموزش دیده و فضای کتابخانه بسیار اهمیت دارد.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - اعظم سالار: کتابداری کودکان می گویند کار دشواری است؛ انرژی بسیار و صبر فولادی می خواهد اما وقتی دقیق تر می شوید می بینید که عشق می خواهد. خودشان می گویند کتابدار کودک بودن سراسر لذت است اما لذتی سخت چون که باید صبور باشی، کودک و مربی و معلم و روانشناس و خلاق باشی. باید هم قد کودکان باشی با آنها رشد کنی تا پای ثابت کتابخانه شوند.
بخش کودکان کتابخانه مرکزی سمنان همین حال و هوا را دارد. رفت و آمد کودکان و تلاش کتاب داران برای ترویج مطالعه در میان نسلی که مقرر است آتیه ساز ایران باشند. کاری که دلپذیر اما دشوار به نظر می آید. اخیراً اما پای کانون پرورش فکری، کتابخانه های عمومی هم به برنامه ها و پویش های در رابطه با کتابخوانی باز شده تا سالانه بتوانند طیف گسترده تری از نونهالان را جذب کنند.
بهترین کسی که می تواند در رابطه با کتابداری برای کودکان صحبت کند زهرا سادات هاشمی، کتابدار نمونه کشوری و کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی است، چون که وی با بیشتر از ۲۰ سال سابقه کاری الان در بخش کودک کتابخانه مرکزی استان سمنان مشغول ارائه خدمت است. بنابراین با او به گفتگو نشستیم.
مشخصاً واضح است که مخاطب شناسی، منبع شناسی، احترام به رجوع کنندگان کتابخانه، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، خلاقیت در کار و حضور مستمر در مجامع مختلف برای تبلیغ کتاب خوانی و کتابخانه و به کارگیری اهرم های تشویقی برای کودکان و نوجوانان به منظور حضور در کتابخانه و مطالعه توانسته نونهالان بسیاری را به سمت کتابخوانی سوق دهد.

در ابتدا بگویید بچه ها چه خصوصیت دارند یا بهتر بگوییم کار با بچه ها چه حال و هوایی دارد؟
سال ها است با کتاب نفس می کشم و شغلم با کتاب گره خورده و نزدیک هشت سال است که در بخش کودکان حضور دارم و این حس زیبا را تجربه می کنم. ما با این که کودک نیستیم اما کنار کودکان هستیم. ما می آموزیم که حتی در کنارشان بخندیم. در کلاس ها با بچه ها همراه می شویم و حضورشان برایمان لذت بخش است.
بچه ها خصوصیت های بسیاری دارند اما یکی از جالب ترین آنها اینست که این قشر هر لحظه یاد می گیرند و لذت می برند و این امر برای ما ارزشمندِ است آن قدر که خدا رو شکر می نماییم که می توانیم سهمی در این امر داشته باشیم. شوق کودکانه برای دانستن از دیگر خصوصیت های بچه ها است. هر بار که کودک جدیدی وارد کتابخانه می شود با کنجکاوی تمام فضا را آنالیز و به سرعت با مکان و بچه های دیگر خو می گیرد، برای همه ما جالب است و ما هم خدا را شکر می نماییم که یک نفر بیشتر در این فضا حضور دارد.
والدین برای شما چه اثری دارند؟
قطعاً به ما انرژی می دهند. آنها با ذوق بیشتری ثبت نام می کنند و ما با انرژی بیشتری فعالیت می نماییم.
و برای کودکان؟
در کارگاه های خلاقیت و قصه گویی اعتماد به نفس کودکان بسیار شکوفا می شود و لب به سخن و قصه می گشایند و چه لحظات شیرینی را رقم می زنند. در واقع این مورد سبب می شود شخصیت بچه ها هم در آینده کشورمان کامل شود.
خاطره ای اگر دراین زمینه دارید بگویید
در این کار خاطره های شیرینی رقم خورده و از رفع خجالت بچه ها که با سکوت وارد می شوند اما فقط کافی است چند دقیقه بگذرد تا فضا را بر سرشان بگذارند بگیرید تا باز شدن زبان شیرین کودکان و قد کشیدن لابلای کتاب ها همه شأن برای ما لذت بخش است. از طرف دیگر کلیت طالب کتاب شدن از جانب نونهالان و بعد کتاب خوان شدنشان در نوجوانی و… برای ما خاطرات است بسیاری نوجوانان هستند که به ما سر می زنند و می گویند که از کودکی در همین مکانها حضور داشتند.
البته روزهای سختی هم رقم خورده است مثلا زمانی که مسیحا، نونهال سمنانی به سبب سرطان خون فوت کرد، مادرش تمام کتاب های وی را هدیه کرد تا نام و یاد وی در بخش کودکان باقی بماند و کودکان دیگر از خوانش کتاب هایش لذت ببرند.
کتاب دار بودن چطور است؟ و برای کتاب خوان کردن بچه ها چه کاری می کنید؟
کتابدار کودک بودن سراسر لذت است اما لذتی سخت. چون که باید صبور باشی، کودک و مربی و معلم و روانشناس و خلاق باشی باید هم قد تک تک شأن باشی و با همه شان به شکلی قد بکشی تا پای ثابت کتابخانه ها شوند و خوشحال باشی و خدا را شکر کنی که یک خانواده دیگر به کتابخانه های عمومی اضافه گردید.
ما به جهت اینکه بتوانیم کتابخوانی را ترویج دهیم کارهای خلاقانه و متنوع بخصوص در بخش کودک و نوجوان برگزار می نماییم که در جذب مخاطب بسیار مؤثر است. برنامه هایی شامل برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی با شخصیت سازی و لباس های خلاقانه، برگزاری نشست های کتاب خوان با اسامی خلاقانه و جالب توجه، تبلیغات مناسب در فضای مجازی، برگزاری برنامه های مناسبتی با محوریت کتاب و برگزاری کارگاه های مادر و کودک، که می تواند در جذب مخاطبان کودک و نوجوان به کتابخانه بسیار مؤثر باشد.

تاکید برای حضور در کتابخانه برای چیست؟
محیط کتابخانه ها در جذب کودکان و نوجوانان بسیار مهم می باشد، تلاش می نماییم دقت بسیاری به جذابیت و شاداب سازی محیط داشته باشیم. کارهای متنوع فرهنگی و جذاب در جذب کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است. از طرف دیگر کتابداران حرفه ای با روش های ویژه در کتابخانه ها حضور دارند.
دیگر راهکارهای ترویج مطالعه و جذب کتابخانه ها چیست؟
استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات، اجرای برنامه های مناسبتی و خلاقانه، معرفی منابع جدید کتابخانه در محافل و مجامع مختلف، حضور فعال کتابداران در فضای مجازی و معرفی شایسته برنامه های کتابخانه و کتاب ها در تبلیغات رسانه های گروهی، همچون عوامل برای ترویج فرهنگ مطالعه است.
کتابداران، اصحاب رسانه، نویسندگان و معلمان نقش بسزایی در توسعه فرهنگ کتاب خوانی دارند. اشراف کامل به منابع و کارهای فنی در ارتباط با کتابخانه، صبوری، اخلاق مداری و وجدان کاری از مهم ترین خصوصیت های یک کتابدار موفق است و کتابدار باید اهل مطالعه بوده و تلاش در برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان مختلف داشته باشد.
خیران نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کتاب خوانی دارند، کمک خیران برای توسعه فضاهای کتابخانه و غنی سازی منابع کتابخانه از راه اهدای کتاب، بسیار اهمیت دارد. مخاطب شناسی، منبع شناسی، احترام به رجوع کنندگان کتابخانه، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، خلاقیت در کار و حضور مستمر در مجامع مختلف برای تبلیغ کتاب خوانی و کتابخانه و به کارگیری اهرم های تشویقی برای کودکان و نوجوانان به منظور حضور در کتابخانه و مطالعه توانسته نونهالان بسیاری را به سمت کتابخوانی سوق دهد.
کتابدار باید چه خصوصیت داشته باشد؟
درباره برنامه ها و مسائل توضیح دادیم و دیگر تکرار نمی نماییم اما باید در خاتمه یک نکته را بگویم کتابداران قلبشان برای کتابخانه می تپد و ما معتقد هستیم که آحاد مردم از هوش اجتماعی و ارتباطی بالایی برخوردار می باشند و یک کتابدار می تواند با رفتار مناسب، انرژی مثبت، خدمات صادقانه و خلاقانه تاثیر بسزایی در جذب مخاطب داشته باشد. پس کتابدار هم نقش مهمی در جذب افراد به مطالعه دارد.


منبع:

1401/07/09
08:37:56
5.0 / 5
372
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , خدمات , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ