دانش آموزان محیط بان می شوند

دانش آموزان محیط بان می شوند

به گزارش پرسی بلاگ، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان با آموزه های محیط بانی، محیط بان و همیار محیط بان می شوند. در این حوزه ما باید از روش های اختصاص سنجی جداشویم تا دانش آموزان ترغیب شوند و در این زمینه لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، یوسف نوری در نشست امضای تفاهم نامه با سازمان حفاظت محیط زیست با اعلان اینکه طبق آموزه های قرآن، آنچه در طبیعت وجود دارد برای انسان آفریده شده است اظهار داشت: در قرآن تاکید گردیده است که انسان در مقابل طبیعت مسئول است تا با دست خود، خودرا به هلاکت نیندازد و با حفظ نظافت مراقب محیط زیست باشند که این نظافت تنها به نظافت فردی ختم نمی گردد و مربوط به طبیعت و محیط زیست نیز هست.

وی درباره ی معماری مدارس اظهار داشت: در ساخت مدارس موارد مربوط به معماری تمدن اسلامی رعایت شده است و باتوجه به مسائل محیط زیست همچون انرژی پاک و استفاده از مصالح مناسب محیط زیست طرحی را برای ساخت مدارس آینده در نظر گرفته ایم که قسمتی از آن مربوط به رعایت مسائل حوزه محیط زیست است.

وزیر آموزش وپرورش افزود: طبیعت از حدود ۷۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفت که براین اساس در غرب، حکمرانی را بوسیله سند ۲۰۳۰ برای استکبار بکارگرفتند و به تقلید از مدارس جنگل، مدارس طبیعت را ایجاد کردند که پشت آن اهداف دیگری بود.

وی اضافه کرد: آموزش وپرورش با ۱۶ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، تعدادی معلم غیررسمی و حدود چهار میلیون دانش آموز پیش دبستانی مهر امسال را شروع می کند که با درنظر گرفتن خانواده ها و اولیاء جمعیتی حدود ۵۰ میلیون را شامل می شود.

نوری اشاره کرد: باید دانش آموزان را در زمینه های مختلف سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی باسواد نماییم که برای آموختن این سواد باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.

وی افزود: باید زمینه استعدادهای دانش آموزان را شناسایی نماییم و زمینه های علاقه مندی آنان را دریابیم. لازم است علاقه مندی دانش آموزان به محیط زیست نیز مشخص و شکوفا شود.

وزیر آموزش وپرورش با تأکید بر این که دوره نهادینه شدن امور محیط زیستی دوره ابتدایی است اظهار داشت: دانش آموز باید پس از شناسایی دانش، آنرا به مهارت تبدیل کند. حالا دانش برای تبدیل به مهارت از سمت کنکور متوقف شده است که نیاز است آنرا هدایت نماییم.

وی افزود: دانش آموزان با آموزه های محیط بانی، محیط بان و همیار محیط بان می شوند. دراین زمینه ما باید از روش های اختصاص سنجی جداشویم تا دانش آموزان تشویق شوند و دراین زمینه لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.

نوری با تاکید براینکه ایده های دانش آموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا آنان بتوانند این ایده ها را در جامعه پرورش دهند، اظهار داشت: برنامه درسی باید دقیق و به روز و برای دانش آموز جذاب باشد و روی کتب درسی تحلیل محتوا صورت گیرد و دانش آموزان موضوعات پیشنهادی را عرضه کنند. ما نیز می توانیم بوسیله شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال نماییم.

وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: کار در معاونت تربیت بدنی و سلامت به خوبی پیگیری می شود. تا حالا نیز نتایج خوبی از اقدامات انجام شده در این معاونت به دست آمده است.

وی اضافه کرد: باید در زیست بوم جدید مسئولیت اجتماعی را به دانش آموزان بیاموزیم و برای دانش آموزان مستعد برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

وزیر آموزش وپرورش در آخر درباره ی این تفاهمنامه اشاره کرد: این تفاهم نامه در امتداد تحقق ساحت تربیت زیستی بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد. در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال نماییم. کارها باید مردمی شوند که باید دراین زمینه از اولیاء، دانش آموزان و خانواده ها در پیشبرد کارها کمک بگیریم؛ بطور مثال حدود یک میلیون همکار بازنشسته داریم که می توان از ظرفیت این افراد کمک گرفت.





منبع:

1401/06/29
11:56:44
5.0 / 5
414
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , كتاب , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ